روش های طب سنتی برای درمان سریع تب خال

0 3,785

درمان سریع تبخال لب می توان با استفاده از داروهای گیاهی یا خوراکی به درمان سریع تبخال در منزل کمک کرد. همچنین در کنار روش هایی که در ادامه گفته می شود می توان از کرم های ضد ویروسی نیز استفاده کرد. اگر تبخال طی چند روز با روشهای درمانی بهبود نیافت و گسترش پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید تا معاینه دقیق صورت گرفته و برای درمان مناسب اقدام شود.
درمان سریع تبخال یا روشهای خانگی

روش های درمان سریع تبخال

یکی از راههای درمان سریع تبخال, استفاده از گل همیشه بهار است. توصیه می شود که تبخال دهان را با عصاره گل همیشه بهار شستشو دهید تا ویروس ها از بین بروند. همچنین در تسکین سوزش تبخال نیز موثر است. می توانید این عصاره را به راحتی و در منزل تهیه کنید. برای اینکار ۳ قاشق گیاه خشک گل همیشه بهار را در مقدار دو لیوان آب بجوشانید تا زمانی که در حدود یک لیوان از آب باقی بماند. برای شستشو نیز کافیست که یک پنبه تمییز را به مقداری از عصاره این گیاه آغشته کرده و تبخال را با آن شستشو بدهید.

درمان تبخال با عسل

از جمله خواص عسل دارا بودن خاصیت ضد ویروسی است که یک روش درمانی موثر به شمار می رود. مصرف عسل می تواند در طی چند روز باعث از بین رفتن تبخال شود. توصیه می شود که از عسل همراه با سیب استفاده شود. ابتدا یک سیب را پوست بگیرید و رنده کنید و به آن یک قاشق عسل بیفزایید. از این مخلوط روزی یک وعده مصرف کنید.

درمان سریع تبخال

روغن چای

روغن چای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت آن را در برابر ویروس و باکتری های مهاجم بالا می برد. به همین دلیل در جلوگیری از بروز تبخال و گسترش آن نقش زیادی دارد. در ساعات اولیه بعد از بروز تبخال مقداری پنبه تمیز را با روغن چای آغشته و به تبخال بزنید تا درمان شود.

شیر

یکی دیگر از راههای درمان تبخال استفاده از شیر است. شیر به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد درمان موثر برای تبخال به شمار می رود. استفاده از این روش راحت است. مقداری پنبه را با شیر خیس کرده و روی تبخال بزنید و بگذارید تا چند ساعت بماند.

درمان تبخال با شیر

روغن نعنا

از روش های درمان سریع تبخال استفاده از روغن نعنا می باشد. این روغن را به راحتی می توانید از عطاری ها تهیه کنید. برای استفاده از این روش کافیست که سر یک گوش پاکن تمییز را ابتدا خیس کرده و سپس به روغن نعنا آغشته کنید. سپس گوش پاکن را روی لبان خود بگذارید تا چند دقیقه بماند. این روش را چند مرتبه در طی روز انجام دهید.

سیر

سیر خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی دارد و در از بین بردن ویروس و میکروب ها نقش زیادی دارد. ابتدا یک حبه سیر را به دو تکه تقسیم کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی تبخالتان بگذارید. از این روش چند روز استفاده کنید تا تبخال خشک شود.

درمان تبخال با سیر

عصاره وانیل

وانیل نیز ضد عفونی کننده می باشد و در برابر ویروس ها مقاوم بوده و از گسترش آنها جلوگیری می کند. بنابراین از درمانهای سریع تبخال می توان به عصاره وانیل اشاره کرد. مقداری پنبه را با عصاره وانیل خیس کرده و روزی چند مرتبه آن را روی تبخال بزنید تا درمان شود.

ژل آلوئه ورا

یکی از راههای درمان تبخال استفاده از ژل آلوئه ورا می باشد. آلوئه ورا در درمان ناراحتی های پوستی بسیار موثر است. این ژل قادر است که درد تبخال را تسکین داده و ویروس هایی که تبخال را تحریک می کنند ضعیف کند. برای استفاده از این روش ابتدا گیاه آلوئه ورا را برش داده و مقداری از ژل آن را خارج کنید و روی تبخال بگذارید.

درمان سریع تبخال با آلوئه ورا

ریحان

جالب است که بدانید نوشیدن چای ریحان در تسکین سوزش تبخال مفید بوده و روند درمان آن را نیز تسریع می کند. برای تهیه چای ریحان چند عدد برگ ریحان تازه را به مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن روزی دو مرتبه چای ریحان در درمان تبخال موثر می باشد.

استفاده از کمپرس یخ

یکی از راههای کاهش تورم زخم ها استفاده از کمپرس آب یخ است. با استفاده از این کمپرس می توانید ورم و التهاب تبخال را نیز درمان کنید.

کرم ضد ویروس

علاوه بر روش های درمان گیاهی و خانگی گفته شده می توان از روش های درمانی دیگر مانند استفاده از کرم های ضد ویروس به درمان تبخال کمک کرد. کرم آسیکلوویر یکی از روش های درمانی موثر به شمار می رود. سر گوش پاکن را به مقداری از این کرم آغشته کرده و هر ۶ ساعت به تبخال بزنید. این کار به از بین بردن ویروس ها کمک زیادی می کند.

توصیه های مراقبتی

نکات مراقبتی

دستکاری کردن تبخال در تشدید آن نقش زیادی دارد. همچنین در معرض آب و هوا قرار گرفتن نیز در طولانی شدن دوره درمان تبخال موثر است. با ضد عفونی کردن و خشک نگه داشتن تبخال به روند درمانی آن می توانید کمک کنید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود