مناسب ترین زمان حجامت

0 3,883

متخصصان طب سنتی معتقدند که بهترین زمان حجامت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای انجام حجامت به شکل صحیح باید با قوانین و اصول لازم آن آشنایی داشته باشید و با رعایت نکات لازم آن را انجام دهید. 

حجامت کردن باعث کاهش و درمان غلظت خون و در نتیجه درمان بیماری های مختلف می شود که ان نی باید بر اساس اصول اساسی و در زمان مناسب انجام گیرد. اکثر متخصصان طب سنتی، ماه فروردین را برای انجام حجامت مناسب می دانند. بهار بهترین زمان حجامت است و بعد از آن پاییز، تابستان و در آخر نیز زمستان به ترتیب برای حجامت مناسب هستند. در بازه زمانی ۲۳ آذر تا ۲۳ دی ماه حجامت نباید به هیچ عنوان مگر در شرایط خاص و وجود بیماری انجام شود. هفتم حزیران برابر با سی ام خرداد مناسب ترین و بهترین زمان حجامت است.

بهترین زمان حجامت

اواخر و اوایل ماه قمری نیز به دلیل تمایل خلط های بدن به ته نشینی و عمق، زمان مناسبی برای انجام حجامت نیستند. اواسط ماه(۱۶ تا ۱۹ ماه قمری) بهترین موقع حجامت است. چون در این وضعیت اخلاط غلیظ در سطح واقع شده اند و اخلاط رقیق نیز به عمق رفته اند. جمعه ها و سه شنبه های آخر هر ماه برای حجامت مناسب نیست.

بهترین زمان حجامت

در طی روز باید حجامت را در ساعات آغازین و زمانی که هوای معتدل برقرار است، انجام دهید. ساعات سرد شب و گرمای شدید روز را ابداً برای حجامت انتخاب نکنید. از این رو بهترین ساعات در طی روزهای سرد ساعت سوم و چهارم و در روزهای گرم ساعت دوم می باشد. منظور از ساعت اول، ۳.۵ ساعت بعد از طلوع، ساعت دوم همان ۵ ساعت بعد از طلوع آفتاب و ساعت سوم معادل ۷.۵ ساعت از طلوع می باشد. همان طور که متوجه شدید این زمان بندی بر اساس طلوع آفتاب است و با آن شروع می گردد. بهترین زمان حجامت در روز هنگامی است که گرمای هوا به سمت خنکی رود. چون گرمای زیاد خون را بسیار روان می سازد و خروج خون راحت تر انجام می گیرد.

بهترین فصل برای حجامت

هماهنگی حجامت با ماه های قمری به دلیل تاثیر جاذبه ماه بر روی بدن انسان می باشد. وضعیت ماه و زمین بر دریا، موجودات و گیاهان تاثیر گذار بوده و جاذبه ماه نیز بر این امور اثری غیر قابل اغماض دارد. بهترین زمان حجامت موقعی است که خلط غلیظ در بالاترین سطح قرار گرفته باشد تا با انجام حجامت این مواد فاسد از بدن خارج شوند. قرار داشتن خلط غلیظ در سطح ناشی از جاذبه ماه می باشد. یعنی در چنین مواقعی خلط در بالاترین سطح بدن و نزدیک به پوست قرار خواهد گرفت و آماده خروج می باشد. در اعتدالین (فصل بهار و پاییز) انسان تحت تاثیر دو نیروی جاذبه ماه و خورشید واقع می شود و جاذبه هم در بیشترین شکل ممکن خود واقع است، بنابراین با کوچکترین خراش، مقادیر زیادی از خلط غلیظ خارج می گردد. زمان قمر در عقرب برای حجامت مناسب نیست و منجر به بیماری می شود.

بهترین زمان حجامت

از فواید حجامت، رقیق شدن خون می باشد. افرادی که برای رهایی از غلظت خون حجامت می کنند، باید از خوردن غذاهایی مانند گوشت گوساله، فطیر، آش های پر رشته و غلیظ، پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، ماهی شور، تخم مرغ، سوپ پر ملات، بادمجان، عدس و کلم قبل و بعد از حجامت اجتناب کنند.

قبل از حجامت، حمام طولانی نداشته باشید. حجامت زیاد نیز منجر به کم خونی و ضعف کبد می شود. اگر زاویه، طول و عمق خراش اصولی باشد، باید معادل ۲۰ تا ۸۰ میلی لیتر خون خارج گردد. خراش ها نیز باید با زاویه درست زده شوند تا محل آن ها باقی نماند. خون بیش از ۸۰ میلی لیتر باعث علائم کم خونی و ضعف کبد می گردد.

از اینکه با بهترین زمان و شرایط حجامت همراه ما بودید، سپاس گذاریم. امیدواریم با این توضیحات حجامت را به طور موفق و اصولی انجام دهید تا بتوانید از نتیجه آن به خوبی بهره مند گردید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود