شناسایی آموکسی سیلین و عوارض شایع آن

0 3,801

آموکسی سیلین یکی از داروهای شناخته شده برای عموم افراد می باشد. این داروی پرکاربرد طیف وسیعی از بیماری ها را درمان می کند. بیماری های قابل درمان با این دارو ناشی از عفونت هایی باکتریایی می باشند.

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک از گروه پنی سیلین ها می باشد که با باکتری ها مبارزه می کند. این دارو جهت درمان بسیاری از بیماری های ناشی از عفونت باکتریایی به کار گرفته می شود. در این مطلب با اطلاعات دارویی آموکسی سیلین و عوارض شایع آن آشنا می شویم.

موارد مصرف و اطلاعات دارویی آموکسی سیلین

قرص آموکسی سیلین

آموکسی سیلین برای درمان بسیاری از بیماری ها که ناشی از عفونت باکتریایی هستند مانند ورم لوزه، برونشیت، ذات الریه، سوزاک و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست، یا دستگاه ادراری به کار برده می شود. همچنین در برخی موارد این دارو با داروی آنتی بیوتیک دیگری به نام کلاریترومایسین, تجویز و جهت درمان زخم معده ناشی از عفونت  هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود. به علاوه تجویز این دارو با برخی داروهای دیگر, اسید معده را کاهش می دهد. 

آموکسی سیلین در فرم های مختلفی یافت می شود. در واقع این دارو متعلق به یک کلاس از آنتی بیوتیک ها به نام پنی سیلین می باشد. تمام آنتی بیوتیک های این کلاس, مکانیسم اثر مشابه ایی دارند. این آنتی بیوتیک ها به طور مستقیم, باکتری ها را از بین نمی برند و تنها شکل گیری آن ها متوقف می کنند. این عمل آنتی بیوتیک ها ناشی از تخریب دیواره سلولی باکتری ها می باشد. در واقع دیواره سلولی باکتری ها برای محافظت از باکتری ها و تکثیر ان ها ضروری است. باکتری ها بدون این دیواره سلولی قادر به زنده ماندن نیستند. آموکسی سیلین و دیگر آنتی بیوتیک های این خانواده, دیواره سلولی باکتری ها را مورد هدف قرار می دهند و از این رو با آن ها مبارزه کرده و موجب درمان بیماری می شوند.

عوارض جانبی آموکسی سیلین

آمپول آموکسی سیلین

یک نکته بسیار مهم در رابطه با آموکسی سیلین این است که در صورت هرگونه آلرژی و حسایت به این دارو و دیگر داروهای آنتی بیوتیک گروه پنی سیلین مانند آمپی سیلین, اگزاسیلین, پنی سیلین و … از مصرف این دارو جدا خودداری کنید. همچنین قبل از مصرف این دارو, در صورت هر گونه حساسیت به سفالوسپورین ها مانند Omnicef, Cefzil, Ceftin, Keflex به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی و کبدی, آسم و اختلالات خونریزی و لخته شدن خون و هر گونه آلرژی نیز از مصرف آموکسی سیلین بپرهیزید و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

آموکسی سیلین تاثیر قرص های ضد بارداری را کاهش می دهد. به همین دلیل در صورت مصرف آموکسی سیلین, از روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده نمایید. از آن جایی که این دارو جزء داروهای انتی بیوتیک به شمار می رود, باید در زمان تعیین شده و با دوز تجویز شده مصرف شود. اگرچه ممکن است علائم بیماری با شروع مصرف این دارو بهبود یابد اما دارو باید به طور کامل طبق نظر پزشک مصرف شود, چرا که عفونت های موجود در بدن ممکن است به طور کامل از بین نرفته باشند. آموکسی سیلین در درمان بیماری هایی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا که ناشی از عفونت های ویروسی می باشند, کاربرد ندارد و نمی تواند این گونه بیماری ها را درمان کند.

مصرف داروهای آنتی بیوتیک می تواند موجب اسهال شود که نشانه ی از عفونت جدید می باشد. در صورتی که اسهال آبکی و یا خونی می باشد, مصرف آموکسی سیلین را قطع کنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. در این مواقع توصیه می شود از داروهای ضد اسهال استفاده نشود مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

آلرژی های ایجاد شده ناشی از مصرف آموکسی سیلین

یکی از شایع ترین عوارض جانبی آموکسی سیلین ایجاد آلرژی در فرد می باشد. در صورت مشاهده علائمی از قبیل ایجاد کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو سریعا به پزشک گزارش دهید. برخی دیگر از عوارض جانبی این دارو عبارت است از:

  • اسهال آبکی یا خونی
  • تب, تورم لثه, زخم های دردناک دهانی, درد در هنگام بلعیدن, خارش و یا زخم پوست, علائم سرما خوردگی و آنفولانزا, سرفه کردن و مشکلات تنفسی
  • تورم غدد, ایجاد جوش پوستی, درد مفاصل
  • تغییر رنگ پوست و یا زرد شدن پوست, زرد شدن چشم, تیره شدن رنگ ادرار, تب, احساس گیجی و ضعف بدن
  • احساس سوزن سوزن شدن, بی حسی, درد, ضعف شدید عضلانی
  • کبودی, خونریزی غیرطبیعی (بینی، دهان، واژن و یا مقعد), ایجاد لکه های قرمز و یا بنفش در زیر پوست
  • واکنش شدید پوستی, گلو درد, تورم صورت و زبان, سوزش چشم

شایع ترین عوارض جانبی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین

  • درد معده, حالت تهوع, استفراغ, اسهال
  • خارش و یا ترشحات واژن در زنان
  • سر درد
  • تورم و سیاه شدن زبان

با توجه به مطالب بیان شده, آموکسی سیلین یکی از پرکاربردترین داروهای درمانی عفونت های باکتریایی محسوب می شود. اگرچه این دارو را به راحتی بدون نسخه پزشک نیز می توان تهیه نمود اما توصیه می شود حتما آنتی بیوتیک ها تحت نظر پزشک مصرف شوند.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود