آشنایی با واکسن زگیل تناسلی

0 3,874

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل برای جلوگیری از HPV نوع ۱۶ و ۱۸ که شایع ترین دلیل ایجاد سرطان دهانه رحم و نوع ۶ و ۱۱ که شایع ترین علت ایجاد زگیل تناسلی است، استفاده می شود.

واکسن زگیل تناسلی امکان مقاومت در برابر انواع شایع زگیل تناسلی که منجر به کانسر سرویکس می شود را به طور متقاطع ایجاد می نماید. بهترین زمان تزریق واکسن قبل از برقراری اولین رابطه می باشد. این موضوع به این منظور است که اولین تزریق باید زمانی انجام شود که بدن با HPV مواجه نشده باشد. باید به این نکته توجه شود که واکسن زگیل تناسلی نمی تواند عفونت و یا بیماری ایجاد شده را درمان کند. این واکسن به هیچ وه نمی تواند جایگزین روش های غربالگری گردد و در کشورهایی که از این واکسن استفاده می شود باید برنامه های غربالگری را تقویت کنند و توسعه دهند.

آنچه که باید از واکسن زگیل تناسلی بدانید:

واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی در زنان:

تجویز و تزریق هر دو نوع واکسن گارداسیل و سرواریکس برای دختران و زنان نه تا بیست و شش ساله تجویز و تزریق می گردد. مرکز کنترل بیماری های آمریکا استفاده از این واکسن را برای تمامی دختران یازده تا دوزاده ساله و همین طور دختران و زنان سیزده تا بیست و پنج ساله ای که تا کنون این واکسن را کلا دریافت نکرده اند و یا به طور ناقص دریافت کرده اند هم تجویز می کند.

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی در آقایان:

این واکسن تنها واکسن چهار ویروسی است که مجوز استفاده در مردان را دارد. از این واکسن در تمامی پسران نه تا یازده ساله و همین طور پسران بالغ سیزده تا بیست و یک ساله که در گذشته واکسن دریافت نکرده اند و یا به طور ناقص برایشان تزریق شده است توصیه می شود. تزریق این واکسن در مردان هم جنس باز و یا مردانی که به ویروس ایدز نیز مبتلا هستند تا قبل از بیست و شش سالگی باید انجام شود.

موارد منع مصرف واکسن زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل در حاملگی:

تزریق این واکسن در زنان باردار نباید انجام شود اما برای زنانی که بچه شیر می دهند مشکلی ندارد.

واکسن زگیل تناسلی در مردان و زنان

عارضه های جانبی واکسن گارداسیل:

از عوارض جانبی تزریق این واکسن می توان به سردرد، تب، تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش و غش یا از حال رفتن در پانزده دقیقه اول تزریق واکسن اشاره کرد.

موارد منع مصرف واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی:

تزریق این واکسن در اشخاصی که به مخمر آلرژی دارند، بانوان باردار، کودکان زیر نه سال و اشخاصی که ضعف سیستم ایمنی  دارند ممنوع می باشد.

واکسن گارداسیل و بارداری

قیمت واکسن گارداسیل:

فیمت هر عدد واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی ۲۹۰۰۰۰ تومان می باشد.

قیمت واکسن گارداسیل در هلال احمر:

قیمت هر عدد واکسن در داروخانه های هلال احمر ۲۶۵۰۰۰ تومان می باشد.

قیمت واکسن زگیل تناسلی

توجه به این نکته ضروری است که اگر به هر دلیل به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، تزریق این واکسن برای شما بی تاثیر است و باید از درمان خانگی زگیل تناسلی بهره ببرید.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود