آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص آمی تریپتیلین

0 4,015

قرص آمی تریپتیلین یک داروی ضد افسردگی است که باید با دستور پزشک تجویز شود. طبیعتاً این قرص نیز موارد منع مصرفی زیادی دارد و در بعضی بیماری ها باید با مشورت و رعایت اصول کلی مصرف شود.

قبل از مصرف داروهایی که مستقیماً بر سیستم عصبی اثر می گذارند، باید اطلاعات کافی درباره آن ها داشت. قرص آمی تریپتیلین برای درمان افسردگی توصیه می شود. به غیر از افسردگی از این دارو برای درمان شب اداری کودکان، پروفیلاکسی میگرن و دردهای نوروژنیک استفاده می شود.

داروی ضد افسردگی

قرص آمی تریپتیلین(Amitriptlyline)

این قرص در اندازه های ۱۰، ۲۵ و ۵۰ میلی گرم موجود است. برای بزرگسالان مقدار مصرفی این دارو ابتدا ۲۵ میلی گرم در روز ۲ الی ۴ بار در روز به صورت خوراکی مصرف می شود و آن گاه مقدار دارو بر اساس تحمل و نیاز بیمار افزایش پیدا می کند.

قرص آمی تریپلیتین

برای مصرف کودکان(۶-۱۲ ساله) نیز به عنوان داروی ضد افسردگی ۱۰ تا ۳۰ گرم در روز و این میزان در نوجوانان ۱۰ میلی گرم هر سه بار در روز و ۲۰ میلی گرم در هنگام خواب مصرف می شود. این میزان نیز بر اساس تحمل و نیاز بیمار تا حداکثر ۱۰۰ گرم در روز و در مقادیر تقسیم شده یا به صورت مقدار واحد هنگام خواب تنظیم می شود.

در کودکان تا ۶ سال: مقدار ۱۰ میلی گرم در روز برای کنترل شب اداری به صورت مقدار واحد هنگام خواب مصرف می شود. همچنین در کودکان بیشتر از ۶ سال، این دارو ابتدا به صورت ۱۰ میلی گرم در روز به صورت مقدار واحد هنگام خواب مصرف می شود و آن گاه مقدار مصرف بر اساس نیاز و تحمل بیمار تا ۲۵ میلی گرم افزایش می یابد. اگر نوبت قرص را فراموش کردید، بلافاصله بعد از به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اگر این زمان به نوبت بعدی نزدیک است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه اصلی دارو برگردید.

قرص آمی تریپتیلین

نکات مهم درباره مصرف آمی تریپتیلین

  • برای شروع اثر این قرص باید یک تا شش هفته آن را مصرف کنید.
  • در یک زمان نباید بیش از یک داروی ضد افسردگی مصرف کنید.
  • مصرف این دارو در سالمندان باید با حداقل مقدار شروع شود.
  • احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد. بهتر است از پوشش ضد آفتاب استفاده کنید.
  • پیش از هر گونه جراحی،درمان های اضطراری و کارهای دندانی، پزشک خود را از مصرف قرص آمی تریپتیلین آگاه کنید.
  • از قطع ناگهانی قرص آمی تریپتیلین خودداری شود. برای قطع کردن این دارو باید به صورت تدریجی عمل کنید و باید یک دوره ی ۴ هفته ای زمان ببرد.
  • مصرف این دارو باعث کاهش سطح هشیاری و خواب آلودگی می شود. بنابراین پیش از نتیجه دادن این دارو در بدن از انجام کارهای رانندگی و کار با وسایل خطرناک خودداری کنید.
  • این دارو ممکن است در ابتدا افکار خودکشی را تقویت کند و این موضوع در افراد زیر ۲۴ سال شایع است. به همین منظور بیمار باید در طی هفته اول تحت نظر باشد.
  • برای بهتر شدن خشکی دهان میتوانید آدامس یا آبنبات بدون قند استفاده کنید. اگر خشکی دهان بیش از ۲ هفته زمان برد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص های آمی تریپتیلین

خواب آلودگی، عوارض قلبی-عروقی، واکنش های زیاد حساسیت، تداخل در فعالیت جنسی، افزایش اشتها و وزن و عوارض اندوکربن مانند ژنیکوماستی، اختلالات حرکتی، اختلالات رفتاری، تاری دید، اشکال در ادرار، تهوع، خشکی دهان، تغییرات قند خون و هیپوناترمی

داروی ضد افسردگی

مصرف این دارو در چنین مواردی باید با احتیاط انجام شود:

حساسیت به داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و احتباس ادرار، اسکیزوفرنی، پرکاری تیروئید، گلوکوم با زاویه باریک، هیپرتروفی پروستات، آسم، اختلالت دو قطبی، افزایش فشار کره چشم، عیب کار کلیه، الکلیسم حاد، حملات تشنجی و اختلالات خونی و گوارشی

تداخل دارویی

مصرف این دارو با داروهای مهار کننده آنزیم MAO باعث تحریک CNS و افزایش فشار خون می شود. این دارو آستانه تشنج را کاهش می دهد و با داروهای ضد صرع مقابله می کند. بعضی از داروهای ضد صرع با کاهش غلظت پلاسمایی آمی تریپتیلین، اثر ضد افسردگی آن را کاهش می دهند. همچنین این قرص اثر داروهای پایین آورنده فشارخون کلونیدین و گوانتیدین را کاهش می دهد. در صورت قطع ناگهانی دارو ، خطر افزایش فشار خون وجود دارد. مصرف همزمان این دارو با داروی مقلد سمپاتیک ممکن است باعث تشدید عوارض قلبی-عروقی شود و احتمال آریتمی، افزایش فشار خون و تاکی کاردی را افزایش دهد. سایمتیدین با مهار متابولیسم این دارو، غلظت پلاسمایی آن را افزایش می دهد.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در زمینه قرص آمی تریپتیلین مورد لطف و عنایت شما بزرگواران قرار گرفته باشد و با این اطلاعات، راهنمایی های لازم برای مصرف این دارو را به دست آورده باشید.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود