چرا برخی افراد به مشاهده فیلم های غیرمجاز تمایل پیدا می کنند؟

0 3,752

پیامدهای دیدن فیلم های مستهجن از طریق اینترنت چیست چرا برخی افراد به مشاهده آن ها تمایل پیدا می کنند و علت این امر چیست؟آیا افسردگی و خشو اضطراب آن ها ناشی از اعتیادشان به دیدن این گونه صحنه هاست؟

به نظر محققان بخش علوم روان‌شناسی دانشگاه وسترن رزرو، یافته‌هایی که به آنها رسیده‌اند، نشان می‌دهند نگرانی‌های قبلی متخصصان علوم روان‌پزشکی درباره اثرات سوء اعتیاد به دیدن تصاویر هرزه‌نگاری از طریق اینترنت بر سلامت روان افراد بی‌مورد نبوده است.

تحقیقات این محققان نشان می‌دهد که احساس اعتیاد برای دیدن تصاویر هرزه‌نگاری از طریق اینترنت سبب ایجاد افسردگی، خشم و اضطراب در افراد می‌شود، اما صرف دیدن این تصاویر چنین عوارضی را نشان نمی‌دهند.

جان گرابز، یکی از محققان، نام این تحقیق را «درک اعتیاد به تصاویر هرزه‌نگاری در اینترنت و پریشانی‌های روانی: بررسی ارتباط فعلی و آینده این ۲ پدیده» گذاشته است. نتیجه مطالعه در «روانشناسی رفتار اعتیادآور» که بخشی از نشریه انجمن روانشناسی آمریکا است، منتشر شده است.

به عقیده گرابز، مشاهده تصاویر هرزه‌نگاری از طریق اینترنت در بین مردان بزرگ‌سال بیشتر از زنان هم‌سن آنها هر روز رواج بیشتری می‌یابد. این مطالعه البته بر روی افراد خردسال انجام نگرفته است. اطلاعات مطالعه در گروه اول، از سوی شرکت‌کنندگانی ارائه شده است که موافقت کرده‌اند به‌شرط محفوظ ماندن نامشان با تیم تحقیق همکاری کنند. برای آنکه نام‌های شرکت‌کنندگان افشا نشود به آنان شماره‌هایی اختصاص یافته و در قبال همکاری با محققان پول پرداخت شده است. گروه دوم، متشکل از دانشجویان رشته روانشناسی در ۳ دانشگاه متفاوت ایالات‌متحده بود. برای شرکت این دانشجویان نمره‌ای در نظر گرفته شد. محققان برای یک سال تحقیق بر روی حالات این ۲ گروه را ادامه دادند.

گرابز در توضیح نتایج کارشان می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهند، اعتیاد به دیدن تصاویر هرزه‌نگاری و نه دیدن خود این تصاویر، باعث بروز برخی اختلالات روانی در فرد می‌شود. درک این‌که فرد به چیزی معتاد است، باعث بروز باورهای منفی نسبت به خود می‌گردد، ازجمله این‌که من معتاد شده‌ام و اختیاری از خود ندارم. مطالعات فراوانی که تا امروز صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که اگر فکر کنیم چیزی یا عادتی مهارمان را در دست دارد، دچار پریشانی می‌شویم.»

«حتی اگر فردی درباره خود چنین احساس بدی را هم نداشته باشد، از تاثیرات زیان‌بار روانی مشاهده دائم تصاویر هرزه‌نگاری از طریق اینترنت در امان نیست. افراد این‌چنین ممکن است از جامعه طرد شوند یا خجالت بکشند، ازدواجشان به مشکل برخورد کند یا از سر کارشان اخراج شوند و همه این عوامل می‌تواند منجر به پریشانی‌های روانی در شخص شود. ما فقط به این فکر می‌کنیم که فلان ارتباط اینترنتی بد است، اما فکر نمی‌کنیم که ممکن است همین ارتباط بد به یک اعتیاد و عاملی صدمه‌دهنده تبدیل شود.»
منبع: Science Daily

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود