علل بروز سرطان رحم و راههای پیشگیری از آن

0 3,862

سرطان رحم یک نوع بیماری بسیار خطرناک می باشد که امروزه بسیاری از خانم ها را به خود گرفتار کرده است و با انجام روش های درمان سرطان رحم می توان این بیماری خطرناک را برطرف کرد.

سرطان رحم یکی از انواع سرطان های بسیار شایع در بین خانم ها می باشد که تقریبا ۲.۸ درصد از زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار این نوع سرطان را تجربه کرده اند که اگر به موقع تشخیص داده شود احتمال زنده ماندن از پنج سال به بیشتر از ۹۵ درصد خواهد رسید بنابراین اگر به سرطان رحم مبتلا هستید و یا یکی از اطرافیان تان به این بیماری خطرناک مبتلا است در این بخش از مجله اینترنتی نصرینو همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری درباره روش های درمان سرطان رحم به دست آورید.

سرطان رحم یا سرطان آندومتر یک نوع سرطان می باشد که در رحم ایجاد می شود و این نوع سرطان در لایه سلول هایی که غشای رحم را تشکیل می دهد ایجاد می شود که سرطان رحم نام دارد، در واقع سرطان آندومتر شایع ترین نوع سرطان در دستگاه تناسلی زنان می باشد.

بهبود سرطان رحم

روش های درمان سرطان رحم

افرادی که به سـرطان رحم مبتلا می شوند به دنبال روش هایی جهت درمان این بیماری می باشد که در ادامه شما را با روش های درمان سـرطان رحم آشنا خواهیم کرد:

جراحی

یکی از معمول ترین روش ها جهت درمان سرطان رحم جراحی می باشد که ممکن است در این وضعیت از روش های زیر استفاده شود:

هیسترکتومی کامل : در جراحی که در آن رحم و گردن رحم از طریق واژن برداشته شود جراحی هیسترکتومی واژنی نام دارد و اگر رحم و گردن رحم از طریق شکاف بزرگی در شکم برداشته شوند جراحی هیسترکتومی کامل شکمی گفته می شود همچنین اگر رحم و گردن رحم از طریق شکاف کوچکی در شکم و با استفاده از لاپارسکوپ برداشته شود جراحی هیسترکتومی کامل لاپاراسکوپیک نامیده می شود.

سالپینو – اووفورکتومی دو طرفه : در این روش جراحی به منظور برداشتن هر دو تخمدان و هر دو لوله فالوپ انجام می شود.

هیسترکتومی رادیکالی: در این روش جراحی به منظور برداشتن رحم، گردن رحم و بخشی از واژن، ممکن است لوله های فالوپ، تخمدان ها و گره های لنفی اطراف هم برداشته شود.

علت سرطان رحم

پرتو درمانی

اگر دکتر تمام سلول های سرطانی را در زمان جراحی بردارد باز هم ممکن است برای برخی بیماران پرتو درمانی نیز تجویز کند تا به از بین رفتن سلول های باقی مانده کمک کند که در این روش از اشعه ی رادیویی با انرژی بالا و یا سایر انواع پرتو ها به منظور از بین بردن و توقف رشد سلول های سرطانی استفاده می کنند این روش به کاهش علائم، تسکین بیماری و کیفیت زندگی فرد کمک می کند، که دارای دو نوع می باشد :

پرتو درمانی خارجی : در این روش به منظور درمان سرطان رحم از دستگاهی خارج از بدن پرتوها را به طرف سرطان ارسال می کنند.

پرتو درمانی داخلی : در این روش مواد رادیواکتیو قرارگرفته در سوزن، سیم، دانه را در داخل یا نزدیک سرطان به صورت مستقیم قرار می دهند.

روش های بهبود سرطان رحم

شیمی درمانی

در این روش به منظور درمان سـرطان رحم و توقف رشد سلول های سرطانی از داروهایی استفاده می کنند که این داروها تقسیم سلول های سرطانی را متوقف و یا آن ها را از بین می برد که انجام این روش بستگی به نوع و مرحله ی سرطان دارد که دارای دو روش است :

شیمی درمانی سیستمیک : در این روش دارو وارد جریان خون می شود و قادر به رسیدن به سلول های سرطانی در تمام بخش های بدن است.

شیمی درمانی موضعی : زمانی که شیمی درمانی به صورت مستقیم در داخل مایع نخاعی مانند شکم قرار داده می شود دارو بیشتر بر روی سلول سرطانی آن قسمت از بدن تاثیر گذار خواهد بود.

آشنایی با روش های درمان سرطان رحم

هورمون درمانی

در این روش از درمان سرطـان رحـم با حذف هورمون ها سبب توقف رشد سلول های سرطانی می شوند زیرا غده های بدن هورمون ها را تولید سپس وارد جریان خون می کنند که برخی از هورمون سبب رشد سلول های سرطانی می شوند بنابراین اگر آزمایشات نشان دهند که سلول سرطانی در مناطق پذیرنده ی هورمون ها رشد کرده است آن ها را با کمک دارو، پتو درمانی و یا جراحی از بین می برند.

درمان بیولوژیک

یکی دیگر از روش های درمان سرطان رحم درمان بیولوژیک می باشد این روش درمانی است که از سیستم دفاعی بیمار به منظور مبارزه با سرطان استفاده می کند، موادی که در آزمایشگاه ساخته می شود و یا بدن تولید می کند به بدن کمک می کند تا دفاع طبیعی خود را در مقابل سرطان تقویت کند این نوع درمان سرطان بیوتراپی نام دارد.

نشانه های سرطان رحم یا آندومتر
  • سختی یا درد در زمان ادرار کردن
  • خونریزی یا ترشح غیر طبیعی واژینال
  • دوره قاعدگی غیر طبیعی و یا خونریزی بین دوره ی قاعدگی
  •  تغییر رنگ ترشح واژن از صورتی تا آبکی به قهوه ای و بد بو
  • درد در زمان برقراری ارتباط
  • ضعف و درد در شکم
  • کاهش بی دلیل وزن

علائم سرطان رحم

دلایل ابتلا به سرطان رحم

سرطان رحم بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در ادامه شما را با عواملی که سبب سرطان رحم می شوند آشنا خواهیم کرد:

باردار نشدن

احتمال ریسک ابتلا به سرطان رحم در زنانی که هرگز باردار نمی شوند به نسبت زنانی که حداقل یک بار باردار شده اند بیشتر است.

افزایش سن

همانطور که با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد سرطان رحم یا آندومتر نیز در زنانی که یائسه می شود بیشتر خواهد بود.

افزایش وزن یا چاقی

از دیگر عوامل ابتلا به سرطان رحم چاقی می باشد زیرا چربی اضافی بدن سبب تغییر تعادل هورمونی می شود.

سندم سرطان کرونر ارثی

از دیگر عوامل ابتلا به سرطان رحم، سرطان روده بزرگ ارثی می باشد که در واقع یک سندروم است و خطر سرطان روده و انواع سرطان های دیگر مانند سرطان رحم یا آندومتر را افزایش می دهد.

عوامل خطر ساز در سرطان آندومتر
  • تغییرات در تعادل هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون
  • فشارخون بالا
  • چاقی بیش از حد
  • دیابت قند
  • استفاده از داروی تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه یا فقط استروژن
روش های پیشگیری از سرطان رحم
  • با پزشک خود در رابطه با خطرات هورمون درمانی بعد از یائسگی مشورت کنید.
  • مراقب قرص های کنترل بارداری باشید.
  • در رابطه با مزایا و خطرات داروهای ضد بارداری با پزشک تان مشورت کنید.
  • فعالیت بدن خود را افزایش دهید.
  • بعد از هیسترکتومی مصرف تنها استروژن پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

روش های پیشگیری از سرطان رحم

بنابراین با مشاهده هر گونه علائم که موجب نگرانی شما می شوند مانند خونریزی واژینال یا ترشحات مربوط به پریود ها، درد در زمان رابطه جنسی و یا درد لگن حتما با پزشک تان مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود