شناخت میوه های مفید برای دیابت و خواص و ویژگی های هر کدام

0 176

دیابت یک نوع بیماری شایع است که در صورت عدم توانایی بدن به تولید انسولین و مقاوم شدن آن در برابر انسولین ایجاد می شود، بنابراین به دلیل کاهش سرعت و عدم توانایی بدن در استفاده کامل و سوخت و ساز گلوکز، مقدار قند خون بدن افزایش می یابد. بنابراین متخصصان تغذیه به افراد دیابتی توصیه می کنند تا با رعایت یک رژیم غذایی سالم و مصرف میوه های مفید برای دیابت سطح قند خونشان را کنترل نمایند. ما در مجله نصرینو در مقاله ای تحت عنوان میوه های مضر برای دیابت به بررسی میوه های ممنوع برای افراد دیابتی پرداختیم، اما در این مقاله شما را با میوه های سودمند برای افراد مبتلا به دیابت آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با میوه های مفید برای دیابت

بیماری دیابت به دلیل عواقب بسیاری مانند نارسایی کلیه، مختل شدن بینایی، آسیب های عصبی، حملات قلبی، سکته مغزی، اختلال در گردش خون، کاهش شنوایی و … باید کنترل شود، از این رو با داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش، و کاهش استرس می توان تا حدود زیادی خطرات ناشی از بیماری دیابت را کاهش داد.

بنابراین تغذیه افراد دیابتی باید حاوی مواد مغذی کم چربی و دارای کالری متوسط بوده و نیز از مقدار قند کمتری برخوردار باشد. از آنجا که بسیاری از میوه ها شیرین هستند، از این رو باور عامه بر این است که شخص دیابتی نباید میوه مصرف نماید، اما باید گفت که میوه های زیادی وجود دارند که قند خون بدن را کنترل کرده و در نتیجه خوردن آنها برای افراد دیابتی نه تنها مضر نبوده، بلکه مفید نیز می باشند. در اینجا می توانید با برخی از میوه های مفید برای کنترل یا کاهش قند خون افراد دیابتی آشنا شوید.

میوه های مفید برای دیابت

آلو سیاه

آلو سیاه در کنترل قند خون بسیار می تواند مؤثر باشد، به عقیده برخی محققان این میوه غنی از آنتوسیانین و الاجیک اسید است و مصرف آن برای دیابتی ها مفید خواهد بود، همچنین آلو سیاه، تبدیل کربو هیدرات به قند خون را کنترل کرده و خوردن آن از تشنگی زیاد و مشکلاتی که برای ادرار کردن افراد دیابتی وجود دارد را کنترل می کند، به جز مصرف میوه آلو، دانه ها و برگ های آن نیز برای کنترل قند خون بسیار مؤثر می باشد.

میوه های مفید برای دیابت

البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مجاز برای افراد دیابتی می تواند مضرباشد، از این رو خوردن یک و نیم فنجان از این میوه به صورت روزانه توصیه می شود، همچنین می توانید با تهیه پودر دانه های خشک آلو، مقدار یک قاشق غذاخوری از آن را در آب حل کرده و روزی دو بار میل نمایید.

سیب

میوه سیب از جمله میوه های مفید برای دیابت محسوب می شود. سیب ها حاوی فیبر های محلول، ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشند و همچنین پکتین موجود در آن به سم زدایی بدن و از بین بردن مواد مضر کمک زیادی خواهد کرد، ضمن اینکه مصرف این میوه نیاز بدن به انسولین را تا ۳۵ درصد کاهش خواهد داد، بنابراین خوردن سیب های شیرین و آبدار می تواند برای دیابتی ها مفید باشد.

میوه هایی برای دیابت ها

مقدار شاخص گلوکز میوه سیب بین ۳۰ تا ۵۰ می باشد و مصرف روزانه یک سیب کوچک و یا متوسط برای افراد دیابتی توصیه می شود.

گیلاس

گیلاس دارای آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، پتاسیم، ویتامین C، منیزیم، فیبر، آهن و ویتامین B9 می باشد و نیز حاوی آنتوسیانین بوده که با افزایش تولید انسولین موجب کاهش قند خون خواهد شد، همینطور مصرف این میوه دشمن بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی و برخی دیگر از بیماری های رایج در بین افراد دیابتی می باشد.

گیلاس در بین میوه ها، از کمترین شاخص گلوکز  برخوردار بوده که در حدود ۲۲ است و مقدار مصرف توصیه شده آن برای افراد دیابتی مقدار نصف فنجان در روز می باشد.

گریپ فروت

گریپ فروت نیز یکی دیگر از میوه های مفید برای دیابت است. این میوه سرشار از ویتامین C و فیبر محلول می باشد و مصرف این میوه حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و نیز به تعادل وزن بدن و نیز جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک خواهد کرد، زیرا یکی از عوامل جلوگیری از بیماری دیابت، داشتن وزن مناسب و متعادل می باشد.

شاخص گلوکز برای میوه گریپ فروت ۲۵ است و مصرف روزانه نصف یک گریپ فروت بزرگ یا تقریبا ۳/۴ فنجان موجب کنترل سطح قند خون می شود.

خوراکی های مفید دیابتی ها

نکته : از انجا که خود میوه گریپ فروت نسبت به آب آن، از فواید بیشتری برای افراد دیابتی برخوردار می باشد، بنابراین بهتر است به جای آب این میوه از خود گریپ فروت استفاده کنید.

آووکادو

آووکادو یکی دیگر از میوه های مفید برای دیابت می باشد که به دلیل غنی بودن از فیبر و چربی اشباع نشده ( اسید چرب تک سیر نشده) موجود در آن، میزان قند خون حالت پایدار داشته و و همچنین چربی ها باعث بهبود سلامت قلب می شوند، زیرا بیماران دیابتی در معرض بسیاری از مشکلات و بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و نیز سکته مغزی می باشند. همچنین مصرف آووکادو به دلیل مقدار پتاسیم بالای آن از نوروپاتی دیابتی جلوگیری خواهد کرد.

میوه های مژثر برای افراد دیابتی

مقدار میزان توصیه شده آووکادو برای افراد دیابتی، یک عدد میوه آووکادو متوسط به صورت روزانه می تواند مفید باشد.

توت فرنگی

توت فرنگی دارای انواع ویتامین، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد و مصرف آن به کاهش سطح قند خون کمک زیادی خواهد کرد؛ آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی، کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و با بهبود کلسترول خوب بدن (HDL) و نیز کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مقدار کربوهیدرات موجود در توت فرنگی، کم بوده و شاخص گلوکز ۴۰ می باشد ونیز از آنجا که خوردن این میوه می تواند احساس سیری ایجاد نماید، در نتیجه سطح قند خون تا مدت زیادی ثابت خواهد ماند و خوردن این میوه، انرژی بدن را افزایش خواهد داد.

میوه مفید برای دیابت

مقدار توصیه شده مصرف توت فرنگی برای افراد دیابتی به صورت روزانه و سه چهارم فنجان مؤثر خواهد بود.

گلابی

گلابی را می توان به عنوان یکی دیگر از انواع میوه های مفید برای دیابت نام برد که سرشار از فیبر و ویتامین های C، B2، B1، E، A  بوده که موجب تنظیم قند خون و نیز کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود سلامت دستگاه گوارش خواهد شد.

مقدار کربوهیدرات موجود در گلابی کم است و نیز شاخص گلوکز ان ۳۸ می باشدف؛ مصرف این میوه برای دیابتی ها به خصوص دیابت نوع ۲ بسیار مفید می باشد.

مقدار توصیه شده این میوه برای افراد دیابتی به این صورت است که در مواقع تمایل به مصرف یک نوع خوراکی شیرین، می توانند یک گلابی کوچک یا متوسط مصرف نمایند.

میوه های مفید برای بیماران دیابتی

کیوی

کیوی میوه ای مؤثر در کاهش قند خون می باشد و نیز دارای ویتامین های E،C، A، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن را در برابر رادیکال های آزاد حفاظت کرده و موجب بهبود سلامت بدن می شود.

همچنین، کیوی سرشار از کربوهیدرات و فیبر بوده و در نتیجه قند خون را کنترل کرده و موجب کاهش کلسترول بدن می شود.

میوه های سودمند برای دیابتی ها

شاخص گلوکز در میوه کیوی ۴۷ تا ۵۸ است و مقدار توصیه شده مصرف این میوه برای دیابتی ها، یک عدد کیوی به صورت روزانه می باشد.

 پرتقال

پرتقال از میزان قند کمی برخوردار است و سرشار از فیبر، ویتامین c و نیز مواد معدنی مانند تیامین می باشد که می تواند به کنترل قند خون کمک کند، از این رو می توان آن را به عنوان میوه های مفید برای دیابت دسته بندی کرد.

شاخص گلوکز در میوه پرتقال پایین است و همچنین مصرف این میوه به کاهش وزن بدن کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش خواهد داد.

مقدار مصرف توصیه شده این میوه برای افراد دیابتی، به صورت روزانه یک عدد پرتقال کوچک می باشد؛ توجه داشته باشید که بسیاری از آب پرتقال ها به دلیل نبود فیبر موجود در آن، از فواید کمتری برخوردار بوده و مصرف آن به افراد دیابتی پیشنهاد نمی شود.

منبع : نصرینو

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود