با غذاهایی مضر برای کبد چرب آشنا شوید

0 3,821

بزرگترین غده بدن کبد می باشد، که نقش موثری در فرآیند سوخت و ساز بدن دارد. همچنین به مهار و تصفیه سموم نیز کمک می کند. ذخیره کردن آهن، شرکت در خون سازی و … از دیگر از وظایف کبد می باشد. ایجاد اختلال در عملکرد کبد و آسیب کبد سبب ابتلا به بیماری های کبدی همچون کبد چرب، سیروز کبدی و غیره می گردد. بنابراین برای عملکرد بهتر کبد و پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری ها و به طور کلی حفظ سلامت کبد باید از مصرف غذاهای ناسالم پرهیز نمایید. از این رو در ادامه می توانید با انواع مواد غذایی مضر برای کبد چرب آشنا شوید.

مواد غذایی مضر برای کبد چرب

مواد غذایی مضر برای کبد چرب

حالت تهوع، احساس خستگی و بی حالی مداوم، کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف عمومی، احساس گیجی و احساس درد در قسمت بالایی شکم از علائم کبد چرب می باشد، البته افراد دارای این علائم برای تشخیص صحیح کبد چرب و علت دقیق ابتلا به آن باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند. که در صورت ابتلا به این بیماری بهتر است، افراد برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و درمان کبد چرب از مصرف بیش از حد مواد غذایی همچون نمک، شکر ، آرد سفید و … خودداری کنند.

پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب

یکی از دلایل ابتلا به بیماری های کبدی و فشار خون بالا مصرف بیش از اندازه نمک است. بنابراین برای کنترل و درمان کبد چرب، همچنین کنترل فشار خون و پیشگیری از دیگر مضرات مصرف نمک باید از میزان نمک کمتری در تهیه غذاها استفاده کنید. مقدار مجاز مصرف نمک در طول روز حدودا ۱.۵ الی ۵ گرم می باشد.

مضرات مصرف نمک و ابتلا به کبد چرب

مصرف انواع غذاها حاوی شکر و نوشیدنی های شیرین از دیگر مواد غذایی مضر برای کبد چرب به شمار می آید، زیاده روی در مصرف آن، موجب به خطر افتادن سلامت کبد می گردد و همچنین باعث ابتلا به بیماری های کبدی همچون بیماری فیبروز نیز می شود.

مضرات مصرف شکر برای کبد چرب

مصرف غذاهای که حاوی مقدار زیادی فلفل و ادویه های تند می باشند، به کبد آسیب می رسانند، همچنین غذاهای تند باعث بروز مشکلات گوارشی نیز می گردند.

مصرف بیش از اندازه آرد سفید که حاوی کربوهیدرات می باشد، مانع از سوخت و ساز چربی و تولید انرژی می گردد و موجب انباشته شدن چربی می شود(بدن مقادیر اضافی کربوهیدرات را به گلیکوژن تبدیل و آن را در کبد ذخیره می نمایید و در نهایت سبب انباشته شدن چربی و افزایش وزن می گردد). همچنین سطح انسولین را افزایش می دهد و منجر به ابتلا به بیمارهای قلبی نیز می شود.

پیشگیری از پیشرفت کبد چرب

  • چربی های اشباع شده:

مصرف انواع غذاهای چرب به دلیل مقادیر بالای گلیسیرید و کالری موجب آسیب به کبد می گردد، بنابراین  افراد برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب و پیشرفت بیماری باید سوسیس، سس مایونز، گوشت های پرچرب و … را از برنامه غذایی خود حذف کنند و یا میزان کمتری از برخی از این مواد را مورد مصرف قرار دهند.

علت ابتلا به کبد چرب

  • غذاهای سرخ کردنی:

غذاهای سرخ کردنی یا سرخ شده از دیگر مواد غذایی مضر برای کبد چرب به شمار می رود. مصرف پیش از حد این گونه غذاها علاوه بر آسیب رساندن به کبد، موجب بروز بیماری های قلب و عروقی، دیابت نوع ۲ و ابتلا به سرطان پستان و کلون می شود.

مصرف غذاهای سرخ کردنی و ابتلا به کبد چرب

الکل حاوی ترکیباتی است و مصرف نوشیدنی های الکلی موجب از بین رفتن سلول های کبد و در نتیجه مختل شدن عملکرد طبیعی کبد می شود. همچنین ابتلا به بیماری های نظیر سیروز کبدی و هپاتیت از دیگر عوارض مصرف الکل می باشد.

عوارض مصرف الکل

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف برخی داروها را نیز می توان به عنوان مواد غذایی مضر برای کبد چرب دانست. بنابراین افراد باید از مصرف بدون تجویز، اشتباه و بیش از حد داروها خودداری نمایند. پیشنهاد می کنیم با مراجعه به مقاله رژیم غذایی برای کبد چرب بیشتر با نحوه صحیح درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری آشنا شوید.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود