آشنایی با جراحی زیبایی پلک

0 3,784

از نظر زیباشناسی، چشم ها مهم ترین جزء صورت هستند. چشم ها، سن و حالات خلقی و هیجانی فرد را منعکس می کنند. این عضو صورت، علائم پیری را نیز زودتر از سایر اجزای صورت نشان می دهد. از این رو سالانه عده ای زیادی به جراحی زیبایی پلک روی می آورند.

عمل جراحی زیبایی پلک در اصطلاح بلفاروپلاستی خوانده می شود. این عمل به منظور برداشتن پف پلک، اصلاح افتادگی پلک و حذف پوست اضافی انجام می شود. 

پف پلک همیشه به دلیل افزایش سن نیست. گاهی اوقات این پف به دلیل بیماری های متابولیکی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید ایجاد می شود. در چنین حالتی باید بیماری متابولیکی را درمان کرد.

تاثیر افزایش سن بر روی پلک بالا و پایین با هم متفاوت است. این تاثیر در پلک بالا به شکل افزایش تدریجی روی پوست پلک خود را نشان می دهد. گاهی اوقات نیز این تاثیر در حدی است که میدان دید فرد را نیز محدود می کند. در حالی که تظاهر پیری در پلک پایین به شکل پف و چین های ظریف و بیرون زدگی کیسه های چربی بروز می کند.

جراحی پلک

جراحی زیبایی پلک

اگر چین و چروک پلک بالا زیاد باشد، پوست اضافه بر روی مژه ها می افتد و میدان دید فرد را محدود می کند. قسمت بالایی و خارجی میدان دید را بیشتر از سایر قسمت ها تحت تاثیر قرار می دهد. این محدودیت دید ممکن است در زمان رانندگی و مطالعه مزاحمت ایجاد کند. انجام جراحی زیبایی پلک چشم در چنین فردی، وضعیت چشم ها و پلک های او را زیباتر می کند و محدودیت در میدان دید فرد را برطرف می کند.

در اکثر نژادها، پلک بالا دارای یک چین عرضی است اما در بعضی نژادها مانند نژاد زرد این چین و شکن وجود ندارد و در واقع یک پلک اضافی روی پلک اصلی آن ها قرار گرفته است. با عمل جراحی زیبایی پلک می توان پلک آن ها را اصلاح و چین آن ها را طبیعی کرد.

تکنیک عمل بلفاپلاروستی(روش های بیهوشی جراحی زیبایی پلک)

عمل جراحی زیبایی پلک را با سه روش بی حسی موضعی، بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی انجام می دهند. بی حسی موضعی مربوط به حالتی است که در دندانپزشکی انجام می شود. در این روش ماده بی حس کننده لیدوکایین در محل عمل(اطراف پلک)تزریق می شود. با این کار پلک بی حس می شود و بیمار در حین جراحی درد را احساس نمی کند. این داروی تزریقی فقط درد بیمار را از بین می برد و تاثیری در حس استرس بیمار ندارد.

بولفاپلاروستی

در روش نیمه بیهوشی نیز ضمن اینکه  اطراف پلک توسط جراح بی حس می شود، متخصص بی هوشی از طریق رگ، داروهای ضداضطراب و ضددرد را به بیمار تزریق می کند. این داروها بیمار را به خواب عمیق و مطلوبی می برند. در روش بیهوشی کامل نیز بیهوشی به صورت صد در صد انجام می شود. پلک تحتانی و فوقانی را به صورت مجزا یا همزمان مورد عمل جراحی قرار می دهند.

 عمل جراجی زیبای پلک بالا

روی چین طبیعی برش درست انجام می شود. بنابراین احتمال اینکه بعد از جراحی پلک چشم، جای برش بر روی پلک باقی بماند، فوق العاده کم است . بعد از برداشت از پوست و نسج زیر پوستی در صورت لازم بودن، کیسه های چربی برداشته شده و محل برش نیز با نخ نازک دوخته می شود.

جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک پایین

اگر میزان پف پلک پایین و بیرون زدگی چربی زیاد باشد، محل برش زیر خط مژه ها خواهد بود تا جای اسکار آن مشخص نباشد. در  این صورت، ضمن خارج کردن چربی اضافه می توان پوست اضافی پلک را نیز چید اما در صورتی که میزان چربی زیاد نباشد و پوست پلک در حد معمولی باشد، می توان چربی را از طریق برش در سطح داخلی پلک خارج کرد. مزیت این نوع جراحی زیبای پلک نیز این است که روی پوست هیچ برشی وجود ندارد و بهبود و ترمیم آن نیز سریع تر اتفاق می افتد.

بعد از جراحی پلک ممکن است اطراف چشم قدری کبود و متورم شود. در این عمل خشکی چشم نیز شایع است و برای برطرف شدن آن می توانید از اشک مصنوعی استفاده کنید. تورم و کبودی اولیه در طی دو هفته اول برطرف می شود اما ظاهر شدن نتایج نهایی عمل زیبایی در طی چند ماه اتفاق می افتد. محل برش جراحی پلک نیز به تدریج کم رنگ می شود و ممکن است یک سال زمان ببرد تا محل برش به طور کامل حذف شود. نتیجه عمل جراحی زیبایی پلک دائمی است. با این وجود زمان در حال گذر است و طبیعی است که با گذشت زمان می تواند بر روی تمام بدن از جمله پلک ها تاثیر بگذارد. عمل جراحی پلک

اقدامات لازم قبل و بعد از عمل  جراحی زیبای پلک چشم

  • دو هفته قبل از عمل از داروهایی مانند ایندومتاسین، آسپیرین، مفنامیک اسید، پیروکسیکام و بروفن استفاده نکنید و اگر نیاز داشتید از مسکن استفاده کنید، فقط از استامینوفن ساده و کدئین استفاده کنید.
  • معمولاً پماد آنتی بیوتیک چشمی به منظور مالیدن روی بخیه تجویز می شود.
  • قبل از ورود به اتاق عمل چهره خود را از آرایش به طور کامل پاک کنید.
  • بعد از عمل بولفاپلاروستی به مدت ۳ روز از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • بعد از عمل پانسمانی بر روی چشم قرار نخواهد گرفت و چشم شما باز است.
  • برای شستن چشم ها در دو روز اول بعد از جراحی، از سرم فیزیولوژیک استفاده می شود. بعد از گذشت این دو روز می توانید از آب جوشیده سرد شده نیز استفاده کنید.
  • آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج تا ۷ روز بسته به نظر پزشک مصرف کنید.
  • در یک تا دو روز اول مقداری خون از محل بخیه خارج می شود که طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.
  • قبل از رفتن به بیمارستان، استحمام کنید و از کاربرد زیور آلات خودداری کنید. دو روز اول بعد از جراحی زیبایی پلک متورم و کبود است و بعد از گذشت ۲ هفته به تدریج این کبودی و تورم رفع خواهد شد.
  • اگر در طی یک یا دو روز بعد از عمل دچار افت بینایی شدید، فوراً با پزشک جراح خود تماس بگیرید.
  • بعد از جراحی کمتر دراز بکشید و در هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است زیر سر شما کمی بلند باشد تا شیب مناسب بدن برای شما ایجاد شود. این کار کبودی و تورم پلک را به حداقل می رساند.
  • به مدت ۴۸ ساعت بعد از جراحی از کمپرس سرد بر روی پلک استفاده کنید. برای این کمپرس، چند تکه یخ را در یک کیسه فریزر قرار دهید و کیسه را بر روی صورت بگذارید. هچنین می توانید بسته های مخصوص کمپرس سرد را که حاوی ژل است از داروخانه خریداری کنید. در فریزر بگذارید و آن را بر روی صورت بگذارید.
  • در چند روز اول پس از عمل جراحی زیبایی پلک, احتمال تاری دید خفیف وجود دارد که طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.
  • به مدت ۲ هفته بعد از عمل از به کار بردن هر گونه لوازم آرایش بر روی پلک خودداری کنید.
  • بسته شدن نیمه پلک نیز در چند هفته اول طبیعی است. در این موارد باید قبل از خواب از پماد چشمی استفاده کرد.
  • در روزهای اول بعد از عمل، ممکن است چهره مطلوبی نداشته باشید اما نگران نباشید با گذشت چند هفته و فروکش کردن تورم، منظره نهایی پلک رویت می شود. بنابراین در روزهای اول بعد از جراحی زیبایی پلک, نتیجه عمل را ارزیابی نکنید.
  • در صورتی که سابقه جراحی یا ابتلا به هپاتیت(یرقان) یا HIV دارید و برای بیماری های جسمی و روحی دارو مصرف می کنید، پزشک خود را مطلع سازید. در صورت اعتیاد به مواد مخدر به پزشک اطلاع دهید.
  • توجه داشته باشید که بلفاپلاروستی نمی تواند منجر به بالا کشیدن ابرو یا درشت شدن چشم ها شود.
  • در افرادی که پیش از جراحی عدم تقارن شدید پلک ها وجود دارد، بعد از عمل نیز درجاتی از این عدم تقارن به شکل خفیف باقی می ماند.

در این مقاله با جراحی زیبایی پلک چشم  آشنا شدید . امیدواریم اطلاعات ارائه شده شما را به خوبی با نکات مهم این جراحی و … آشنا کرده باشد.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود