آشنایی با عوارض ایمپلنت دندان

0 3,932

داشتن دندان هایی زیبا و سفید باعث می شود چهره شما چندین برابر زیبا تر شود، اما گاهی به دلایل مختلفی حتی با نبود یک دندان می تواند تاثیراتی برای شما بر جای بگذارد، بیشتر افراد با ایمپلنت دندان آشنا هستند و می دانند که یک پروسه دندان پزشکی جهت کاشت دانه ای دندان است که می تواند جای دندان های نداشته مان را پر کند، اما ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با عوارض ایمپلنت دندان آشنا کنیم.

ایمپلت دندان چه عوارضی دارد

شاید برخی افراد بر این باور باشند که ایمپلنت دندان یک پروسه درمانی غیر ضروری می باشد، اما باید گفت یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیاز های انسان جویدن است، اگر ما دندانی برای جویدن نداشته باشیم قطعا دچار مشکلات فراوانی می شویم، به همین دلیل وجود دندان در داخل دهان ما را از ابتلا به بسیاری از بیماری های گوارشی در امان نگه می دارد. و همچنین وجود دندان در دهان باعث حفظ نشاط و سلامتی فرد می شود زیرا نداشتن دندان در دهان برای فرد پیری زود رس به همراه دارد.

مهم ترین عوارض ایمپلنت دندان

در کنار تمام این مزایا انجام عملیات ایمپلنت دندان دارای عوارضی است که با همراه مطلب از این عوارض آگاه خواهید شد.

۱. خارج شدن روکش های ایمپلنت

از آنجایی که روکش های ایمپلنت دندان با چسب چسبانده می شوند احتمال افتادن آن ها می تواند وجود داشته باشد، البته چسبی که برای چسباندن دندان استفاده می کنند بسیار قوی است اما در صورت خارج شدن ایمپلنت باید به دندان پزشکتان مراجعه کرده تا مجددا با چسب قوی تر روی ایمپلنت بچسباند.

عوارض کاشت دندان

۲.لق شدن روکش ایمپلنت

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان احتمال لق شدن روکش است، این اتفاق زمانی رخ می دهد که فشار بسیار زیادی بر روی دهان و دندان وجود داشته باشد. که البته لق شدن روکش می تواند علل زیادی داشته باشد که به آن ها هم اشاره خواهیم کرد.

دلیل اول: فیکسچر که به همان قسمت پایه دندان گفته می شود که شل و دچار حرکت می شود که اصولا نباید این اتفاق بی افتد. شل شدن پایه دندان نشان دهنده این است که دندان به طور کامل به پایه جوش نخورده است. و یا اینکه دندان پزشک زمانی که در حال کاشت دندان است متوجه نامناسب بودن ایمپلنت نبوده و به جای اینکه پایه روکش به بافت استخوانی بچسبد بر روی سطح ایمپلنت می چسبد. که البته در روز های اول دندان استحکام خود را حفظ می کند کم کم با تکرار عمل جویدن دچار شل شدگی می شود. که در این صورت باید کل پروتز از دهان خارج شود. سپس از سر نو اقدام به ایمپلنت دندان کرد.

دلیل دوم: ایمپلنت و یا همان پیچ و مهره ای که در داخل دندان می گذارند سفت است اما روکش و یا همان پروتزی که روی دندان قرار می گیرد شل است زمانی که روکشی برای قرار دادن روی پایه انتخاب می شود از سطح دیگر دندان ها بلند تر باشد که این باعث فشار زیاد به دندان و در نتیجه شل شدگی روکش می شود. که در این صورت پروتز برداشته می شود و سپس با ارزیابی دوباره روکش را روی دندان می کشند.

ایمپلنت و معایب آن

دلیل سوم: نوعی دیگری که در لق شدن پروتز دندان دخالت دارد شل شدن پیچی است که قسمت رویی پروتز را به پایه وصل می کند، این مشکل بیشتر در ایمپلنت های ارزان قیمت اتفاق می افتد، این اتفاق با کوتاه بودن پیچ و مطابق نبودن قطعه متصل کننده و همچنین نیروی ناشی از بلند بودن ایمپلنت اتفاق می افتند.

دلیل چهار: این مشکل زمانی به وجود می آید که هنگام قرار دادن و انجام مراحل ایمپلنت دندان زاویه آن نامناسب باشد که با حرکات جویدن نیرویی به پایه وارد می شود که دچار شل شدگی پیچ ها می شود.

۳. شکستگی پروتز و شل شدن پیچ داخلی

این اتفاق زمانی رخ می دهد که فشار بسیار زیادی به روکش دندان وارد شود و باعث شکستگی روکش آن می شود، این فشار ها بیشتر در اثر دندان قروچه و رفتن جسمی سخت به زیر دندان اتفاق می افتد. که با مراجعه به دندان پزشکی پروتز از داخل دهانتان خارج می کند و آن را درمان می کند.

عوارض اسمپلنت دندان در کوتاه مدت

۴. شکستگی بدنه ایمپلنت

این اتفاق می تواند بسیار نادر باشد، امام می توان گفت که غیر ممکن نیست، شکستگی بدنه ایمپلنت از عوارض ایمپلنت دندان محسوب می شود که جبران پذیر نیست، زمانی که پروتز دندان در جای نامناسبی قرار گرفته شده باشد فشار از مرکز به اطراف منتقل می شود که امکان شکستگی بدنه را بسیار زیاد می کند.

عوارض ایمپلنت دندان چند روز  بعد از جراحی:

  • حساس شدن دندان ها در اثر خوردن، و همچنین حساسیت نسبت به دارو های تجویزی که باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
  • شل شدن دندان های کنار ایمپلنت، که این موضوع نگران کننده نیست و با گذشت چند روز همانند روز اول خود می شود.
  • از دیگر معایب آن درد فراوانی است که با خود به همراه دارد، بهترین راه برای کم کردن درد استفاده از مسکن ۱ ساعت قبل از جراحی است.

عوارض کاشت دندان

  • ورم کردن لثه ها بعد ار انجام ایمپلنت در اکثر بیماران وجود دارد. اگر جراحی پیوند استخوان بر روی آنها انجام شود احتمال کبودی کم وجود دارد. این عارضه بعد از انجام ایمپلنت شروع می شود و تا مدت ۱ هفته ادامه پیدا می کند.
  • زمانی که میزان ارتفاع استخوان فک پایین کم باشد ممکن است بیمار در گوشه لب خود احساس گزگز و بی حسی کند.که معمولا اتفاقی طبیعی است و به مرور زمان بهتر می شود.
  • از آنجایی که ایمپلنت دندان یک نوع عمل جراحی است همراه با عوارض جراحی عمل می باشد، از جمله این عوارض عفونت، خونریزی است که می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان از این اتفاق جلوگیری کنید.

آشنایی با عوارض ایمپلنت دندان

عوارض  ایمپلنت دندان در دراز مدت:

  • این عوارض ممکن است با گذشت زمان بسیار طولانی به طور تقریبی ۱۵ سال بعد ظاهر شود.
  • با گذشت زمان طولانی نوک دندان های فک بالا ۱ الی ۲ میلی متر پایین تر می آید اما ایمپلنت ها سرجایشان باقی می ماند که نیاز به ترمیم دارد.
  • از دیگر عوارض ایمپلنت دندان آسیب رساندن به اعصاب فک است که در صورت بی تجربه بودن دندان پزشک به وجود می آید.

ایمپلنت دندان ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و یا رضایت مندی آن ها را جلب نکند از این روی هر روشی می تواند عوارض و همچنین مزایای خود را داشته باشد.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود