مقایسه دنا و برلیانس H330؛ ارزش خرید کدام بالاتر است؟

0 3,782

بازار سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی اقتصادی در ایران بسیار مورد توجه مشتریان قرار دارد. در این بین دنا معمولی و برلیانس H330 دنده‌ ای دو رقیب نزدیک هستند که احتمالا مشتریان در خرید دنا یا برلیانس به سوالاتی برخواهند خورد.

اگر از خود می‌پرسید که دنا بخریم یا برلیانس H330؟ بهتر است در ادامه به «مقایسه دنا و برلیانس H330» ا توجه کنید تا به جواب سوالات خود برسید.

مقایسه دنا و برلیانس  H330 از نظر طراحی

دنا معمولی در سال ۹۳ به عنوان دومین نسخه فیس‌لیفت سمند راهی بازار شد. با وجود آنکه عدم تطابق‌ بسیاری میان نمای جلو- عقب و بخش جانبی خودرو دیده می‌شد، اما با توجه به تنوع کم بازار کشور، این محصول مورد استقبال نسبی مشتریان قرار گرفت و طراحی آن با انتقادات چندانی روبرو نشد.

میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر.خرید خودرو

مقایسه دنا و برلیانس  H330

البته در مقایسه با طرح بدنه برلیانس H330 که گفته می‌شود طراحان آن نیم‌نگاهی هم به نسل‌های قدیمی‌تر بی ام و سری ۳ و یک داشته‌اند، بدنه دنا معمولی پختگی و دل‌نشینی کمتری ارائه می‌دهد. گرچه این موضوع به سلیقه مشتری بستگی دارد اما از دیدگاه کارشناسی خودرو، به نظر می‌رسد ظاهر و استایل برلیانس اچ 330 نسبت به دنا معمولی تا حدودی متعادل و زیباتر باشد.

مقایسه دنا و برلیانس  H330

اما در مورد نمای داخلی به نظر می‌رسد وضعیت دنا نسبت به حریف بهتر است و احتمالا اکثر مشتریان با توجه به داشبورد جذاب‌، طراحی داخلی دنا را نسبت به برلیانس زیباتر تلقی خواهند کرد. کیفیت متریال هر دو خودرو چندان مطلوب نیست ولی شاید بشود گفت که برلیانس در این زمینه کمی بهتر عمل کرده است.

نمای داخل دنا معمولی

فاصله بین محور چرخ‌های دنا از برلیانس بیشتر است، بنابراین در ردیف عقب آن جای پای بیشتری برای سرنشینان یافت خواهد شد. صندوق عقب دنا نیز 500 لیتر ظرفیت دارد که نسبت به ظرفیت 420 لیتری حریف بزرگتر بوده و بهتر می‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی باشد. بنابراین در بخش طراحی و کاربردپذیری کابین، دنا معمولی نسبت به حریف امتیاز بیشتری کسب می‌کند و می‌تواند برنده این رقابت باشد. هرچند کیفیت مونتاژ کابین برلیانس H330 کمی رضایت‌بخش‌تر به نظر احساس می‌شود.

میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر.قیمت خودرو

مقایسه فنی دنا و برلیانس H330 و تجربه رانندگی

در بخش مقایسه دنا و برلیانس H330 از لحاظ فنی متوجه خواهید شد که این دو خودرو با توجه به بازه یکسان قیمت دنا و برلیانس اچ330، تقریبا توان فنی یکسانی را به نمایش می‌گذارند. پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس قدرتی در حد ۱۱۴ اسب بخار و 154 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به چرخ‌های جلو می‌رساند. پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 دنا معمولی نیز ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را به‌واسطه گیربکس پنج سرعته دستی به محور چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

موتور برلیانس H330

موتور برلیانس H330

با توجه به اختلاف وزن ناچیز این دو خودرو می‌شود حدس زد که میزان چابکی آنها تقریبا در یک سطح باشد. بر این اساس شتاب صفر تا صد دنا معمولی چیزی نزدیک به 12.5 ثانیه ارزیابی شده و برلیانس H330 نیز تقریبا در همین مدت زمان می‌تواند فرایند سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت را انجام دهد. کیفیت سواری هر دو خودرو تقریبا تاحدودی نرم است و کاربران از حضور در آن لذت خواهند برد و ضربات ناشی از ناهمواری جاده چندان سرنشینان را آزار نمی‎‌دهد.

موتور دنا

موتور دنا

میزان حرکات عرضی بدنه و نوع هندلینگ نیز علی‌رغم فقدان سیستم کنترل کشش و پایداری، در هر دو خودرو و طی شرایط عادی متناسب ارزیابی می‌شود. البته که در سرعت‌های بالا و مسیرهای لغزنده، نبود سیستم‌های کنترل کشش و پایداری ممکن است باعث انحراف قسمت عقب خودرو و برهم خوردن تعادل آن شود.

در مجموع کیفیت سواری و نوع هندلینگ هر دو خودرو تقریبا مشابه و تا حدودی رضایت‌بخش برآورد می‌شود. البته سکوت کابین و عایق‌بندی آن در برابر صداهای بیرونی در محصول برلیانس بالاتر بوده و اگر به دنبال صدای آرام در فضای کابین هستید خرید برلیانس h330 را توصیه می‌کنیم. حزییات مشخصات فنی این دو سدان خانوادگی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مدل خودرو دنا برلیانس H330
پیشرانه  چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ
حجم موتور 1.7 لیتر 1.65 لیتر
حداکثر قدرت 113 اسب بخار 114 اسب بخار
حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر 154 نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی پنج سرعته دستی
مصرف سوخت(ترکیبی) 7.4 لیتر 6.4 لیتر
شتاب صفر تا 100 12.3 ثانیه 12 ثانیه
حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت 170 کیلومتر برساعت
وزن(KG) 1258 1240

مقایسه آپشن ‌های دنا و برلیانس  H330

متاسفانه شرکت ایران خودرو برخی آپشن های مهم مانند کروز کنترل و ترمز دیسکی عقب را از فهرست امکانات استاندارد دنا حذف کرده و آنها را در قالب مدل‌های سفارشی عرضه می‌کند. اما به هر حال می‌شود گفت که محصول ایران خودرو نسبت به برلیانس اچ۳۳۰ دنده‌ای از لحاظ امکانات کاملا برتر است.

پشت آمپر دنا

وجود کروز کنترل (سفارشی)، دکمه‌های کنترل روی فرمان، ترمز دیسکی عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، نویگیشن، چراغ بدرقه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و آینه جانبی تاشونده برقی از جمله مواردی هستند که در دنا پلاس حضور دارند اما برلیانس۳۳۰ به آنها تجهیز نشده است.

مواردی مثل ۲ کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و تهویه اتوماتیک امکانات میان مشترک میان دو خودرو به حساب می‌آید. اگر تصمیم به خرید دنا داشته اما بودجه کافی برای خرید ندارید، از طرح خرید اقساطی دنا که توسط شرکت همراه مکانیک ارائه می‌شود استفاده کنید.

نتیجه‌گیری؛ دنا بخریم یا برلیانس H330 دنده‌ای؟

همان‌طور که پیشتر عرض کردیم، بحث زیبایی و طراحی بدنه بیشتر ‌به سلیقه مشتری بازمی‌گردد، اما جدای از این مورد، به نظر می‌رسد وضعیت دنا نسبت به حریف حداقل روی کاغذ بهتر باشد؛ کابین زیبا و جادارتر، صندوق عقب بزرگ‌تر، امکانات رفاهی بیشتر به‌ویژه در نسخه‌های فول آپشن، قطعات و لوازم یدکی کاملا در دسترس به دلیل استفاده از موتور  EF7 (مشترک با سمند) که دردسر نگهداری از خودرو و هزینه آن را بسیار پایین می‌آورد، از جمله مواردی هستند که خرید دنا معمولی را نسبت به برلیانس اچ ۳۳۰ منطقی‌تر جلوه می‌دهند.

نمای عقب دنا

 اما در سوی دیگر برلیانس H330 طراحی ظاهری متعادل‌تری دارد و پرستیژ آن در جامعه بالاتر احساس می‌شود، کیفیت ساخت بهتری دارد و از نظر کیفیت فنی نیز نسبت به دنا در رده بالاتری ارزیابی می‌شود. همچنین پیشرانه آن بهره‌مند زنجیر تایم به‌جای تسمه تایم است که نیازی به تعویض دوره‌ای ندارد و هزینه نگهداری را کمی پایین‌تر می‌آورد.

نمای عقب برلیانس h330

اما به هر حال در صورت بروز خرابی، قطعات یدکی این خودرو گران‌تر بوده و هزینه تعمیرات بالاتری روی دست مالک خواهد گذاشت. همچنین با توجه به قیمت برلیانس H330 در نسخه کارکرده، افت قیمت بیشتری نسبت به دنا خواهد داشت. اگر با این موارد مشکلی ندارید، پس برلیانس ۳۳۰ دنده‌ای هم می‌تواند در حال حاضر یک سدان خانوادگی معقول برای شما باشد.

منبع:همراه مکانیک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود