مقایسه رانا، دنا و تندر 90 ؛ سدان‌های ایرانی

0 3,843

در این مقاله به سراغ بررسی و مقایسه سه سدان داخلی پرطرفدار رفته‌ایم که می‌توانند در شرایط فعلی انتخاب بسیاری از خانواده‌های ایرانی باشند.

با مقایسه رانا، دنا و تندر 90 همراه ما باشید تا ببینیم نقاط قوت و ضعف این سدان‌های اقتصادی چیست و هرکدام برای چه سلایق و معیارهایی مناسب‌تر هستند. البته هرکدام از این سه خودرو با تیپ‌های مختلفی در بازار حاضر هستند که ما با توجه به قیمت، رانا پلاس TU5، دنا معمولی و تندر 90 E2 دنده‌ای را برای این مقایسه درنظر داریم.

رانا پلاس

رانا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و بهسازی‌شده رانا از سال 1399 روی خط تولید ایران خودرو آمد و علاوه بر یک‌سری بهبودهای کیفی، از نظر ظاهری هم با گرافیک متفاوت چراغ‌های جلو و عقب، قالپاق‌های جدید، دستگیره‌های درب و زه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه و همچنین برخی اجزای کابین، از رانا معمولی متمایز می‌شود.
معرفي رانا پلاس
رانا پلاس از نظر فنی تفاوتی با نسخه قبلی ندارد و نیروی خود را از همان پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی TU5 با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر می‌گیرد. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی روانه محور جلو این سدان کامپکت می‌کند و ضمن مصرف 7.3 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 11.6 ثانیه را برای رانا پلاس به ارمغان می‌آورد.
از جمله آپشن‌های رانا پلاس هم می‌توانیم به مواردی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، کامپیوتر سفری، ترمز ABS+EBD، دو ایربگ و… اشاره کنیم که لیست چندان کاملی نیست و تنها وجود کروز کنترل در آن قابل توجه است.
آپشن هاي رانا پلاس
از جمله نقاط قوت رانا پلاس بايد به هندلینگ و لذت رانندگی قابل قبول، طراحی نسبتاً به‌روز و قیمت مقرون به‌صرفه اشاره کنیم اما نقاط ضعف این خودرو هم شامل فضای محدود ردیف عقب، کمبود امکانات رفاهی، نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین در دورهای بالا و برخی بی‌دقتی‌های مونتاژی می‌شود.

دنا

دنا به‌عنوان محصول ملی لوکس ایران خودرو از سال 1393 معرفی و به بازار عرضه شد. دنا از سال 1395 و با معرفی نسخه پلاس، تغییرات زیادی را به خود دید اما امروز ما همان نسخه پایه این خودرو را که در بازار به دنا معمولی معروف است را در نظر داریم.
معرفی دنا
دنا از پیشرانه 1.7 لیتری تنفس طبیعی EF7 با حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این سدان محبوب ایران خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد دنا هم به‌ ترتیب برابر با 7.4 لیتر در صد کیلومتر و 12 ثانیه است.
دنا از نظر آپشنی نسبت به رده قیمتی خود قابل‌قبول است و از امکاناتی مثل سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کروز کنترل، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، سنسور پارک عقب، ترمز ABS+EBD، دو ایربگ و… بهره مي‌برد. البته ایران خودرو از اواسط سال 1397، رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی را از این خودرو حذف کرد. کروز کنترل هم از این سال به‌بعد تنها در برخی نسخه‌ها موجود است. بنابراین اگر قصد خرید دنا فول‌آپشن را دارید؛ باید به سراغ نسخه‌های ساخت قبل از 1397 بروید.
آپشن های دنا
دنا در مجموع طراحی ظاهری و آپشن‌های قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد و عملکرد فنی آن هم قابل دفاع است اما در مقابل، وجود برخی ایرادات برقی و مونتاژی در کنار فضای نه‌چندان بزرگ کابین باعث می‌شود تا برخی افراد از خرید دنا منصرف شوند و به سراغ رقبا بروند.

رنو تندر 90

اما به رنو تندر 90 یا همان ال 90 ما ایرانی‌ها می‌رسیم که نسل اول داچیا لوگان است و نخستین بار در سال 2004 معرفي شد. تندر 90 از سال 1386 به ایران آمد و در نسخه‌های مختلفی تولید شد تا این‌که در سال 1398 و پس از شروع مجدد تحریم‌ها، به از بازار کشور ما خداحافظي کرد.
معرفی ال 90
رنو تندر 90 E2 از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی موسوم به K4M و گیربکس 5 سرعته دستی بهره می‌برد. پیشرانه مذکور با تولید حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر، ضمن مصرف 6.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتاصد 10.2 ثانیه را برای این فرانسوی کم‌استهلاک به ارمغان می‌آورد.
همراه ندارد. لیست امکانات رنو تندر 90 تنها شامل مواردی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، رادیو پخش با 4 بلندگو، رینگ آلومینیومی، تهویه مطبوع دستی، کامپیوتر سفری، قفل مرکزی با ریموت کنترل، ترمز ABS+EBD، دو ایربگ و… می‌شود.
آپشن های تندر 90
نکاتی مثل فضای جادار کابین و صندوق‌بار، استهلاک پایین، دوام فنی بالا، مصرف سوخت اقتصادی و عملکرد فنی قابل‌قبول، خرید تندر 90 را توجیه‌پذیر می‌کنند اما در مقابل، کمبود آپشن، ظاهر نه‌چندان دل‌چسب، ارگونومی ضعیف کابین و صندلی‌های نه‌چندان راحت باعث می‌شوند تا برخی خریداران (به‌خصوص قشر جوان) علاقه چندانی به این خودرو نداشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

در بخش پایانی مقایسه رانا، دنا و ال نود اگر بخواهیم هر سه خودرو را در کنار هم ارزیابی و در پارامترهای مختلف رتبه‌بندی کنیم؛ باید بگوییم که در فضای کابین و صندوق‌بار به‌ترتیب رنو تندر 90، دنا و رانا قرار می‌گیرند.در آپشن، دنا رتبه اول را کسب می‌کند و رانا پلاس با اختلاف اندکی نسبت به تندر 90، جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. در کیفیت سواری هرسه خودرو به هم نزدیک هستند اما به‌صورت دقیق‌تر، سواری دنا کمی نرم‌تر از رانا پلاس و تندر 90 است. عملکرد فنی هم پارامتری است که در آن رقابت هر سه خودرو خیلی تنگاتنگ دنبال می‌شود اما رتبه‌بندی خودروها در این پارامتر، با اختلاف اندک به‌صورت ال 90، رانا پلاس و دنا خواهد بود.
از نظر استهلاک و دوام فنی، تندر 90 کم‌دردسرترین خودرو گروه است. رانا پلاس پشت سر آن قرار می‌گیرد و دنا به‌دلیل برخی پیچیدگی‌های برقی و فني، رتبه آخر را کسب مي‌کند. البته از نظر خدمات پس از فروش، خوش‌بختانه هر سه خودرو وضعيت مناسبي دارند. از نظر قيمتي هم، قيمت رانا پلاس ارزان‌ترين است. بعد از آن دنا قرار مي‌گيرد و در نهايت، قيمت تندر 90 گران‌تر از دو رقيب ديگر است.
مقایسه رانا، دنا و تندر 90
به عنوان کلام آخر بايستي بگوييم که اگر براي طراحي ظاهري و آپشن اهميت چنداني قائل نيستيد و خودرويي مي‌خواهيد که تا چند سال بدون دردسر در خدمت خود و خانواده‌تان باشد، تندر 90 را انتخاب کنيد. اگر از خودرو استفاده‌هاي خانوادگي داريد اما نمي‌توانيد جذابيت‌هاي ظاهري و آپشني را هم ناديده بگيرد، به سراغ دنا برويد. و در نهايت اگر نقدينگي کم‌تري در اختيار داريد و به‌دنبال يک سدان جوان‌پسند صفرکيلومتر هستيد که بيش‌تر براي ترددهاي روزمره شهري از آن استفاده کنيد؛ خريد رانا پلاس را به شما پيشنهاد مي‌کنيم.
در پايان نظر شما را به جدول مقايسه فني رانا پلاس، دنا و تندر 90 جلب مي‌کنيم.

مدل خودرو رانا پلاس دنا تندر 90 E2 دنده‌اي
پیشرانه چهار سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها چهار سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها چهار سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها
حجم موتور (cc) 1587 1645 1598
حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5800 دور 113 اسب بخار در 6000 دور 105 اسب بخار در 5750 دور
حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر در 4000 دور 155 نيوتن‌متر در 3500 – 4500 دور 140 نيوتن‌متر در 3750 دور
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.3 لیتر در صد کیلومتر 7.43 ليتر در صد کيلومتر 6.9 ليتر در صد کيلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه) 11.6 12.03 10.2
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 190 189 175

منبع:همراه مکانیک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود