مکانیک خودرو؛ شغلی با درآمد حداقل ماهانه 30 میلیون تومان و مدت یادگیری نسبتاً کوتاه!

0 4,060

در این مطلب به بررسی میزان درآمد متوسط یک مکانیک خودرو نیز پرداخته شده است تا بتوانید از جزئیات درآمدی این حرفه پیش از تصمیم‌گیری نهایی آگاه باشید.

اگر بخواهید وارد بازار کار شوید و بتوانید درآمد کافی داشته باشید، نیاز به مهارت، دانش و تجربه دارید؛ به ویژه اگر شغلی مانند مکانیک خودرو را انتخاب کنید که کاملاً مهارتی است. در این مطلب که یک راهنمای جامع صفر تا 101 برای یادگیری مکانیک خودرو است، به این سوال دو شما پاسخ خواهیم داد: ” ساده ترین روش یادگیری مکانیکی چیست و مدت یادگیری مکانیکی خودرو چقدر طول خواهد کشید؟”
البته در این مطلب به بررسی میزان درآمد متوسط یک مکانیک خودرو نیز پرداخته شده است تا بتوانید از جزئیات درآمدی این حرفه پیش از تصمیم‌گیری نهایی آگاه باشید.

چرا یادگیری مکانیک خودرو و ورود به این شغل را توصیه می کنیم؟

خودروها، بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره ما انسان‌ها در دنیای مدرن هستند و این وسایل نیز مانند هر وسیله مکانیکال دیگری، برای کارکرد صحیح به نگهداری نیاز دارند. برخی از قطعات مصرفی خودرو باید هر چند وقت یکبار تعویض بشود و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث می‌شود هر محله به حضور چند مکانیک متخصص در زمینه تعمیرات بخش‌های مختلف یک خودرو نیاز داشته باشد.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین 7 تا 10 سال است ولی در کشور ما خودروها به طور میانگین بین 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار می گیرند  که در نتیجه سرانه تعمیرات خودرودر کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به گونه ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین 5 تا 8 بار برای سرویس و تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کنند و از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.

در مجموع اقبال به فعالیت در شغل  مکانیکی خودرو در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم های جدید موجود در حال افزایش است  به طوری که می توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی می توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند . آمارهای جهانی نیز بر همین مطلب تأکید دارد. به عنوان مثال در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل  در کشور استرالیا رشد ۵۷.۴ درصدی داشته و رشد زیادی در آینده برای آن پیش بینی می شود.(که این مهم باعث استخدام نیروی ماهر از سایر کشورها شده است)

جزئیات بیشتر این موارد را می ‌توانید اینجا در مقاله چگونه یک مکانیک حرفه ای شویم مطالعه کنید.

ساده ترین روش یادگیری مکانیک خودرو چیست؟

شما برای یادگیری شغل مکانیک خودرو می‌توانید یکی از سه روش موجود زیر را انتخاب کنید:

  • مراجعه به آموزشگاه های فنی و حرفه ای مکانیک خودرو
  • ثبت نام در رشته مکانیک خودرو دبیرستان های فنی و حرفه ای و یا کاردانش
  • شاگردی کردن نزد یک استاد مکانیک ماهر و حرفه ای

که در ادامه به توضیح در مورد هر یک از این سه روش خواهیم پرداخت.

یادگیری شغل مکانیک خودرو در مدت 3 تا 5 سال با شاگردی کردن!

یکی از روش‌های یادگیری این شغل شاگردی کردن در نمایندگی‌های مجاز شرکتهای خودرو سازی و یا شاگردی در مغازه های مکانیکی خودرو است که این روش آموزش نیازمند صرف زمان بسیار طولانی مدت خواهد بود و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار مکانیک خودرو شوند مناسب نیست و این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود.

تحصیلات آکادمیک با صرف زمان از مدت 3 تا 7 سال!

دومین روش یادگیری شغل مکانیکی، یادگیری این حرفه از طریق تحصیل است.
تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته مکانیک خودرو به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که 4 سال طول می کشد.

سریع ترین و ساده ترین روش یادگیری مکانیکی؛ مراجعه به آموزشگاه اتومکانیک فنی و حرفه ای

شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای  آزاد که به صورت تخصصی در حرفه مکانیک خودرو مشغول به آموزش کارآموزان می باشد، یکی دیگر از روش‌های یادگیری مهارت لازم برای ورود به بازار پردرآمد شغل مکانیک خودرو است.
از بزرگترین ویژگی‌های مثبت یادگیری شغل مکانیکی در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربه کار عملی در محیط‌های شبیه سازی شده به تعمیرگاه واقعی
  • تجربه تعمیر ماشین های واقعی
  • تمرین بر روی موتور خودروهای مختلف
  • بهره مندی از تجربه اساتید با سابقه فعالیت چند ساله در زمینه شغل مکاینک خودرو
  • کوتاه بودن مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو در کلاس های فنی و حرفه ای 2 تا 8 هفته بسته به دوره انتخابی

مکانیک خودرو فنی و حرفه ای

در دوره های آموزش مکانیک خودرو چه چیزی یاد خواهید گرفت؟

دوره‌های آموزش مکانیک خودرو در سطوح مختلفی برگذار می‌گردد و بهتر است آموزش خود را در آموزشگاهی با امکانات کافی طی کنید؛ آموزشگاهی مانند مجموعه دارالفنون که پس از طی کردن دوره مکانیکی خودروهای سواری داخلی، امکان ثبت نام در دوره تعمیر ماشین‌های خارجی را نیز برای شما فراهم کرده باشد.
این دوره به صورت کار در محیط تعمیرگاهی (محیط واقعی کار) با بهترین امکانات و استفاده از خودروی زنده و استفاده از موتور خودروهای روز همچون TU5 ، EF7 ، L90  ، پراید ، تیبا ،پژو  206 ، پژو 405، پژو پارس، سمند و گیر بکس‌های اتوماتیک و با آموزش برترین اساتید آموزش Auto Mechanic فنی و حرفه ای برگذار می‌شود.
البته همانطور که گفته شد، پس از پایان کلاس‌های مکانیک خودرو سواری درجه 2 می‌توانید در کلاس‌های درجه یک نیز شرکت کرده و تعمیر خودروهای پیشرفته‌تر را نیز بیاموزید.

برای دریافت مشاوره رایگان جهت شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید، از اطلاعات موجود در این آموزشگاه اتومکانیک استفاده کنید.

مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو؛ چقدر طول می‌کشد تا به یک استادکار مکانیکی تبدیل شوید؟

اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر مدت یادگیری مکانیکی خودرو، شیوه ورود شما به بازار این شغل است. برای مثال اگر بخواهید با شاگردی از روز اول کار را یاد بگیرید و نزد یک فرد دلسوز کار کنید قطعاً می‌توانید به مهارت بسیار بالایی دست پیدا کنید. اما در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد: “کدام استاد مکانیکی که از این حرفه پول در میاورد، حاضر است یک شاگرد با حقوق کم را، با یک رقیب در بازار کار عوض کند؟” و این دقیقاً اصلی‌ترین دلیلی است که مدت یادگیری مکانیک خودرو با شاگردی کردن را بسیار طولانی خواهد کرد.

حال تصور کنید که شما پیش از ورود به بازار کار به یک آموزشگاه دارای تجهیزات و امکانات مراجعه می‌کنید که شناخت قطعات، نحوه برخورد با مشتری، شناخت ابزار مورد نیاز در تامین خودرو و سایر موارد را تا حد بسیار خوبی به شما آموزش می‌دهد.
بدیهی است که در چنین وضعیتی وقتی که برای گرفتن کار به یک مکانیکی مراجعه می‌کنید، بسیاری از موارد را می‌دانید. در این وضعیت شما علاوه بر دریافت حقوق بیشتر در زمان شروع کار، این امکان را دارید که به جای انجام کارهای پا دوئی به عنوان یک نیروی متخصص کم تجربه، در کارهای جدی شرکت کنید و از همان روز اول به سرعت مهارت خود را افزایش دهید.
به این ترتیب با صرف یک بازه زمانی 2 تا 8 هفته، به مهارت کافی برای کسب درآمد خواهید رسید و سرعت یادگیری خود در مراحل بعد را نیز افزایش می دهید و اگر پیگیر و علاقمند باشید در یک مدت زمان 1 تا 2 ساله به یه یک مکانیک خودرو کاملاً ماهر تبدیل می‌شوید.

آموزشگاه مکانیک خودرو دارالفنون ری

برای یادگیری مکانیک خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

اگر قصد یادگیری مکانیک خودرو را دارید، می‌توانید به یکی از آموزشگاه‌های مکانیک خودرو در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید، اما اگر شرایط می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید باید به یکی از بهترین آموزشگاه‌های مکانیک خودرو در شهر تهران مراجعه کنید.
اکثر آموزشگاه‌های فعال در شهر تهران، دارای سطح کیفی آموزشی مناسب هستند.
برخی از این آموزشگاه ها شامل موارد زیر هستند:

  • آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون ری
  • آموزشگاه برق گستران
  • آموزشگاه فنی پارس

با این وجود برخی از ویژگی‌ها وجود دارند که یک آموزشگاه را در دسته برای مثال: برخورداری از تجهیزات عملی جهت آموزش، مکانیک خودرو، امکان استفاده از خوابگاه اختصاصی برای هنرجویان دوره مکانیکی، تدریس تعمیرات خودرو توسط اساتید با تجربه و دانشگاهی، ارائه مدارک رسمی با ارزش بین المللی و سایر ویژگی‌ها که برخی از آنها، از زمینه های تمایز برخی از مجتمع‌های فنی و حرفه ای مانند آموزشگاه مکانیک خودرو دارالفنون ری (https://darr.ir) هستند.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود