عزاداری دهه محرم

0 3,867

دراین ده روز وقتی به خود واقعه نگاه عمیقی کنیم اتفاقات رقم خورده تا رسیده به واقعه عاشورا یعنی این ده روز، ده روزی بوده که منجر به این غم و اندوه شدید شده و خود معنای کرب – بلا موید این مطلب است.

سوال

چرا شیعیان در ده شب اوّل محرم به عزاداری می پردازند در حالی که امام حسین (علیه السلام) در روز دهم به شهادت رسیده است؟

پاسخ

اولا: برای عزاداری امام حسین علیه السلام اصلا لازم نیست که وقت معینی داشته باشیم؛ همان طور که در خصوص خوندن زیارت عاشورا هم میشود هر روز از راه دور و نزدیک خواند.

در ثانی ما بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت توصیه شدیم بر عزاداری امام حسین علیه السلام و اقامه عزای ایشان و انچنان که از روایات بر می اید حتی انبیای گذشته به عزای امام حسین علیه السلام می پرداختند.

سوم این که بعد از شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ که ائمه اطهار بر زیارت و عزاداری آن حضرت تشویق نموده و خود عملاً درماه محرم، برای آن حضرت اقامه مجلس عزاداری نموده اند.

چهارم این که دراین ده روز وقتی به خود واقعه نگاه عمیقی کنیم اتفاقات رقم خورده تا رسیده به واقعه عاشورا یعنی این ده روز، ده روزی بوده که منجر به این غم و اندوه شدید شده و خود معنای کرب – بلا موید این مطلب است.

پنجم این که سفارش ائمه هدی بر این قضیه است امام رضا ـ علیه السّلام ـ می فرماید:

وقتی که ماه محرم فرا می رسید، غمگین می شد تا این که روز دهم محرم می رسید که این روز نهایت غم پدرم بود.

و برای ده روز اول مسند روایی وجود دارد (وسایل الشیعه، همان، ج10، ص394.)

ششم این که این ده روز آماده شدن برای اندوه بزرگ عاشورا و تاسوعای حسینی است و این ده روز مقدمه ای هست برای تعظیم شعائر الهی.

برای این که در این ده روز تا روز واقعه فرصت داشته باشیم با اقامه عزای حسینی این پیام های عاشورایی را به گوش مردم جهان برسانیم.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود