علت واقعی عجم نامیدن ایرانیان

0 712

تاریخ انتشار : 1398/8/30

بازدید : 4757

سوال

‘گفته شده : هنگامی که قتیبه ، خوارزم را فتح کرده بود روز سوم در میدان بزرگی برای مردم صحبت می کرد.و مردم خوارزم از ترس بریده شدن زبانشان از حرف زدن خودداری می کردد.

به همین روی به آنها عجم یا گنگ می گفتند.منبع: علم و دانش در ایران باستان و تاثیر ان بر جهان[ مرحوم پرویز شهریاری – صفحه ۸ ] چنین مطلبی درست است؟

پاسخ

چرا اعراب به ایرانیان عجم می گفتند ؟

اعراب به هر غیر عربی عجم می گویند و‌ نه فقط به ایرانیان

علت این نامیدن هم به این دلیل است که زبان غیر عرب برای عرب زبان گنگ و‌ مبهم است اینجا گنگ به معنای لال بودن نیست بلکه به معنای مبهم بودن است.

اما در دروغ بودن این داستان همین بس که استعمال این لفظ برای غیر اعراب قبل از فتح ایران رخ داده و به غیر عرب، عجمی یا اعجمی گفته می شده چون فتح ایران زمان عمر اتفاق افتاد و زمان نزول قرآن که زمان پیامبر بود این اتفاقات نیفتاده بود تا به غیر عرب، عجم گفته شود.

 

این آیات قرآن را ببینید:

وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ

و ما می‌دانیم كه آنان می‌گویند: یقیناً این آیات را بشری به او می‌آموزد!! [چنین نیست كه می‌گویند، زیرا] زبان كسی كه [آموختن قرآن را به پیامبر] به او نسبت می‌دهید، غیر عربی است و این قرآن به زبان عربی روشن است. (۱۰۳)نحل

وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَىٰ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ

اگر آن را بر برخی از غیر عرب‌ها نازل كرده بودیم، (۱۹۸)شعرا

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود