طول قد حضرت آدم (ع)

0 14,375

حضرت آدم دارای بهترین و معتدل ترین صورت و شکل و شمائل بوده است نه صورتی سی متری یا سی و پنج متری که از حد اعتدال و زیبایی خارج است و روایات مذکور به احتمال زیاد ساختگی ابوهریره است

حضرت آدم علیه السلام

سوال

آیا این درست است که  قد آدم ٣۰ متر بوده؟

|۶٢٢٧|-[حَدَّثَنَا یحْیی بْنُ جَعْفَرٍ،. … عَنِ النَّبِی قَالَ: “خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ عَلَی صُورَتِهِ، طُولُهُ سِتُّونَ ذِرَاعًا”…]-{پیامبر گفت: خداوند، آدم را آفرید که قامتش، شصت ذراع(٣۰ متر) بود.}-| صحیح مسلم و مسند امام صادق |

این در حالی است که بلندقدترین دایناسور در طول تاریخ یعنی Sauroposeidon ارتفاعی معادل با ۱٨ متر داشته است و این یعنی آدم از این دایناسور غول پیکر ۱٢ متر بلند تر بوده !

پاسخ

در نقل های متعدد اهل سنت، طول قامت حضرت آدم علیه السلام شصت ذراع معادل سی متر دانسته شده است.

ابوهریره به نقل از پیامبر گرامی می آورد: « طول آدم شصت ذراع بوده است »(مسند احمد ج 16 ص 532)

این مضمون به نقل از منابع اهل سنت در بحار الانوار هم آمده است و علامه مجلسی تصریح کرده است که این نقل از اهل سنت است: (بحار الانوار ج 11 ص 115)

روشن است روایاتی که در منابع اهل سنت آمده است، برای ما به خودی خود حجت نیست، خصوصا در جایی که راوی روایت ابوهریره است، کسی که امام صادق علیه السلام در وصف او فرمود:  « سه تن بودند که پیوسته بر پیامبر دروغ می بستند که آنان ابوهریره و انس بن مالک و یک زن بودند »(الخصال ج1 ص190)

ظاهرا ابوهریره مطلب مذکور را از اهل کتاب گرفته بود، زیرا مضمون سخن او را یهود نقل می کند، مثلا اهل کتاب نقل می کنند:

« عوج بن عنق، نوه ی دختری حضرت آدم و طول او سه هزار و سیصد و سی و سه ذراع بوده است. این مرد، کافر و زنازاده بوده، در زمان حضرت نوح از سوار شدن بر کشتی امتناع ورزیده، ولی از طوفان و سیل نجات یافته است. غذای روزانه ی او دو هزار گاو نر یا همان اندازه از پرندگان بوده و تقریبا هزار صاع آب می نوشیده است. وی تا زمان حضرت موسی زنده بوده است و در آن زمان، در حالی که با کوهی عظیم که آن را از جا کنده بوده و بر روی سر خود حمل می کرده تا با لشکر موسی به نبرد بپردازد، کشته شده است. نحوه ی مردن وی این گونه بوده است خداوند، مورچه ای را بر روی کوه قرار داد: مورچه با دندان های خود کوه را سوراخ کرد تا به سر عوج رسید. کوه سوراخ شده، مانند طوقی دور گردن عوج افتاد. موسی که اندازه ی قامتش ده ذراع بود و عصایش نیز به ده ذراع می رسید، تا ده ذراع نیز به هوا پرید و با عصای خود، محکم به زانوان عوج کوبید و همان، باعث مرگ او شد »( الإسرائیلیات و أثرها فی کتب التفسیر، ص 374، به نقل از تلمود، ص 35 و 36)

ابوهریره با کعب الاحبار یهودی بسیار در ارتباط بود و آنچه را که از او فرا می گرفت با عنوان روایت از پیامبر برای مردم روایت می کرد.

عالمان علم رجال اهل سنت در بحث «روایت صحابه از تابعین» یا «روایت أکابر از أصاغر» یادآور شده اند که ابو هریره، معاویه، انس و دیگران، از کعب الأحبار یهودی که با نیرنگ، تظاهر به اسلام می کرد ولی در دل خود بر آیین یهودی خویش باقی بود، روایت نقل کرده اند. به نظر می آید ابو هریرة بیش از دیگر صحابه، فریفته ی کعب الأحبار شده و به وی اعتماد نموده و از او و برادرانش بیش از دیگران روایت کرده است. با بررسی روشن می شود که کعب الأحبار سعی نموده است با زیرکی، بر ساده لوحی ابو هریره سیطره یافته، دین اسلام را از اندیشه های خرافی و موهوم پر سازد. وی برای رسیدن به این هدف، از روش های شگفت آوری بهره جسته است.(اضواء علی السنه المحمدیه ص 207)

کعب الأحبار درباره ابو هریره می گوید:

« من کسی را ندیدم که تورات را نخوانده باشد، ولی به محتوای تورات از ابوهریره آگاه تر باشد.»(همان مدرک)

در صحیحین از ابو هریره چنین نقل شده است: « خداوند آدم را بر صورت خودش آفرید، طولش شصت ذراع بوده است »(صحیح بخاری ج 10 ص 49)

این معنا در تورات، سفر پیدایش، آمده است(تورات سفر پیدایش، باب اول آیه 27) در نقلی از روایات شیعه نیز آمده است که طول قامت حضرت آدم علیه السلام هفتاد ذراع بوده است، یعنی حدود سی و پنج متر.

شیخ کلینی از مقاتل بن سلیمان نقل می کند که: « از امام صادق پرسیدم طول قد آدم هنگامی که به زمین فرود شد چه اندازه بود. .. فرمود: « در کتاب علی بن ابی طالب یافتیم که خدا عز و جل چون آدم و همسرش حوا را به زمین فرود آورد دو پای آدم روی گردنه کوه صفا بود و سرش زیر افق آسمان و به خدا از آزار گرمای آفتاب که به او می رسید شکایت کرد، خدا عز و جل بسوی جبرئیل وحی کرد که آدم از اینکه گرمی آفتاب به او میرسد و اثر می کند شکایت دارد و جبرئیل او را درهم فشرد و طول قد او را هفتاد ذراع بذراع خودش ساخت…»(الکافی ج 8 ص 233)

راوی روایت مقاتل بن سلیمان است که بتری و سنی مذهب بوده که در مورد او گفته اند در روایت دروغ و جعل وارد می کرده است(مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 485)

بنابراین هیچ بعید نیست که راوی مذکور مطلب را از ابوهریره فرا گرفته باشد و به دروغ به امام صادق علیه السلام نسبت داده باشد.  اگر هم بخواهیم روایت مذکور در کافی را قبول کنیم باید در توضیح آن چنین بگوییم:

1- طبق بیان علامه مجلسی « مقصود از هفتاد، 70 گام یا 70 وجب باشد و قدم و وجب را در کلام نیاورده برای شهرت اندازه گیری قامت با قدم که به قرینه مقام می تواند باشد چنانچه اگر بگویند طول قامت انسان هفت است به ذهن پیش آید که مقصود هفت قدم است و مقصود اینست که طول قامتش 70 قدم معمولی شد و آن برابر اندازه ذراع او بود پیش از این تغییر و فائده ذکر ذراع اشاره به اندازه طول او است پیش از این تغییر قامت »

(مراه العقول ج 26 ص 172)

2- ضمیر در « ذراعا بذراعه » به « ملک » بازگشت کند، یعنی فرشته وقتی به جسم در آمده بود، طول آدم را هفتاد ذراع به ذراع خودش قرار داد، و ذراع او به اندازه یک وجب و یک قدم بوده که در مجموع طول آدم علیه السلام هفتاد وجب و قدم بوده است، چنان که در نقل دیگری پس از بیان طول آدم علیه السلام آمده است « ذراعا بذراع الملک »، یعنی ذراع به کار رفته، در طول آدم به اندازه ذراع ملک بوده است »(تفسیر ابن کثیر ج 4 ص 314)

به هر حال با توجه به آنکه قرآن می گوید آدم بر بهترین شکل و نظام آفریده شده است «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ » ( تین 4 )و خداوند به او و فرزندانش کرامت و عظمت بخشیده است « وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ » (اسراء آیه 70) و بعد از اتمام خلقتش خداوند خود را ستوده و می فرماید: « فَتَبارَک اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ » « پس بزرگ و پر برکت است خدایی که بهترین خلق کنندگان است » ( مومنون 14) نمی توانیم قد سی یا سی و پنج متری آدم را قبول کنیم، خصوصا آنکه در روایتی امام باقر علیه السلام فرمود:

« خداوند صورت آدم را برگزید و بر سایر صورتهای مختلفه برتری داد »(الکافی ج 1 ص 134)

بنابراین حضرت آدم دارای بهترین و معتدل ترین صورت و شکل و شمائل بوده است نه صورتی سی متری یا سی و پنج متری که از حد اعتدال و زیبایی خارج است و روایات مذکور به احتمال زیاد ساختگی ابوهریره است

منبع: ipasookh.ir

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود