خاصیت های مفید برگ انجیر

0 4,165

کاهش وزن، پیش گیری از ابتلا به یبوست و سرطان، کنترل قند خون، درمان برونشیت و … از جمله خواص برگ انجیر می باشد. که در این مطلب می توانید با این خواص آشنا شوید.

همانطور که میوه انجیر به دلیل داشتن فیبر، پتاسیم، امگا ۳، امگا ۶، فنول و غیره دارای خواص زیادی می باشد، اگر چه خواص انجیر و نیز خواص انجیر خشک زبانزد شده است اما به یاد داشته باشید برگ درخت انجیر نیز دارای خواص درمانی فوق العاده ای می باشد، که برای درمان برخی از بیماری ها تجویز می گردد. در این مطلب به ارائه مهم ترین خواص برگ انجیر می پردازیم.

فواید برگ انجیر

خواص برگ انجیـر

برگ انجیـر حالتی ترد دارد و شیره داخل آن برخی مواقع به عنوان مکمل قند مورد استفاده قرار می گیرد. برگ درخت انجیر سرشار از انواع ویتامین ها(B2، B1، A)، مواد معدنی(سدیم، کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، کولین و منگنز) و فیبر می باشد. به همین دلیل خواص برگ انجیر موجب درمان بیماری های زیر میگردد:

برخی مواقع مصرف برگ انجیـر به دلیل داشتن فیبر برای کاهش وزن تجویز می شود. البته در مصرف بیش از حد آن نباید زیاده روی کنید. زیرا دارای مقدار زیادی کالری می باشد، به خصوص اگر با شیره آن مصرف شود، سبب افزایش وزن می گردد.

  • پیشگیری از یبوست:

هر ۱۰۰ گرم انجیـر حاوی ۹.۸ گرم فیبر است، به همین علت خوردن میوه انجیر و یا مصرف چای برگ این درخت برای تنظیم حرکت روده ها و پیشگیری از یبوست، حجیم شدن مدفوع و رفع اسهال موثر می باشد.

پکتین از انواع فیبر موجود در انجیر می باشد، که به وسیله متابولیسم در بدن آزاد می شود و باعث دفع کلسترول اضافی بدن می گردد. همچنین فیبر موجود در برگ درخت انجیـر باعث عملکرد منظم روده ها می شود و این حجم فیبر زیاد باعث طبع ملین می شود.

انواع فواید برگ انجیر

  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ:

برگ درخت انجیر به دلیل داشتن فیبر، ترکیبات سرطان زا و رادیکال های آزاد در بدن را مهار می کند و سبب بهبود عملکرد منظم روده ها می شود. برای این منظور روزانه دو عدد برگ انجیر را خوب بجویید و بعد ببلعید. افرادی که دارای مشکل زخم معده می باشند، باید در صبح و با معده خالی یعنی ناشتا برگ انجیر را میل کنند.

برگ انجیـر حاوی پتاسیم و فیبر می باشد، که می تواند برای تنظیم دیابت و کنترل قند خون اثر بخش باشد. چرا که پتاسیم از جمله مواد معدنی می باشد، که پس از مصرف غذا سبب کنترل قند گوارش شده می گردد. همچنین سبب تنظیم مقدار انسولین در بیماران دیابتی می شود، که انسولین تزریق می نمایید.

  • درمان برونشیت:

چای برگ درخت انجیـر به دلیل ترکیبات خاص خود برای بهبود بیمارهای تنفسی نظیر برونشیت و همچنین پیشگیری از آسم و اثرات منفی ناشی از آن مفید می باشد. برای تهیه چای برگ انجیـر باید برگ انجبر(۲ الی ۳ عدد) را به همراه مقدار کمی شکر داخل آب به میزان نیم لیتر بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه آن را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس چای را پس از عبور از صافی میل نمایید.

  • استحکام استخوان ها:

برگ انجیـر حاوی کلسیم و فسفر می باشد، به همین دلیل مصرف آن باعث جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان توصیه می شود. همچنین خواص برگ انجیر به تقویت و استحکام استخوان ها بسیار کمک می کند و جراحات استخوانی را بهبود می بخشد.

خواص برگ انجیر

  • بهبود گلو درد:

برگ انجیر حاوی عصاره یا ماده جسپناکی است، که به دلیل دارا بودن حس تازه کننده گی برای پیشگیری، تسکین و بهبود گلو درد موثر می باشد. البته سبب کاهش میزان عفونت و درد در ناحیه تارهای صوتی نیز می گردد. همچنین خواص برگ انجیر به درمان آسم حاد، سرفه خشک، سوء هاضمه و برخی مشکلات سیستم گوارش کمک می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ، برگ انجیر برای حفظ سلامتی کبد، جلوگیری از تباهی لکه زرد در افراد مسن، رفع کم خوابی، پیشگیری از دفع سدیم، رفع مشکلات جنسی،  پیش گیری از افزایش فشار خون و درمان عفونت مقاربتی، گوش درد، تب، آبسه، التهاب مورد مصرف قرار می گیرد.

تذکر:

۱. افرادی که با مصرف برگ انجیر دچار حساسیت می شوند، به هیچ عنوان نباید آن را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب بروز مشکلات جدی شود و یا حتی در موارد نادری باعث مرگ گردد.

۲. مصرف بیش از حد برگ درخت انجیر ممکن است، باعث اسهال فرد شود.

۳. قند زیاد موجود در برگ انجیر می تواند، باعث پوسیدگی دندان گردد. بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن پرهیز کنید.

۴. کسانی قصد عمل جراحی دارند، بخصوص افراد در صورت داشتن حساسیت، چند ماه قبل از انجام عمل نباید برگ انجیر را مورد مصرف قرار دهند، چون ممکن است سبب بروز خونریزی در لوله گوارش گردد.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود