آشنایی با کاربردها و عوارض قرص باکلوفن

0 3,815

باکلوفن یک نوع داروی شل کننده عضلانی و یک عامل ضد اسپاسم می باشد. قرص باکلوفن برای بهبود و درمان علائم عضلانی ناشی از سفت شدگی بافت های متعدد مانند گرفتگی, درد و سفتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب با موارد مصرق قرص باکلوفن و عوارض جانبی آن آشنا می شویم.

موارد مصرف قرص باکلوفن

قرص باکلوفن

باکلوفن بر روی اعصاب نخاعی عمل می کند و تعداد و شدت اسپاسم های عضلانی ناشی از بیماری ام اس یا بیماری های طناب نخاعی را کاهش می دهد. همچنین قرص باکلوفن باعث تسکین درد و بهبود حرکات عضلات می شود. این دارو باید به طور منظم و طبق نظر پزشک مصرف شود تا اثر بهتری در بهبود بیماری داشته باشد.

این دارو ممکن است قدرت تفکر یا واکنش های فرد را مختل کند. به همین دلیل مصرف آن در مواردی از قبیل رانندگی که به هشیاری فرد نیاز دارد, توصیه نمی شود. مصرف هم زمان برخی مواد می تواند عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. به همین دلیل در صورت تجویز این دارو توسط پزشک, توصیه می شود حتما قرص ها و مکمل هایی که قصد دارید هم زمان با این دارو استفاده کنید را با پزشک در میان بگذارید. قرص باکلوفن را زمانی که تن عضلانی برای اطمینان از تعادل ایمن و حرکت برای فعالیت های خاص مورد نیاز است, استفاده نکنید. چرا که در برخی از شرایط, این دارو ممکن است کاهش تن عضلانی, سلامت جسمی فرد را به خطر بیندازد.

در صورت استفاده طولانی مدت از این قرص و سپس قطع مصرف آن, ممکن است فرد علائمی نظیر توهم و تشنج داشته باشد. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند توصیه می شود بدون نظر پزشک, مصرف این دارو را قطع نکنند. قطع ناگهانی این دارو ممکن است علایم بیماری را تشدید کند. چرا که ممکن است فرد ابتدا نیاز داشته باشد که دوز دارو کم و رفته رفته دارو قطع شود. استفاده از باکلوفن ممکن است خطر ابتلا به کیست تخمدان را افزایش دهد, به همین دلیل قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی قرص باکلوفن

برخی از افراد ممکن است به این دارو نیز مانند سایر داروها حساسیت داشته باشند. در صورت مشاهده علائم آلرژی مانند کهیر، سختی تنفس, تورم صورت/ لب ها/ زبان یا گلو, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود.

باکلوفن

عوارض جدی باکلوفن

در صورت بروز عوارض جدی و خطرناک قرص باکلوفن, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. علائم و نشانه هایی این عوارض به شرح زیر می باشد.

  • تشنج
  • گیجی و توهم
  • نامنظم شدن ضربان قلب

عوارض کم خطر باکلوفن

  • خواب آلودگی, سرگیجه, ضعف, احساس خستگی
  • سردرد
  • اختلالات خواب (بی خوابی)
  • حالت تهوع
  • ادرار کردن بیش از حد طبیعی
  • یبوست

قرص باکلوفن معمولا ابتدا سه بار در روز توسط دکتر تجویز می شود و ممکن است در طول درمان تعداد و دوز آن کاهش یابد. دوز این دارو براساس وضعیت جسمی و واکنش دارو در بدن توسط پزشک تعیین می شود. به افراد توصیه می شود به هیج وجه بدون نظر پزشک, دوز و تعداد مصرف این دارو را افزایش ندهند.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود