خواص درمانی و عوارض جانبی قرص پروکالوپراید

0 4,207

درمان یبوست با قرص پروکالوپراید

پروکالوپراید (Prucalopride) یک داروی ضد یبوست است که عضلات روده را فعال کرده، حرکت روده را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که مدفوع در روده شما حرکت کند و دفع مدفوع به راحتی صورت گیرد.

یبوست به حالتی گفته می‌شود که دفع مزاج با سختی انجام می‌گیرد و دفعات اجابت مزاج کمتر از حالت طبیعی است. یبوست بر اثر رژیم غذایی نامناسب و آشامیدن مقادیر ناکافی آب و یا به تأخیر انداختن اجابت مزاج رخ می‌دهد.

بارداری ، فقدان تحرک و ورزش و بعضی از داروها نظیر مسکن‌ها ممکن است سبب یبوست شوند. حتی یبوست می‌تواند عارضه جانبی مصرف دارو یا بیماری خاصی باشد.

علی رغم اینکه تغییراتی در شیوه زندگی و رژیم غذایی (افزایش مصرف فیبر) می‌تواند به رفع مشکل یبوست کمک کند، برخی از مسهل ها مانند نیز پروکالوپراید برای افرادی که مشکل یبوست دارند بسیار مفید است.

مقدار و روش مصرف پروکالوپراید

قبل از شروع درمان با داروی پروکالوپراید ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی پروکالوپراید ، از فردی به فرد دیگر با توجه به بیماری‌اش متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

دوز معمول پروکالوپراید یک قرص ۲ میلی گرمی در روز است. اگر مشکل کبدی یا کلیوی دارید و یا سنتان بالای ۶۵ سال است باید دوز کمتری از دارو را مصرف کنید. قرص پروکالوپراید را سر یک ساعت منظم با مقداری آب قورت دهید.

اگر فراموش کردید که دوز پروکالوپراید روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر خیلی دیرتر از زمان معمول، به یاد آوردید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی پروکالوپراید

  • به تاریخ انقضای داروی پروکالوپراید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی پروکالوپراید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی پروکالوپراید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف پروکالوپراید در دوران بارداری و شیردهی

در صورتی که باردار یا شیرده هستید، نباید بدون مشورت با پزشک از پروکالوپراید استفاده نمایید زیرا در این زمان‌ها، شما باید داروهایی را بخورید که فقط توسط پزشک تجویز شده باشد.

تاثیر داروی پروکالوپراید بر رانندگی

این دارو ممکن است باعث احساس خستگی یا سرگیجه در شما شود، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی قرص پروکالوپراید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • برخی از داروهایی که ممکن است با داروی پروکالوپراید تداخل کنند، عبارتند از: داروهای ملین دیگر.

هشدار مصرف داروی پروکالوپراید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر یبوست شدید دارید و احساس می‌‌کنید دچار انسداد گوارشی شدید.
  • در صورتی که مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر مشکل آریتمی ( ضربان قلب نامنظم) دارید.
  • در صورتی که بیماری روده‌ای دیگری (مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا مگاکولون سمی) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی داروی پروکالوپراید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض رایج داروی پروکالوپراید

  • احساس بیماری (حالت تهوع و استفراغ)، دل درد: سعی کنید غذاهای ساده و بدون ادویه بخورید.
  • اسهال
  • سردرد

عوارض نادر داروی پروکالوپراید

  • احساس سرگیجه و خستگی: در این صورت از رانندگی و کار با ماشین آلان بپرهیزید.
  • سوء هاضمه، معده درد، تکرر ادرار، خونریزی رکتوم

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی پروکالوپراید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی پروکالوپراید

پروکالوپراید را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند اسهال، دل درد شدید، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی پروکالوپراید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

 

منبع: دل.گرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود