شناخت بیماری رینود و نشانه ها و دلایل آن

0 3,975

دانش پزشکی ابتلا به بیماری رینود را، به دلیل کاهش بیش از حد جریان خون در رگ های دست و پا معرفی کرده است و علت این کاهش می تواند به خاطر فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک و واگ، احساسات آنی، سرمای شدید و یا حساسیت به سرما باشد، که باعث انقباض رگ های انگشتان دست و پا می گردد.

    پدیده رینود

پدیده رینود و علائم آن

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این پدیده در اثر اختلال در دستگاه گردش خون و به دلیل تضعیف عملکرد دستگاه خود ایمنی می باشد و انگشتان دست و یا پاها را درگیر می کند، که احتمال بروز این پدیده در زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله بیشتر از سایر افراد است. پدیده رینود در مراحل اولیه، دارای علائمی همچون ایجاد رنگ پریدگی انگشتان به محض مواجهه با استرس و یا سرما، کبودی انگشتان، قرمزی انگشتان دست و یا پا، احساس گزگز کردن، کرختی و درد در انگشتان می باشد. با گرم نگه داشتن دست و پاها می توان این حالت ها را کاهش داد.

علت بروز رینود

در صورت پیشرفت این پدیده که سبب ایجاد بیماری رینود می گردد، این بیماری با علائمی همچون ایجاد زخم در نوک انگشتان و یا ایجاد عفونت های حاد کنار ناخن های دست و پا همراه می باشد.

همچنین برخی عوامل نظیر استرس، آب و هوای مرطوب و سرد، استعمال دخانیات و تماس با دود افراد سیگاری، کار کردن با وسایل سنگین دارای ارتعاش شدید مثل مته بادی و اره برقی، اختلالات بافت همبند، بیماری اسکلرودرمی، لوپوس اریتماتوز سیستمیک، ترومبوآنژئیت انسدادی(بیماری برگر) و همچنین مصرف داروهای همچون داروهای فشار خون، مسدود کننده های کانال کلسیم، مسدود کننده گیرنده های بتا و آلفا، آدرنرژیک باعث ایجاد پدیده رینود می باشند.

علائم و روش های درمان رینود

عوارض احتمالی بیماری رینود

با درمان بیماری هایی که در بروز این پدیده نقش دارند، درمان رینود امکان پذیر می باشد و در نیمی از مبتلایان به این پدیده بعد از گذشت چند سال بیماری بهبود می یابد، اما در صورتی که پدیده رینود شدت یابد، باعث ابتلا به بیماری قانقاریا و یا قطع انگشتان دست و پا و همچنین سبب ایجاد کرختی و ضعف همیشگی انگشتان می گردد.

راه های درمان رینود

توصیه های مهم برای مقابله و بهبود رینود

  1. انجام اقدمات ضروری از قبیل: آزمون سرما(گذاشتن دست ها در آب با دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتی گراد)، آزمایش خون و رادیوگرافی دست ها و پاها
  2. حفاظت از دست ها و پاها با استفاده از جوارب های پشمی، کفش مناسب و دستکش در برابر سرما
  3. پرهیز از استعمال دخانیات
  4. دوری از موقعیت های پر تنش و استرس زا و استفاده از داروهای آرام بخش
  5. انتخاب مناطقی با آب و هوایی گرم برای زندگی کردن
  6. یادگیری روش هایی برای افزایش حرارت دمای بدن
  7. پیشگیری از سرد شدن بدن به هنگام انجام ورزش های سنگین
  8. استفاده از داروهایی همچون فنوکسی بنزامین، تولازولین و دیلیتازم جهت باز شدن شریان های کوچک و انجام خون رسانی منظم در رگ ها
  9. انجام عمل جراحی بر روی سیستم عصبی سمپاتیک به هنگام پیشرفت بیماری
  10. در طب سنتی برای بهبود بیماری رینود از روغن گیاهی مغربی، دانه خردل، گل گاو زبان، زنجبیل، سیر و غذاهای سرشار از آهن نظیر عدس، آب پرتغال، ماهی، گوشت قرمز بدون چربی و … استفاده می کنند.

 

منبع:آرگــا.مــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود