خصوصیات لباس رسمی مردانه

0 3,877

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن، چطور لباس رسمی بپوشید؟

انتخاب لباس مناسب برای موقعیت از اصول اولیه شیک پوشی است. مثلا وقتی شما به یک مهمانی رسمی دعوت شده‌اید باید لباس رسمی مردانه بپوشید تا هم شیک پوشی و موقعیت شناسی خود را نشان دهید و هم به میزبان بی‌حرمتی نکنید. اما لباس رسمی مردانه چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای بسیاری از آقایان این یک سوال پیچیده با جوابی نامشخص است. واقعیت این است که میزان رسمی بودن یک لباس مردانه به عوامل متعددی بستگی دارد و شما باید با عواملی که باعث رسمی یا غیررسمی شدن لباس می‌شوند آشنا شوید و لباس خود را بر این اساس انتخاب کنید. در این مقاله اختصاصی از نصرینو درباره انواع لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن مطالبی را بیان خواهیم کرد.

لباس رسمی مردانه چیست؟

بهتر است بدانید که اصطلاح ” لباس رسمی مردانه ” به یک ترکیب لباس خاص اشاره ندارد و بسته به مراسمی که به آن دعوت می‌شوید می‌تواند متغیر و متفاوت باشد. همین گستردگی گاهی می‌تواند برای آقایان به خصوص آقایانی که در شیک پوشی چندان متبحر نیستند گیج کننده باشد. اما لباس رسمی مردانه شرایطی دارد که یادگیری آن‌ها دشوار نیست و با چند قانون و محدودیت کلی مشخص می‌شود. قبل از آشنایی با این شرایط و محدودیت‌ها بهتر است بدانیم که لباس رسمی مردانه دقیقا چیست و به چه لباسی، لباس رسمی مردانه گفته می‌شود. وقتی صحبت از لباس رسمی برای آقایان می‌شود همه به کت و شلوار مشکی رسمی یا همان تاکسیدو فکر می‌کنند که البته پاسخ غلطی هم نیست. کت و شلوار رسمی یک لباس کلاسیک مردانه است که ظاهر آن در طول صد سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. کت و شلوار رسمی که مخصوص مهمانی‌های رسمی و خاص است با جزئیاتی مثل نواردوزی‌های ساتن و چیزهایی از این دست از کت و شلوارهای اداری و نیمه رسمی تمییز داده می‌شود. این نوع کت و شلوار به هر مردی با هر فرم اندام و استایلی می‌آید و با استفاده از اکسسوری‌هایی مثل پاپیون و پوشت و … می‌توان استایل آن را شخصی کرد. در تصویر زیر می‌توانید ویژگی‌های خاص تاکسیدو یا همان کت و شلوار رسمی را ببینید:

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

این ویژگی‌ها عبارتند از:

 

  • کت یک دکمه
  • جیب یقه
  • شلوار راسته اسلیم فیت
  • با چهار جیب
  • کمر شلوار دقیقا روی خط کمر

لباس مجلسی مردانه

لباس مجلسی مردانه موسوم به بلک تای Black Tie معمول‌ترین نوع لباس رسمی مردانه است که در عروسی‌ها و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر مردی حداقل به یک دست بلک تای در کمد لباس‌های خود نیاز دارد چون هر کسی حداقل چند بار در سال به یک عروسی یا جشن دعوت می‌شود و لازم است که لباس مناسبی برای این موقعیت داشته باشد. بلک تای ااز یک دست کت و شلوار مشکی رسمی (طبق شرایطی که در بخش قبل گفته شد) به همراه یک پیراهن رسمی مردانه، یک جفت کفش چرم مشکی براق کاملا رسمی و اکسسوری‌های مورد نیاز یعنی کراوات یا پاپیون و پوشت و ساعت رسمی و … تشکیل شده است.

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

اصولا اشتباه در پوشیدن چنین استایلی بعید است اما یک نکته مهم را در این امر باید همیشه مد نظر داشته باشید و آن این است که لباس‌ها در استایل مجلسی مردانه باید مثل یک دستکش اندازه تن شما باشند. پس فرقی نمی‌کند اگر از یک فروشگاه معمولی خرید می‌کنید یا سراغ برندهای معتبر می‌روید، حتما در انتخاب این کت و شلوار دقت کافی داشته باشید و لباسی را انتخاب کنید که کاملا اندازه باشد. اگر در این کار موفق نشدید و مثلا فقط آستین کت کمی بلند بود یا کمر آن گشاد بود نگران نباشید، نزدیک‌ترین لباس به اندام خود را تهیه کنید سپس به خیاط مراجعه کنید تا آن را برای شما اندازه کند.

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

با این اوصاف شاید فکر کنید لباس مجلسی مردانه بسیار محدود است و دست شما برای انتخاب باز نیست اما شما می‌توانید برای لباس مجلسی خود سراغ پارچه‌ای متفاوت مثل مخمل بروید. مخمل بافتی خاص دارد که شما را از بقیه افراد حاضر در مجلسی متفاوت می‌کند. شما می‌توانید مخمل را همراه با پارچه ساتن برای کت خود انتخاب کنید و حتی با این پارچه می‌توانید از محدوده رنگ مشکی هم خارج شده و برای کت و شلوار مجلسی خود سراغ رنگ‌های متفاوت مثل زرشکی، آبی و … هم بروید و روحیه تنوع طلبی خود را ارضاء کنید.

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

گزینه دیگری که باید در مورد لباس رسمی مردانه بشناسید وایت تای white Tie است. این لباس رسمی‌ترین نوع لباسی است که یک آقا می‌تواند بپوشد و کمتر کسی در موقعیتی قرار می‌گیرد که نیاز به پوشیدن وایت تای در آن داشته باشد، موقعیت‌هایی مثل مراسم بسیار رسمی و سطح بالا که شرایط خاصی برای لباس پوشیدن دارند. وایت تای تفاوت چندانی با بلک تای ندارد و فقط فرم و برش کت در آن کمی متفاوت است مثلا قسمت جلوی کت کوتاه‌تر و قسمت پشت آن بلندتر است. شلوار وایت تای کاملا مشابه شلوار بلک تای است و فقط ممکن است جزئیات بیشتری داشته باشد. یقه پیراهن در وایت تای بلندتر است و در این استایل (همان طور که از نامش پیدا است) به جای پاپیون مشکی از پاپیون سفید استفاده می‌شود. کفش در وایت تای نیز باید از چرم کاملا اصل و کاملا براق بوده و فرم آن کاملا رسمی باشد.

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

کت و شلوار یک لباس رسمی مردانه

انتخاب کت و شلوار به عنوان یک لباس رسمی مردانه کار ساده‌ای است و هر کسی می‌تواند از عهده آن برآید. کافی است همیشه سراغ رنگ‌های کلاسیک بروید و کت و شلوار خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید. با این کار دست شما در انتخاب لباس رسمی مردانه باز خواهد بود و می‌توانید این لباس‌ها را برای موقعیت‌های رسمی هم بپوشید. اگر شما جزو افرادی هستید که هر روز برای حضور در محل کار، کت و شلوار می‌پوشند حتما از اهمیت اندازه بودن برای این لباس آگاه هستید، اولین و مهم‌ترین راز شیک پوشی با کت و شلوار، اندازه بودن آن است و تا زمانی که این لباس‌ها در همه قسمت‌ها اندازه بدن شما نباشند به تن شما زیبا دیده نخواهند شد.

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

کت و شلوار غیررسمی

آخرین موردی که باید درباره لباس رسمی مردانه بشناسید کت و شلوار غیررسمی است. اگرچه این مورد کمی نامربوط به نظر می‌رسد و لباسی که راحتی و غیررسمی تقلی می‌شود اصولا نباید جایگاهی در لباس‌های رسمی مردانه داشته باشد اما کت و شلوار غیررسمی هم در صورت استفاده صحیح می‌تواند رسمی شود و کاربرد خاص خود را در موقعیت‌های خاص داشته باشد. به طور مثال وقتی به یک مهمانی در تابستان دعوت شده‌اید لازم نیست کت و شلوار رسمی خود را بپوشید و ساعت‌ها عرق بریزید. در این شرایط پوشیدن یک دست کت و شلوار غیررسمی هم می‌تواند انتخابی مناسب باشد.

اما کت و شلوار غیررسمی چه ویژگی‌هایی دارد؟ قبل از هر چیزی باید بگوییم که کت‌های اسپورت در دسته این لباس‌ها قرار نمی‌گیرند و کت و شلوار غیررسمی هنوز هم حالت رسمی خو را دارد و نیمه رسمی تا رسمی است. منظور از کت و شلوار غیررسمی کت و شلوار همرنگی است که با لباس‌های نیمه رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگبندی متنوع‌تری نسبت به کت و شلوارهای رسمی و اداری دارد. هر فردی حتما باید یک دست کت و شلوار غیررسمی هم در کمد لباس‌های خود داشته باشد تا در موقعیت‌های مناسب بتواند آن را بپوشد. اگر به دنبال یک دست کت و شلوار غیررسمی هستید سراغ رنگ‌های خنثی اما روشن بروید مثل بژ، کرم، آبی، خاکستر روشن و یا سرمه‌ای. این کت و شلوار را برای هر موقعیتی که پوشیدن کت و شلوار مشکی برای آن زیادی رسمی است مورد استفاده قرار دهید. فراموش نکنید که رسمی نبودن یک لباس به معنای تیپ بد با آن نیست و کت و شلوار غیررسمی هم حتما باید به خوبی به تن شما اندازه باشد چون در غیر این صورت شما فردی شیک پوش تلقی نخواهید شد.

لباس رسمی مردانه و ویژگی‌های آن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در نصرینو شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع:مــجله قـــرمز

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود