پرایس اکشن چیست؟

0 3,718

سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم در بازارهای مالی، با توجه به عوامل مختلف اثرگذار بر بازارها با پیچیدگی‌هایی همراه است که آموزش و تحلیل را برای کسب موفقیت الزامی می‌کند.

نقش تحلیل در سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم در بازارهای مالی، با توجه به عوامل مختلف اثرگذار بر بازارها با پیچیدگی‌هایی همراه است که آموزش و تحلیل را برای کسب موفقیت الزامی می‌کند. او پیش از اقدام به معامله در بازارهای مالی، معامله‌گران نیاز است که با انواع روش‌های تحلیل‌های بازار مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی و شیوه‌های معامله‌گری مختلف مانند پرایس اکشن آشنا باشند.

در حقیقت عدم استفاده از تحلیل مانند این است که افراد با چشمان بسته وارد راهی ناشناخته شوند. هر کدام از انواع روش‌های تحلیل باعث می‌شود که معامله‌گران تصمیمات صحیح‌تری بگیرند. عدم استفاده از تحلیل اصولی، ممکن است زیان قابل توجهی برای معامله‌گران به وجود آورد.

تحلیل تکنیکال

یکی از انواع روش‌های تحلیل برای بازارهایی مثل بورس، تحلیل تکنیکال است که امروزه طرفداران بسیاری دارد. تحلیل تکنیکال علمی است که سعی می‌کند با مطالعه و بررسی اطلاعات گذشته قیمت یک دارایی، رفتار آینده قیمت آن را پیش‌بینی نماید. این شیوه یکی از متداول‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی گوناگون است.

آشنایی کافی با تحلیل تکنیکال و استفاده صحیح از ابزارهای آن می‌تواند با کاهش ریسک معاملات، احتمال موفقیت را برای معامله‌گران افزایش دهد. تحلیل تکنیکال نمودار قیمت را با ابزارهای گوناگون و در دوره‌های زمانی مختلف بررسی می‌کند. محور عمودی نمودار، مقیاس قیمت و محور افقی، مقیاس زمان را نشان می‌دهد.

در تحلیل تکنیکال، معمولا چهار نوع قیمت بررسی می‌شود: قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت. نمودار قیمت نیز در سه حالت خطی، میله‌ای و شمعی قابل استفاده است که هر کدام، ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در تحلیل تکنیکال ساده و مقدماتی، معامله‌گران نیاز است که با مفاهیم حجم معاملات، سطوح حمایت و مقاومت، انواع خطوط روند و الگوها آشنا باشند.

در تحلیل تکنیکال پیشرفته، معامله‌گران لازم است که با انواع اندیکاتورها و نقش آن‌ها در تحلیل تکنیکال، انواع اسیلاتورها و نحوه استفاده از آن‌ها، انواع ابزارهای فیبوناچی، ابزارهای ایچیموکو، میانگین متحرک، اندیکاتور RSI، اندیکاتور MACD و مفهوم واگرایی آشنا شوند.

سیگنال‌هایی که معامله‌گران از ابزارهای تحلیل تکنیکال دریافت می‌کنند، تضمین موفقیت محسوب نمی‌شود. نتایج تحلیل تکنیکال صرفا می‌تواند از ریسک معاملات بکاهد و در کنار سایر ابزارها و شیوه‌های تحلیلی مانند تحلیل بنیادی و تابلوخوانی کمک می‌کند که خطای معامله‌گری برای افراد کاهش پیدا کند.

پرایس اکشن

یکی از روش‌های معامله‌گری در بازارهای مالی، پرایس اکشن است که در صورت آشنایی کامل با آن و استفاده صحیح از این روش، معامله‌‌گران می‌توانند بازدهی معاملات خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. این روش معامله‌‌گری بر اساس بررسی نمودار قیمت به صورت خام و بدون ابزارهای تحلیلی انجام می‌شود و به معامله‌‌گران کمک می‌کند که بتوانند رفتار آینده قیمت را تا حد امکان پیش‌بینی کنند.

از طریق بررسی نمودار قیمت در دوره‌های زمانی مختلف، معامله‌‌گران تلاش می‌کنند از روی حرکات و تغییرات قیمت به احساسات و رفتار فعالان بازار پی ببرند و آینده را پیش‌بینی کنند. پرایس اکشن سعی می‌کند با بررسی تاریخچه قیمت، سرنخ‌هایی برای چگونگی رفتار قیمت در آینده پیدا کند.

پرایس اکشن بر اساس نمودار کندلی که یکی از انواع نمودار قیمت است، به مطالعه عملکرد خریداران و فروشندگان می‌پردازد و به عنوان شیوه‌ای محبوب در میان معامله‌گران شناخته شده و برای انواع نمودار قیمت قابل استفاده است.

در این روش، معامله‌‌گران از الگوها و استراتژی‌های مختلفی برای معاملات خود استفاده می‌کنند. در پرایس اکشن از استراتژی‌های مختلفی مانند مبتنی بر کندل، مبتنی بر خطوط روند و کانال‌های قیمتی و مبتنی بر عرضه و تقاضا استفاده می‌شود. از منظر سبک نیز پرایس اکشن به سه دسته کلاسیک، عرضه و تقاضا و پول هوشمند تقسیم می‌شود.

امکان استفاده از دوره‌های زمانی مختلف، تقویت نظم و انضباط در معامله‌‌گری و بررسی روانشناختی رفتار معامله‌‌گران از جمله مزایای استفاده از پرایس اکشن در معاملات به شمار می‌رود. اگرچه پرایس اکشن را می‌توان در دوره‌های زمانی بالاتر نیز استفاده کرد، با وجود این معامله‌گران معمولا برای سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و میان مدت از آن استفاده می‌کنند.

مطالب فوق الذکر حاکی از نقش و اهمیت تحلیل در موفقیت معامله‌گری و معرفی مختصر پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال به دلیل اهمیت این ابزارهای تحلیلی و محبوبیت و گستردگی استفاده از آن‌ها در دنیا است. علاقمندان به استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای فوق می‌توانند در زمینه آموزش بورس مطالعه کرده و آموزه‌های خود را به صورت عملی بر روی نمودار قیمت اجرا کنند تا از طریق تمرین مداوم به آشنایی کافی با ابزارهای یاد شده دست یابند.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود