لحظه استثنایی خورشید گرفتگی در مریخ + فیلم

0 3,719

مریخ‌نورد استقامت از سیستم دوربین پیشرفته خود برای ثبت واضح‌ترین منظره خورشیدگرفتگی در مریخ استفاده کرده است که به دانشمندان در درک بهتر رفتار قمر محکوم به فنای آن یعنی فوبوس، کمک می‌کند.

همشهری آنلاین: برای مریخ‌نوردهای ناسا که وظیفه کاوش سیاره سرخ را برعهده دارند، هم‌ترازی قمرهای آن و خورشید هم دلیل خوبی برای نگاه کردن به بالا است.

مریخ‌نورد استقامت از سیستم دوربین پیشرفته خود برای ثبت واضح‌ترین منظره خورشیدگرفتگی در مریخ استفاده کرده است که به دانشمندان در درک بهتر رفتار قمر محکوم به فنای آن یعنی فوبوس، کمک می‌کند.

تاریخچه ناسا با ثبت خورشیدگرفتگی در مریخ به سال ۲۰۰۴ بازمی‌گردد که مریخ‌نوردان «اسپرینت» و «فرصت» نخستین مشاهدات از فوبوس در حال عبور از خورشید را انجام دادند. در سال ۲۰۱۹، مریخ‌نورد کنجکاوی اولین ویدیوی خود را از این رویداد ضبط کرد و حتی با یک تیر، دو نشان زد، چراکه قمر کوچک دیموس در همان ماه از جلوی خورشید عبور کرد.

این رویدادها درک دانشمندان را از تغییرات در مدار فوبوس و روشی که نیروهای جزر و مدی در داخل، پوسته و گوشته مریخ تاثیر می‌گذارند، بیشتر می‌کند.

جدیدترین مورد از خورشیدگرفتگی در مریخ اما در روز دوم آوریل رخ داد و حدود ۴۰ ثانیه به طول انجامید و استقامت دوربین Mastcam-Z خود را به سمت خورشید چرخاند و تمام صحنه‌ها را ثبت کرد. استقامت توانست زوم شده‌ترین ویدیو با بالاترین نرخ فریم را از خورشیدگرفتگی فوبوس که تاکنون گرفته شده است، ضبط کند.

ریچل هاوسون، یکی از اعضای تیم Mastcam-Z که دوربین را کنترل می‌کند، گفت: «می‌دانستم که قرار است خوب باشد، اما انتظار نداشتم این قدر شگفت‌انگیز باشد.»

Mastcam-Z همچنین با فیلترهای خورشیدی مجهز شده است که مانند عینک آفتابی برای کاهش شدت نور عمل می‌کنند و این رویداد را با جزئیات رنگی نشان می‌دهد که ویژگی‌های جالبی را در مورد شکل قمر مریخ نشان می‌دهد.

مارک لمون، ستاره‌شناس سیاره‌ای از موسسه علوم فضایی در بولدر، کلرادو می‌گوید: «شما می‌توانید جزئیات را به شکل سایه فوبوس، مانند برآمدگی‌ها و برجستگی‌های روی چشم‌انداز ماه ببینید. شما همچنین می‌توانید لکه‌های خورشیدی را ببینید و جالب است که قادر هستید این ماه گرفتگی را دقیقاً همانطور که مریخ‌نورد از مریخ دیده است، ببینید.

ویدیوی خورشیدگرفتگی در مریخ را در زیر تماشا فرمایید:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود