صندوق شاخصی چیست؟

0 3,721

صندوق سرمایه‌گذاری، نهادی مالی است که منابع مالی جمع‌آوری‌شده از سرمایه‌گذاران را در اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه یا سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. هدف اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کسب بازدهی برای سرمایه‌گذاران بر اساس اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده در اساسنامه صندوق است.

سرمایه‌گذاران واحدهای هر صندوق‌ را خریداری می‌کنند که هر واحد نمایانگر بخشی از مالکیت آن‌ها در دارایی‌های صندوق است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند با توجه به ترکیب دارایی‌ها در انواع مختلفی مانند صندوق‌های با درآمد ثابت، شاخصی، سهامی، اهرمی، مختلط، کالایی و بخشی تقسیم‌بندی شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی (Index Fund)، سبدی از سهام یا دارایی‌های مالی هستند که با هدف دنبال کردن از عملکرد یک شاخص مالی مشخص مانند شاخص کل، شاخص هم‌وزن، شاخص ۵۰ شرکت برتر و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تشکیل شده‌اند. صندوق شاخصی به گونه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که بازدهی صندوق نزدیک به بازدهی شاخص مورد نظر باشد.

عملکرد صندوق‌های شاخصی

مدیریت صندوق‌های شاخصی به گونه‌ای است که بتواند بازدهی مطابق با شاخص مورد نظر را فراهم آورد. در این صندوق‌ها، فعالیت مدیریتی به حداقل می‌رسد و تمرکز بر حفظ تناسب سبد با شاخص‌های معیار است.

این نوع از صندوق‌ها بر اساس نظریه بازار کارا (Efficient Market Hypothesis) شکل گرفته‌اند، که می‌گوید در یک بازار کارا، تمام اطلاعات و انتظارات بازار در قیمت‌ها منعکس می‌شوند. بنابراین نمی‌توان بازدهی بالاتر از بازار را بدون ریسک و هزینه اضافی به دست آورد. جان بوگل (John Bogle) از این ایده‌الهام گرفته‌است و با راه‌اندازی اولین صندوق شاخصی به دنبال شاخص S&P 500، انقلابی در صنعت مدیریت دارایی ایجاد کرد و شرکت خود را به یکی از بزرگ‌ترین‌های این صنعت تبدیل نمود.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی عموما در گروه صندوق‌های با ریسک پذیری بالا قرار می‌گیرند. مدیریت یک صندوق شاخصی به صورت غیرفعال بوده و معمولا تغییرات زیادی در سبد دارایی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در این نوع صندوق‌ها، به‌خصوص به دلیل نوسانات احتمالی شاخص‌ها، با دید زمانی بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه به برخی از مزایای صندوق‌های شاخصی می‌پردازیم.

۱. هزینه‌های پایین سبدگردانی و مدیریتی: این صندوق‌ها معمولاً هزینه‌های مدیریتی کمتری نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند، چون هدف اصلی این صندوق‌ها کسب بازدهی مشابه با شاخص‌های گفته شده است.

۲. تنوع‌بخشی: با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخصی، سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور خودکار در یک سبد گسترده از سهام سرمایه‌گذاری کنند، که این امر ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

۳. دسترسی آسان و شفافیت: اطلاعات مربوط به عملکرد شاخص‌ها به طور گسترده‌ای در دسترس است و سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی عملکرد صندوق مورد نظر خود را بررسی کنند.

نکاتی برای سرمایه‌گذاران

از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که صندوق‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا با صرف زمان کمتر، از فواید دسترسی به سبد دارایی متنوع و مدیریت شده بهره‌مند شوند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها امکان افزایش بازدهی و کاهش ریسک را فراهم می‌آورد.

قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران باید از اهداف مالی، میزان ریسک پذیری و مدت زمان مدنظر برای سرمایه‌گذاری خود آگاه باشند. همچنین مهم است به این توجه کنند که این صندوق‌های شاخصی به خودی خود تضمینی برای کسب سود نیستند و ممکن است متأثر از نوسانات بازار با افت مواجه شوند.

صندوق شاخصی آرام

یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی، صندوق آرام مفید است که با هدف تشکیل پرتفوی مطابق با شاخص کل بورس و کسب بازدهی مشابه با این شاخص ایجاد شده است.

صندوق‌ها به دو دسته صدور و ابطالی و قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند. صندوق شاخصی آرام از نوع قابل معامله (ETF) است که خرید و فروش واحدهای آن از طریق سامانه‌های معاملات آنلاین کارگزاری‌های بورسی انجام می‌شود.

در طول چند سال گذشته، بازدهی شاخص کل بورس نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مثل املاک، ارز و طلا، به طور قابل توجهی بالا بوده است، بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌تواند گزینه‌ای سودآور برای سرمایه‌گذاران باشد. ترکیب دارایی صندوق شاخصی آرام، به گونه‌ای است که عملکردی شبیه به شاخص ۵۰ شرکت بزرگ داشته باشد. لازم به ذکر است ترکیب دارایی‌های صندوق آرام، با توجه به صلاحدید مدیر صندوق می‌تواند تا ۲۰ درصد متفاوت باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی ابزارهای قدرتمندی برای سرمایه‌گذارانی هستند که به دنبال دسترسی به بازدهی سهام شرکت‌های شاخص ساز و متنوع‌سازی بدون نیاز به تحلیل‌های مفصل و مدیریت فعال هستند. همچنین این صندوق ها با پیروی از یک شاخص، گزینه‌ای مناسب و کارآمد برای تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود