مهم ترین نکات قبل از انتخاب سوئیچ شبکه

0 3,773

اگر به دنبال پیاده‌سازی شبکه‌های سازمانی بزرگ هستید که متشکل از سه لایه هستند، باید نوع کاربری سوییچ را مشخص کنید

سوییچ یکی از مولفه‌های مهم در دنیای شبکه‌های سازمانی است، زیرا ارتباط کلاینت‌ها با یکدیگر و جهان خارج را برقرار می‌کند. به همین دلیل، هنگامی که قصد تهیه آن را دارید باید به برخی نکات کلیدی دقت کنید تا انتخاب دقیق و درستی داشته باشید. جهت خرید بهترین سوئیچ های شبکه می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

سوییچ قرار است در چه لایه‌ای استفاده شود؟

اگر به دنبال پیاده‌سازی شبکه‌های سازمانی بزرگ هستید که متشکل از سه لایه هستند، باید نوع کاربری سوییچ را مشخص کنید، زیرا لایه‌های دسترسی، توزیع و مرکزی هر یک الزامات سخت‌افزاری خاص خود را دارند و به همین دلیل به لحاظ ظرفیت سوییچینگ، تعداد پورت، پشتیبانی از فناوری PoE و غیره با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به طور معمول، سوییچ‌های لایه دسترسی به دلیل این‌که به شکل مستقیم به تجهیزات کلاینتی متصل می‌شوند، تعداد پورت زیادی دارند، از فناوری PoE پشتیبانی می‌کنند و پورت‌های آن‌ها سرعتی در محدوده 10/100 مگابیت بر ثانیه دارد، البته برخی از مدل‌ها نیز مجهز به پورت‌های گیگابیتی هستند. سوییچ‌های لایه توزیع عملکردی شبیه به پل دارند که ارتباط میان سوییچ‌های لایه دسترسی و مرکزی را برقرار می‌کنند. به همین دلیل باید پهنای باند و نرخ فورواردینگ بالایی داشته باشند تا بتوانند اطلاعات را در زمان کوتاهی به لایه مرکزی تحویل دهند. به طور معمول، این سوییچ‌ها نیازی به پشتیبانی از فناوری PoE ندارند و به جای آن به پورت‌های گیگابیتی، ماژول‌های توسعه شبکه (SFP، SFP+ و غیره) تجهیز شده‌اند و طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های امنیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سوییچ‌های لایه مرکزی باید مشخصات سخت‌افزاری پیشرفته‌ای داشته باشند تا بتوانند بسته‌های دریافتی از لایه توزیع را در زمان کوتاهی پردازش کرده و نتیجه را بازگردانند. این سوییچ‌ها ضمن آن‌که به پهنای باند بالا نیاز دارند، باید توانایی پشتیبانی از فناوری‌هایی همچون پشته کردن سوییچ‌ها، ذخیره‌سازی انرژی و غیره را داشته باشند. بنابراین، اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، نوع کاربری است.

مدیریتی یا غیر مدیریتی، مسئله این است

یک سوئیچ غیرمدیریتی، فرآیند نصب ساده‌ای دارد و حداقل گزینه‌های پیکربندی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور معمول، این سوییچ‌ها قابلیت‌های محدودی ارائه می‌کنند و قادر به پشتیبانی از VLAN نیستند. با توجه به این‌که سوییچ‌های غیر مدیریتی پیکربندی چندان خاصی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند و پورت‌های گیگابیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند در شبکه‌های محلی عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوئیچ‌های مدیریتی از طریق یک رابط خط فرمان یا رابط گرافیکی طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های قابل تنظیم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند، خط‌مشی‌های امنیتی، امنیت پورت، لیست کنترل دسترسی و غیره را آماده کنند. علاوه بر این، قادر هستند با شکستن یک شبکه بزرگ به شبکه‌های محلی مجازی و زیرشبکه‌سازی هستند تا مدیریت شبکه‌ها به شکل دقیق و هوشمندانه‌ای انجام شود

سوییچ لایه 2 یا 3

سوئیچ‌های لایه 2 ضمن تقسیم شبکه به شبکه‌های محلی مجازی، دامنه‌های پخشی مختلفی را به وجود می‌آورند تا ضمن آن‌که امنیت شبکه بیشتر شود، هر شبکه دامنه تصادم خاص خود را داشته باشد. این سوییچ‌ها برای مسیریابی بسته‌های اطلاعاتی از مک آدرس استفاده می‌کنند و تنها توانایی تبادل اطلاعات در شبکه‌های سازمانی را دارند. عملکرد این شبکه‌ها کاملا مبتنی بر مک‌آدرس است تا بتوانند فریم‌ها را میان کلاینتت‌ها انتقال دهند. سوییچ‌های لایه 3 فرآیند مسیریابی را از طریق آدرس آی‌پی انجام می‌دهند، به طوری که هنگام ارسال بسته‌ها به سرآیند بسته‌ها نگاه کرده، در صورت لزوم تغییراتی در آن‌ها اعمال می‌کنند و بسته‌ها را به مقصد هدایت می‌کنند. این سوییچ‌ها توانایی برقراری ارتباط شبکه‌های محلی مجازی درون یک سازمان را دارند و با توجه به این‌که در لایه شبکه کار می‌کنند، قابلیت‌های بیشتری نسبت به سوییچ‌های لایه 2 ارائه می‌کنند. به همان نسبت قیمت بالاتری نیز نسبت به این سوییچ‌ها دارند.

تعداد پورت‌

تعداد پورت‌ها یکی از فاکتورهای مهمی است که هنگام تهیه سوییچ باید به آن دقت کنید. به طور مثال، سوییچی که 24/48 پورت RJ24 با توان عملیاتی 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه دارد و دو پورت کمبو گیگابیتی SFP در اختیارتان قرار می‌دهد به نیازهای کاری‌تان در بلندمدت پاسخ می‌دهد. یک چنین سوییچی از رویکرد انتقال سریع و استاندارد کنترل جریان فول-دوپلکس و کنترل مسیریابی بازگشتی نیمه-دوپلکس پشتیبانی می‌کند. وجود پورت‌های زیاد باعث می‌شود در آینده مشکلی از بابت گسترش‌پذیری شبکه نداشته باشید و نیازی نداشته باشید برای دستیابی به پورت بیشتر دو یا چند سوییچ را به یکدیگر متصل کنید که در برخی موارد باعث ایجاد گلوگاه می‌شود.

پشتیبانی از فناوری PoE

فاکتور مهم دیگری که باید به آن دقت کنید، پشتیبانی سوییچ از فناوری PoE است که اجازه می‌دهد، انرژی موردنیاز تجهیزاتی مثل دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، اکسس‌پوینت‌ها، تلفن‌های آی‌پی و غیره را تامین کنید. به طور معمول، سوییچ‌ها بسته به نوع طراحی و برند توان‌های عملیاتی مختلفی را ارائه می‌کنند. برخی از آن‌‌ها تنها از استاندارد PoE، پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از استاندارد PoE+ پشتیبانی می‌کنند. همچنین، برخی از مدل‌ها همچون سوییچ‌های سیسکو از فناوری UPoE پشتیبانی می‌کنند که بالاترین توان ممکن را ارائه می‌دهد. به طوری که امکان تامین برق یک دوربین مداربسته تحت شبکه سطح بالا و به طور همزمان انتقال داده‌ها از طریق پورت مربوطه با بالاترین سرعت وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید، توان خروجی نهایی است که سوییچ ارائه می‌کند. هنگامی که قصد تهیه سوییچی را دارید که از فناوری PoE پشتیبانی می‌کند، تعداد پورت‌هایی که قادر به تامین انرژی هستند را بررسی کنید، زیرا در برخی از سوییچ‌ها قابلیت پشتیبانی از PoE تنها در تعدادی از پورت‌ها قرار گرفته است.

وجود پورت‌های گسترشی

وجود پورت‌هایی مثل، SFP Combo 1000Base-X راهکاری قدرتمند برای دسترسی به ارتباطات فیبرنوری در اختیارتان قرار می‌دهد. پورت‌های کمبو اشاره به پورت‌هایی دارند که کاربردی دوگانه دارند و امکان استفاده از آن‌ها به صورت LAN وجود دارد. با این حال، هنگامی که از Mini-GBIC استفاده شود، پورت شبکه آن‌ها خاموش می‌شود.

قابلیت‌های امنیتی

اگر قصد پیاده‌سازی شبکه‌های محلی در سازمان‌های بزرگ و حساس را دارید، اصل مهمی که باید به آن دقت کنید، تامین امنیت شبکه است. به طور معمول، سوییچ‌های لایه 2 در معرض انواع مختلفی از حمله‌های سایبری قرار دارند و به همین دلیل باید به فکر خرید سوییچی باشید که قابلیت‌های امنیتی خوبی به منظور مقابله با بردارهای مختلفی مثل جعل پروتکل تفکیک آدرس، انکار سرویس، جعل مک‌آدرس و آی‌پی و غیره ارائه دهد. به همین دلیل، در هنگام خرید، ویژگی‌های امنیتی ارائه شده توسط سوییچ را به دقت بررسی کنید.

در بخش نظرات می‌توانید سوالات خود را در مورد انتخاب سوئیچ مناسب مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود