نحوه تشخیص پیامک جعلی

0 3,753

فیشینگ، جعل هویت یک سایت معتبر از سوی کلاهبرداران است. آن‌ها با طراحی پیام‌هایی خاص و ارسال آن به صورت ایمیل یا پیامک، کاربران را ترغیب به ورود به صفحه پرداخت جعلی می‌کنند.

برای جلوگیری از فیشینگ، حتما به آدرس درگاه پرداخت‌مان توجه کنیم. shaparak.ir درگاه اصلی پرداخت بانک مرکزی است. بعضی از شیادان با اضافه کردن یک حرف به این آدرس اینترنتی، می‌کوشند تا با سایتی که به چشم کاربر طبیعی می‌آید، اطلاعات بانکی او را به دست بیاورند.

سایت‌های امن در آدرس‌ بار مرورگر علامت قفل دارند یا با حروف https شروع می‌شوند. سایت‌های پرداختی که این نشانه‌ها را ندارند، سایت‌های امن محسوب نمی‌شوند و احتمال فیشینگ در‌ آن‌ها بسیار زیاد است.

سایت های معروف خریدو فروش از جمله محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای فیشرهاست. هیچ سازمان و نهاد دولتی با شماره شخصی برای شما پیامک ارسال نمی‌کند (پیامک‌هایی با موضوع سامانه ثنا، یارانه و… ).

هنگام نصب اپلیکیشن به دسترسی‌های اپلیکیشن(به ویژه دسترسی پیامک) خیلی دقت کنید و روی این دسترسی بسیار حساس باشید. ‌فکر نکنید اگر حواس‌تان به رمز کارت و درگاه هست کار تمام است. با نصب اپلیکیشن کلاهبردار ممکن است از خط شما برای ۲۵۰ نفر دیگر پیامک کلاهبرداری را ارسال کند!

پیامک‌ جعلی دو مشخصه مهم دارد. ابتدا این که این پیامک‌ها با سر شماره‌ معمولی ارسال می‌شود و دیگر مشخصه لینک موجود در پیامک است. شهروندان باید بدانند تنها سرشماره پیامک‌های قوه قضاییه Adliran است و برای پلیس فتا با police Fata ارسال می‌شود. همچنین تنها سامانه‌ای که در پیامک‌های قوه قضاییه معرفی می‌شود که به آن رجوع کنند سامانه ثناست.

لینک موجود در پیامک‌های جعلی کاربر را به درگاه پرداخت الکترونیکی هدایت می‌کند و در ازای مبلغ ناچیز رمز دوم را می‌خواهد که معمولا در بار اول رمز را قبول نمی‌کند و می‌گوید اشتباه است. در صورتی که رمز دوم کاربر اشتباه نیست و کلاهبردار با این کار زمان می‌خرد تا بتواند از حساب قربانی پول خارج کند.

در هیچ برنامه‌ مشکوکی ثبت نام نکنید حتی برای تخفیف. اگر برنامه‌ها یا سایت‌هایی اطلاعات بیشتر از آن چه برای خرید شماست از شما می‌خواهند به آن‌ها باید مشکوک شوید. در بسیاری از موارد ممکن است اطلاعات شما را به طرف سومی بفروشند. دقت داشته باشید که قبل از دادن هرگونه اطلاعات به یک وب‌سایت نگاهی به سیاست حفظ حریم خصوصی آن داشته باشید.

منبع:اعتبارنوین

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود