چگونه سایت خود را دو زبانه کنیم؟

0 3,769

امروزه طراحی سایت دوزبانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حقیقت طراحی سایت دوزبانه دریچه‌ایست که هر سایت یا کسب‌وکاری می‌تواند از طریق آن به سایر نقاط جهان شناخته شود. در این صورت کاربران سایر مناطق دیگر می‌توانند از خدمات، آموزش‌ها و محصولات شما بهره ببرند.

طراحی سایت آموزشی چندزبانه راهیست تا ایرانی‌های خارج از ایران به راحتی بتوانند توسط اساتید ایرانی آموزش ببینند و دانش خود را روز به روز گسترش دهند. اما شاید برای شما سوال اساسی اینجا باشد که چگونه باید سایت‌های خود را دو زبانه کنیم؟ ما در ادامه این مطلب از دیجی تک قصد داریم در اینخصوص به نکاتی مهم اشاره کنیم.

ASP چیست؟

یکی از روش‌های دوزبانه کردن وبسایت‌ها بهره از تکنولوژی ASP است. به عبارتی با به کارگیری اسکریپت‌های روی سرویس‌دهنده ASP می‌توانید طراحی صفحات وب یا طراحی سایت حرفه‌ای و دو زبانه با اجزای پویا را داشته باشید. شاید برایتان سوال باشد که ASP دارای چه اسکریپت‌هایی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اسکریپت‌های ASP می‌توانند جاوا اسکریپت و VB اسکریپت باشند.

به طور کلی در واقع می‌توان اینگونه بیان نمود که ASP یک فایل استاندارد HTML است که با گروهی از ترکیبات افزوده دیگر گسترش یافته است. امروزه با بهره از این تکنولوژی به راحتی می‌توان وبسایت‌های آموزشی، شرکتی و فروشگاهی اختصاصی و دو زبانه طراحی نمود که از طریق آنها به بازارهای جهانی راه پیدا کرد.

همانند فایل‌های استاندارد HTML، یک ASP نیز می‌تواند دارای برچسب‌های HTML باشد که توسط مرورگر وب نمایش داده می‌شود. در حقیقت هر چیزی مانند اپلت‌ها جاوا، متن چشمک‌زن، اسکریپت‌ها و کنترل‌های اکتیواکس روی سرویس‌گیرنده که بتواند در یک فایل HTML جای بگیرد، در یک ASP نیز جای می‌گیرد.

اگر شما به عنوان یک طراح سایت تا به امروز به همه موارد HTML مسلط بوده باشید از این پس می‌توانید به راحتی آب خوردن با استفاده از ASP سایت‌های اختصاصی و دوزبانه طراحی کنید.

یک روش جهت دو زبانه کردن سایت

بسیاری از افرادی که تصمیم به طراحی سایت گرفتند یا یک سایت فارسی زبان دارند همیشه به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توان سایتی را دو زبانه کرد؟ در این قسمت قصد داریم برخی از نکات طراحی سایت دوزبانه را مطرح کنیم و شما را با یک روش آشنا کنیم.

گام‌های دو زبانه کردن یک سایت:

  •  طراحی دیتابیس یا بانک اطلاعاتی بر پایه چند زبانه بودن و بررسی سناریوهای مختلف.
  •  نکاتی که باید در ساخت سایت‌های چند زبانه به آن‌ها دقت کرد.
  •  شیوه‌ی تشخیص و تغییر زبان سایت
  •  معرفی چند کامپوننت وب، برای مباحث چند زبانه

نکاتی که باید در ساخت سایت‌های چند زبانه به آن‌ها دقت کرد

1.معرفی زبان آن صفحه: این کار به موتورجستجو کمک می‌کند. این کار برای افراد معلول که از ابزارهای صفحه‌خوان استفاده می‌کنند نیز کمک بزرگیست.

  1. چند زبانه بودن صفحه: در بالا یاد گرفتیم که چگونه زبان اصلی صفحه را تنظیم کنیم، ولی گاهی اوقات صفحه به غیر از زبان اصلی، شامل زبان‌های دیگر هم می‌شود؛ مثل نقل قول‌ها یا موارد دیگر. برای این‌کار می‌توانید از خصوصیت lang که در اکثر تگ‌ها پشتیبانی می‌شود، استفاده کنید.

3.لینک‌ها: بخش لینک‌ها بسیار مهم است و باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. اگر دارید در صفحه‌ای لینک به جایی می‌دهید که متفاوت از زبان شماست، حتما باید زبان صفحه یا سایت مقصد را مشخص کنید.

  1. جهت صفحه: همانطور که می‌دانید جهت صفحه در زیبا به نظر رسیدن سایت بسیار مناسب است به عنوان مثال سایت‌های فارسی زبان از راست به چپ هستند و سایت‌های انگلیسی زبان چپ به راست.
  2. انکودینگ صفحه را مشخص کنید: برای اینکه نحوه‌ی رمزگذاری و رمزگشایی حروف و نمادها مشخص گردد، باید انکودینگ تنظیم شود و حتی برای بعضی از موتورهای جست و جو که ممکن است با وب سایت شما به مشکل بر بخورند. امروزه بیشتر از صفحاتیونیکد استفاده می‌شود که سطح وسیعی از کاراکترها را پشتیبانی می‌کند.
  3. اندازه فونت: برای زیبا و خوانا بودن سایت، اندازه فونت‌ها بسیار مهم هستند.
  4. اندازه کلمه و خطوط: این گزینه نیز در خوانایی سایت تاثیرگذار است. تصور کنید یک سایت با فاصله خطوط کم، قطعا خوانا نیست و چشم کاربر را به شدت خسته خواهد کرد.
  5. زمان را تغییر دهید: یکی از مواردی که در کمتر سایت چند زبانه‌ای به چشم می‌خورد و به نظر بنده می‌تواند بسیار مهم باشد این است که time zone منطقه‌ی هر زبان را بدانید. به عنوان مثال برای مقاله‌ی خود، تاریخ ایجاد را به صورت UTC ذخیره کنید و سپس نمایش را بر اساس زبان یا حتی بهتر و دقیق‌تر از طریق IP کشور مربوطه به دست آورید. برای کاربران ثبت نام شده این تاریخ می‌تواند دقیق‌تر باشد همانند انجمن‌های وی بولتین.

شیوه‌های تشخیص زبان سایت

یکی از روش‌هایی که می‌توان زبان سایت را تشخیص دهید این است که حین ورود کاربر از او سوال بپرسید که زبان موردنظرش چیست و آن را انتخاب نماید. سپس این زبان را در یک کودکی بدون تاریخ انقضا ذخیره کنید. در این صورت دفعات بعدی آن را خواهید داشت. یکی دیگر از روش‌های تشخیص زبان استفاده از IP کاربر است. همانگونه که می‌دانید IP هر کشور متفاوت است و براین اساس می‌توانید زبان مورد نیاز را تشخیص دهید.

اگر روش‌های بالا برایتان سخت است، همیشه برای سایت چند زبانه خود به صورت پیش فرش یک زبان مشخص انتخاب کنید. بهتر است زبان پیش فرض برروی زبان انگلیسی تنظیم گردد و کاربر در صورتی که زبان دیگری مدنظرش است آن را انتخاب نماید.

آیا طراحی سایت دوزبانه را هر فردی می‌تواند انجام دهد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. برای طراحی سایت دوزبانه نیاز به افراد متخصصی است که در این حوزه تجربه و دانش کافی دارند. متخصصین شرکت دیجی تک با بیش‌ از یک دهه سابقه در خدمت شما هستند تا بتوانند برای شما سایتی اختصاصی و چند زبانه طراحی کنند. برای این منظور می‌توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

مزیت‌های طراحی سایت دو یا چند زبانه

  •   ورود به بازارهای جهانی
  •    برندینگ
  •   جذب کاربر بیشتر
  •   پاسخ به نیاز تمامی کاربران

منبع:اخباررسمی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود