آشنایی با دارک وب چگونگی دسترسی به آن

0 4,274

دارک وب یا Dark Web به بخشی از اینترنت گفته می‌شود که در دسترس عموم و موتورهای جستجو نبوده و برای دسترسی به آن باید از مرورگر ناشناس Tor استفاده کرد. در این مقاله به معرفی دارک وب و آموزش دسترسی به آن می پردازیم.

مقدمه‌ای در رابطه با Dark Web (دارک وب)

دارک وب یا وب تاریک بخشی از اینترنت است که توسط موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شود. در واقع از Dark Web به عنوان بخشی از اینترنت که فعالیت‌های جنایی در آن صورت می‌گیرد، یاد می‌شود. چندین سال پیش دو محقق دانشگاهی در لندن با طبقه بندی محتوای ۲۷۳۲ سایت دارک وب دریافتند که در بیش از ۵۷ درصد این سایت‌ها فعالیت‌های جنایی و غیر قانونی رخ می‌دهد (قول مدیران مرورگر تور به کاربران).

شما در دارک وب می‌توانید نسبت به خرید کارت‌های اعتباری، انواع مواد مخدر، ارزهای جعلی، مدارک به سرقت رفته و جعلی و غیره اقدام کنید. در Dark Web نرم افزارهای جاسوسی که از طریق آن‌ها می‌توان به کامپیوتر سایر افراد دسترسی پیدا کرد هم موجود است. همچنین شما می‌توانید هکرهایی برای هک و حمله به کامپیوتر‌های مورد نظر خود استخدام کنید. با این وجود، تمام فعالیت‌های دارک وب غیر قانونی نبوده و برخی از آن‌ها جنبه قانونی نیز دارند.

چگونه می‌توانیم به دارک وب دسترسی داشته باشیم؟

ممکن است از دیدگاه شما دسترسی به دارک وب کار آسان و راحتی به نظر برسد؛ اما در واقع این چنین نیست. به طور قطع دسترسی به بخشی از اینترنت که میزبان فعالیت‌های غیر قانونی بوده و در موتورهای جستجو نشان داده نمی‌شود، کار دشواری است. به منظور دسترسی به Dark Web (دارک وب) نیازمند یک مرورگر ناشناس به نام Tor هستید. مرورگر Tor درخواست شما را از طریق سرورهای پروکسی که توسط هزاران داوطلب در سرتاسر جهان اداره می‌شود، هدایت می‌کند. بدین ترتیب آدرس آی پی شما غیر قابل شناسایی و ردیابی می‌شود.

دارک وب

موتور جستجو و سایت های Dark Web

دارک وب شامل یک موتور جستجو به نام Grams می‌شود. با توجه به اینکه Grams به طور مدام در حال تغییر بوده، دسترسی به آن حتی برای افراد حرفه‌ای نیز دشوار است. در اغلب موارد نتایج جستجو ارتباطی به موارد جستجو شده ندارد و کاربران به صورت متعدد با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند.

دارک وب

سایت‌های Dark Web تقریبا مشابه با سایت‌های معمولی هستند. با این وجود یک تفاوت مهم در ساختار نامگذاری سایت‌ها وجود دارد. به عنوان مثال سایت‌های معمولی دارای پسوند com. هستند در حالی که سایت‌های دارک وب به پسوند onion. ختم می‌شوند. این پسوند دامنه خاصی است که تنها از طریق شبکه Tor می‌توان به آن دسترسی داشت. طبق گفته‌های ویکی پدیا مرورگرهایی با آدرس پروکسی مناسب می‌توانند به این سایت‌ها دسترسی پیدا کنند.

در سایت‌های Dark Web از یک سیستم نام‌گذاری پیچیده استفاده می‌شود که URL های ایجاد شده توسط آن به سختی قابل یادآوری هستند. به عنوان مثال یک سایت تجاری محبوب با نام Dream Market با آدرس eajwlvm3z2lcca76.onion قابل دسترسی است. به طور قطع به خاطر سپردن چنین آدرسی دشوار خواهد بود.

دارک وب

بسیاری از سایت‌های دارک وب توسط کلاه‌بردارانی اداره می‌شود که جهت جلوگیری از رو به رو شدن با قربانیان خود، دائما در حال جا به جایی هستند. به طوری که ممکن است صاحبان سایت‌های تجاری که مدت زمان زیادی از راه‌اندازی آن‌ها می‌گذرد، تصمیم به بالا کشیدن پول مشتریان بگیرند و ناگهان ناپدید شوند. خوشبختانه امروزه مقامات مسئول در یافتن و محاکمه کردن صاحبان سایت‌هایی که کالاها و یا سرویس‌های غیر قانونی ارائه می‌کنند، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ تیمی از پلیس‌های سایبری موفق به بستن بزرگ‌ترین سایت قاچاق کالا در دارک وب شدند.

دارک وب

تجارت الکترونیک در وب تاریک (Dark Web)

دارک وب به لطف بیت کوین پیشرفت چشم‌گیری داشته است. چرا که رمز گذاری ارز و استفاده از بیت کوین به دو طرف این امکان را می‌دهد تا بدون دانستن هویت یکدیگر یک معامله مطمئن داشته باشند. در واقع بیت کوین یک عامل مهم در رشد دارک وب محسوب می‌شود. همچنین Dark Web نیز نقش به سزایی در رشد بیت کوین ایفا کرده است. تقریبا اکثر سایت‌های تجارت الکترونیک در دارک وب معاملات خود را با استفاده از بیت کوین انجام می‌دهند. با این وجود این موضوع به معنی بی خطر بودن کسب و کار در دارک وب نیست.

دارک وب

سایت‌های تجاری در دارک وب ویژگی‌های مشابه با سایر فروشگاه‌های اینترنتی دارند. به عنوان مثال سایت‌ها در Dark Web از سیستم ارزیابی و رتبه بندی بهره می‌برند. اما تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها موضوع کنترل کیفیت است. زمانی که خریدار و فروشنده ناشناس باشند، نمی‌توان به اعتبار سیستم ارزیابی و رتبه بندی اعتماد کرد؛ چرا که ارزیابی‌ها به راحتی قابل دست‌کاری هستند. بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی در دارک‌وب با پول مشتریان خود ناپدید می‌شوند و بعد از گذشت یک مدت زمان مشخص یک فروشگاه جدید با نام مستعار ایجاد می‌کنند و مجددا به کلاه‌برداری خود ادامه می‌دهند.

دارک وب

توجه داشته باشید پرداخت هزینه و تکمیل نهایی سفارش در فروشگاه‌های اینترنتی دارک وب به این معنا نیست که به طور قطع کالا به دست شما می‌رسد. بسیاری از کالا‌ها جهت ارسال به خارج از مرزهای بین‌المللی فرستاده می‌شوند. بنابراین ممکن است بسته‌‌های مشکوک توسط مقامات گمرکی مصادره شوند. گزارش‌ها حاکی از این است که بسیاری از خریداران کالاهای غیر قانونی پس از اقدام به خرید، بازداشت شده و یا به زندان افتاده‌اند.

آیا تمام فعالیت‌ها در دارک وب غیر قانونی است؟

به طور قطع نمی‌توان بیان کرد که تمامی فعالیت‌های Dark Web غیر قانونی است. شبکه Tor در ابتدا به عنوان یک کانال ارتباطی ناشناس شروع به کار کرد و همچنان افرادی که آزادی بیان ندارند، از این شبکه جهت برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. در برخی از موارد استفاده از Dark Web می‌تواند بسیار کاربردی باشد. به عنوان مثال اگر تمایل دارید تا در رابطه با حفظ حریم خصوصی و یا رمزنگاری مجازی اطلاعات کسب کنید، دارک وب اطلاعات بسیاری در این رابطه در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین در Dark Web می‌توانید به انواع سرویس‌های ایمیل خصوصی و رمزگذاری شده، دستورالعمل برای نصب سیستم عامل ناشناس و غیره دسترسی پیدا کنید.   منبع: click..ir

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود