آیفون 13 در مقابل آیفون 14؛ آیا این همه هزینه ارزشش را دارد؟

اپل

0 3,818

اگر در فکر این هستید که آیفون 13 خود رو به 14 تغییر بدید، پیش از آن ویژگی هایی که آیفون 14 را نسبت به نسل قبلی برتر می کند بررسی نمایید.

همون طور که می دونید اخیرا اپل نسل جدید آیفون های خود را روانه بازار کرده است، گوشی های هوشمندی که در سر تا سر دنیا به طرز چشمگیری محبوب هستند. اما سوال این جاست که آیا آیفون 14 ارزش آن را دارد تا آیفون 13 را زمین بگذاریم با هزینه ای هنگفت به سراغ نسل جدید برویم یا خیر؟ اگرچه که مطمئنا آیفون 14 نسبت به نسل قبلی خود بهبود پیدا کرده است اما آیا این تغییرات ارزشش را دارد؟ پس در ادامه نگاهی مقایسه ای می اندازیم تا ببینیم آیفون 14 چه مزیت هایی در برابر آیفون 13 دارد.

طراحی

تشخیص آیفون 14 از آیفون 13 از روی ظاهر چندان کار راحتی نیست آن ها تقریبا هر دو طراحی مشابهی دارند. با این تفاوت که مدل جدید سنسور های دوربین بزرگ تر و بدنه نسبتا ضخیم تری دارد و البته وزن کمتری هم نسبت به آیفون 13. دارد. حاشیه های هر دو دستگاه شبیه به یکدیگر می باشند در سمت راست دکمه پاور و در سمت چپ دکمه های تنظیم صدا قرار گرفته است. همچنین آیفون 13 و آیفون 14 هر دو دارای گواهی IP68 می باشند که به این ترتیب گوشی شما می تواند تا عمق 6 متر برای حداکثر 30 دقیقه دوام بیاورد.

آیفون

صفحه نمایش

در رابطه با نمایشگر ها نیز جالب است که بدانید هر دو دستگاه از نمایشگر های یکسانی استفاده می کنند. پنل 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED که این روز ها یکی از بهترین نمایشگر ها از نظر کیفیت تصویر می باشد بر روی آیفون های اپل نصب شده است اما متاسفانه با نرخ تازه سازی 60 هرتز. این صفحه نمایش رزولوشن 1170×2532 را به همراه گواهی HDR10 و پشتیبانی از دالبی ویژن ارائه می دهد.

درست مانند آیفون های قبلی نیز آیفون 13 و 14 هیچ کدام به سنسور اثر انگشت مجهز نشده اند و به تشخیص چهره سه بعدی متکی می باشند که سنسور های آن در بریدگی بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

مشخصات و نرم افزار

آیفون 13 و آیفون 14 علی رغم این که به دو نسل متفاوت تعلق دارند اما هر دو از یک تراشه به عنوان منبع قدرت خود استفاده می کنند آن هم A15 Bionic اپل می باشد که بر اساس فرآیند 5 نانومتری تولید شده است. تفاوت اصلی به رم و سیستم عامل آن ها بر می گردد. در حالی که آیفون 13 تنها 4 گیگابایت رم را ارائه می دهد آیفون 14 آن را به 6 گیگابایت ارتقا می دهد همچنین آیفون 13 از سیستم عامل iOS15 پشتیبانی می کند در حالی که نسل جدید iOS16 را در اختیار کاربران قرار می دهد و به این ترتیب از پشتیبانی نرم افزاری بهتری نیز برخوردار خواهد بود.

آیفون14

دوربین

در نگاه اول احتمالا این طور به نظر می رسد که هر دو دستگاه از تنظیمات دوربین یکسانی برخورداند اما کمی که دقیق تر شوید تفاوت ها را نیز خواهید دید. آیفون 14 همچنان همان تنظیمات دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی را ارائه می دهد با این تفاوت که دوربین اصلی آیفون 14 دارای دیافراگم کانونی f/1.5 می باشد بنابراین باید بتواند سطح بالاتری از جزئیات را با نور کم ثبت کند. دوربین جلویی نیز به جای f/2.2 از دیافراگم کانونی f/1.9 بهره می برد.

باتری

در این بخش نیز تفاوت چندانی بین دو نسل وجود ندارد اگر چه آیفون 14 ارتقا اندکی پیدا کرده است. نسل جدید گوشی های هوشمند اپل به باتری 3279 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است در حالی که آیفون 13 ظرفیت باتری 3240 میلی آمپر ساعتی را ارائه می دهد که به این ترتیب از عمر باتری بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. اما سرعت شارژ در نسل جدید تغییری نمی کند و هر دو توانایی آن را دارند که طی 30 دقیقه 50 درصد باتری را شارژ کنند به علاوه اینکه هر دو از MegSafe و شارژ بی سیم 15 واتی Qi پشتیبانی می کنند.

آیفون 14

قیمت

برای خرید آیفون 14 شما حدود به 999 دلار بودجه نیاز دارید در حالی که می توانید آیفون 13 را با قیمت 900 دلار دریافت کنید. حالا به نظر شما کاربران آیا این اختلاف قیمت ارزشش را دارد؟ نظرات و پیشنهاد های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود