تست باتری در انواع گوشی های اندرویدی چگونه است؟

0

چه بخواهیم چه نخواهیم، باتری گوشی‌مان پس از مدتی کارایی اولیه‌اش را از دست می‌دهد و البته این درباره تمام باتری‌ها صادق است و نمی‌توانیم یک باتری داشته باشیم که برای همیشه راندمانش را حفظ کند.

باتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود و اگر خراب یا عملکردش مختل شود، دیگر نمی‌توانیم به درستی از دستگاه‌مان استفاده کنیم. از سوی دیگر با افزایش عمر موبایل، باتری کارایی‌اش را از دست می‌دهد، بنابراین باید حواسمان به وضعیت باتری باشد. در همین راستا در این مطلب دیجیاتو می‌خواهیم نحوه تست باتری انواع گوشی های اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

چه بخواهیم چه نخواهیم، باتری گوشی‌مان پس از مدتی کارایی اولیه‌اش را از دست می‌دهد و البته این درباره تمام باتری‌ها صادق است و نمی‌توانیم یک باتری داشته باشیم که برای همیشه راندمانش را حفظ کند. بنابراین پس از مدتی با کاهش شارژدهی باتری روبه‌رو می‌شویم، هرچند شاید بخاطر مشکلات دیگری هم باتری کارایی‌اش را از دست بدهد.

تست باتری گوشی اندرویدی

اگر پس از مدتی متوجه کاهش شارژدهی باتری گوشی خود شدید، قبل از اینکه سریعا آن را به تعمیرکار نشان دهید، می‌توانید خودتان سلامت آن را تست کنید. شاید اصلا باتری مشکلی نداشته باشد و با یک باگ نرم افزاری روبه‌رو باشید و سازنده با انتشار یک بروزرسانی آن را برطرف کند.
برخلاف گوشی‌های آیفون اپل که در منوی باتری دارای سرویسی برای سلامت باتری با نام Battery Health است، در گوشی‌های اندرویدی با رویکرد مشابهی روبه‌رو نیستیم. در حقیقت در این محصولات باید با روش‌های مختلفی سلامت باتری را بررسی کنیم که شامل کدها و منوهای مخفی و اپ‌های مخصوص می‌شود. تا پایان همراه باشید.

بررسی فیزیکی سلامت باتری

اولین قدم برای اینکه از سلامت باتری گوشی هوشمندتان مطلع شوید، می‌تواند بررسی فیزیکی آن باشد. اگرچه در حال حاضر اکثر موبایل‌ها از باتری قابل تعویض توسط کاربران بهره نمی‌برند، اما از روی گوشی خود هم می‌توان وضعیت فیزیکی باتری را بررسی کرد.

در حقیقت پنل پشتی گوشی‌های هوشمند در جایی که باتری قرار دارد، مسطح و تخت است. اما اگر در این بخش شاهد برآمدگی بودید یا اینکه لبه‌های پنل پشتی بالا آمده باشند، احتمالا باتری باد کرده و وضعیت خوبی ندارد. البته در گوشی‌های مدرن شاید بررسی این موضوع کمی سخت باشد.

تست باتری گوشی های سامسونگ

برای تست باتری گوشی های سامسونگ چندین روش وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از برنامه Samsung Members و روش دیگر، کد دستوری است.

برنامه Samsung Members

سامسونگ ممبرز یکی از برنامه‌های کمکی سامسونگ برای دستگاه‌های گلکسی است که قابلیت‌های متنوعی در اختیارتان قرار می‌دهد و یکی از آن‌ها، تست باتری است. برای تست باتری با استفاده از Samsung Members تنها کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برنامه Samsung Members که روی اغلب محصولات سامسونگ بطور پیش فرض وجود دارد را اجرا کنید. اگر این برنامه را در دستگاه‌تان پیدا نکردید، آن را می‌توانید دانلود کنید.

تست باتری گوشی سامسونگ

  • در بخش پایینی برنامه روی تب میانی یعنی Get Help ضربه بزنید. حالا در این بخش گزینه View Tests را انتخاب کنید، البته شاید در برخی نسخه‌ها نیاز باشد که به مسیر Go to Phone Care و سپس Interactive Check بروید.
  • حالا گزینه Battery یا Battery Status را لمس کنید.

تست باتری گوشی سامسونگ

  • در اینجا اطلاعاتی درباره باتری دستگاه در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ از جمله میزان شارژ و سلامتی آن. اگر باتری گوشی‌تان در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، روبه‌روی عبارت Life، با کلمه Good روبه‌رو می‌شوید.

در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه تست سلامت باتری گوشی سامسونگ را ببینید:

اگر این برنامه روی گوشی‌تان نصب نبود، می‌توانید آن را از طریق اپ باکس زیر از منابع مختلف دانلود کنید:

Samsung Members
  • Samsung Members
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: Samsung Electronics Co., Ltd.
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: ۴۳ مگابایت

دانلود

گوگل‌پلی

تست باتری گوشی سامسونگ با کد دستوری

یکی دیگر از روش‌های تست سلامت باتری گوشی‌های موبایل اندروید ، استفاده از کد های دستوری است که می‌توانند اطلاعات مخفی را در اختیارتان قرار دهند. در گوشی های سامسونگ برای استفاده از کد دستوری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپ تلفن را باز کرده و سپس کد #0228#* را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن کد، پنجره جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد.

کد دستوری تست باتری گوشی سامسونگ

  • در این پنجره به اطلاعات مفیدی درباره باتری گوشی‌تان دست پیدا می‌کنید، مثل ولتاژ، وضعیت شارژ و نوع آن.

اگر صاحب گوشی‌های جدید سامسونگ هستید، می‌توانید از این کد دستوری استفاده کنید، اما اگر گوشی‌تان قدیمی است، پیشنهاد می‌کنیم کد دستوری *#*#4636#*#* را امتحان کنید.

تست باتری گوشی های شیائومی

در گوشی‌های شیائومی برای تست باتری باید از کد دستوری استفاده کنید. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد اپ تلفن شوید.
  • کد دستوری *#*#6485#*#* را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن کد بالا، پنجره‌ای با اطلاعات درباره باتری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

تست باتری گوشی شیائومی

در پنجره‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرد، با مقادیر مختلفی روبه‌رو می‌شوید که شاید کمی برایتان گیج‌کننده یا حتی عجیب باشد. اما با استفاده از جدول زیر می‌توانید از اطلاعات این کدها مطلع شوید:

کد مفهوم کد
MB_00 / MF_01 ظرفیت کنونی باتری گوشی
MB_01 وضعیت شارژ کردن کنونی باتری موبایل
MB_02 سرعت شاژر دستگاه
MB_03 ولتاژ لحظه‌ای باتری موبایل
MB_04 شدت جریان لحظه‌ای باتری گوشی
MB_05 دمای کنونی باتری دستگاه
MB_06 وضعیت سلامت باتری موبایل
MF_02 تعداد دفعات چرخه شارژ باتری
MF_05 ظرفیت کنونی باتری دستگاه
MF_06 ظرفیت کارخانه (اصلی) باتری دستگاه

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که با توجه به مدل گوشی‌تان شاید برخی کدهای بالا برایتان به نمایش گذاشته نشود. از مقادیر بالا، دو مورد MF_02 و MB_06 اهمیت بالاتری دارند چرا که به ترتیب چرخه‌های شارژ و وضعیت سلامت باتری را نشان می‌دهند.

برای اندازه‌گیری میزان سلامت باتری گوشی‌های شیائومی به صورت درصدی کافیست مقادیر MF_05 و MF_06 را در صفحه Battery info به هم تقسیم کنید و در نهایت در 100 ضرب کنید. در ویدیوی زیر آموزش تست سلامت باتری گوشی های شیائومی را مشاهده می‌کنید:

کد دستوری تست سلامت باتری گوشی‌ های اندرویدی

در کنار سامسونگ و شیائومی، می‌توانید برای سایر گوشی‌های اندرویدی هم از کد دستوری استفاده کنید.

کد دستوری تست باتری گوشی هواوی

برای بررسی سلامت باتری گوشی های هواوی می‌توانید از کد دستوری *#*#2846579#*#* استفاده کنید.

کد دستوری تست باتری گوشی سونی

برای بررسی سلامت باتری گوشی های سونی می‌توانید از کد دستوری *#*#7378423#*#* استفاده کنید.

کد تست باتری گوشی ال جی

برای بررسی سلامت باتری گوشی های ال جی می‌توانید از کد دستوری *#*#4636#*#* استفاده کنید.

برنامه های سلامت باتری گوشی اندروید

در کنار برنامه‌ای مانند Samsung Members‌ و همچنین کدهای دستوری، می‌توانید به سراغ برنامه‌های شخص ثالث هم بروید که در اینجا دو مورد آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

سلامت باتری گوشی اندروید با اپ AccuBattery

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها برای تست سلامت باتری گوشی‌های اندرویدی، AccuBattery نام دارد. پس از نصب این برنامه و ورود به آن، با یک منوی آموزشی روبه‌رو می‌شوید که امکانات مختلف برنامه در آن توضیح داده شده است. پس از رد کردن مراحل تنظیمات اولیه، تب‌های مختلفی در این اپ در اختیارتان قرار می‌گیرند.

برای اینکه برنامه بتواند به اطلاعات مفیدی از گوشی‌تان دست پیدا کند، باید چندین روز از آن استفاده کنید. این اپ همچنین از قابلیتی بهره می‌برد که هنگام رسیدن شارژ باتری به 80 درصد در هنگام اتصال به شارژر، به کاربر هشدار می‌دهد.

برنامه تست باتری گوشی

اما به مهم‌ترین بخش این برنامه می‌رویم: سلامت باتری. در AccuBattery با یک تب به نام Battery Wear روبه‌رو هستیم که با انتخاب آن، الگوهای انرژی و تغییرات موردنیاز در اختیارتان قرار می‌گیرند. بخش هیستوری یا تاریخچه هم داده‌های روزهای قبل را در اختیارتان قرار می‌دهد. بخش Battery Wear همچنین می‌تواند میزان آسیب روزانه وارد شده به باتری را محاسبه کند.

یکی دیگر از تب‌های این برنامه، Charging نام دارد که اطلاعاتی درباره وضعیت فعلی باتری مانند میزان شارژ فعلی و تخمین شارژدهی دستگاه با این مقدار شارژ را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین در زمان شارژ دستگاه، میزان سرعت به همراه دما و شدت جریان را به نمایش می‌گذارد.

از طریق اپ باکس زیر می‌توانید برنامه AccuBattery را برای گوشی‌تان دانلود کنید:

 Accu Battery

  • Accu Battery
  • قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای)
  • سازنده: Digibites
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: ۹ مگابایت

دانلودگوگل‌پلیکافه‌بازارمایکت

سلامت باتری گوشی اندروید با برنامه Battery Guru

یکی دیگر از برنامه‌های نشان‌دهنده وضعیت سلامت باتری، Battery Guru نام دارد. این برنامه در کنار نمایش اطلاعات باتری، با داده‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهد، باعث می‌شود که عادت استفاده و شارژ کردن خود را تغییر دهید تا سلامت باتری حفظ شود.

در این برنامه همچنین می‌توانید هشدارهایی برای میزان شارژ و دمای باتری تنظیم کنید تا از شارژ و گرم شدن بیش از حد باتری جلوگیری کنید. برای دانلود این برنامه، از اپ باکس زیر استفاده کنید:

 Battery Guru: Battery Health

  • Battery Guru: Battery Health
  • قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه)
  • سازنده: Paget96
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: ۶.۴ مگابایت

دانلودگوگل‌پلیکافه‌بازارمایکت

سوالات متدوال تست باتری گوشی

چگونه سلامت باتری گوشی های سامسونگ را تست کنیم؟

در گوشی سامسونگ می‌توانید از اپ Samsung Members یا کد دستوری #0228#* استفاده کنید. در دستگاه‌های قدیمی‌تر سامسونگ می‌توانید از کد دستوری  *#*#4636#*#* استفاده کنید.

چگونه سلامت باتری گوشی های شیائومی را تست کنیم؟

برای تست کردن سلامت باتری گوشی های شیائومی از کد دستوری *#*#6485#*#* استفاده کنید. با اینکار پنجره ای از اطلاعات باتری در اختیارتان قرار می‌گیرد که مهم‌ترین مقادیر آن، MF_02 و MB_06 است که به ترتیب نشان‌دهنده تعداد چرخه‌های شارژ و وضعیت سلامت باتری هستند.

بهترین برنامه ها برای تست سلامت باتری گوشی های اندرویدی کدامند؟

برای تست باتری گوشی های اندروید می‌توانید از اپ‌های AccuBattery و Battery Guru استفاده کنید. این برنامه ها در کنار اطلاعات مفیدی که درباره سلامت باتری در اختیارتان قرار می‌دهند، باعث تغییر عادت کاربر برای حفظ سلامت باتری هم می‌شوند.

منبع:دیجیاتو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود