آیا موشن گرافیک، حرفه خوبی است؟! (بازار کار)

0 3,787

موشن گرافیست ها دقیقا چه کار می کنند؟ برای انجام موشن گرافیک چه چیزهایی را باید یاد بگیریم؟ چه سیستم کامپیوتری نیازمند ساخت یک موشن گرافیک است؟

حرفه موشن گرافیک در زمینه طراحی نسبتاً جدید است. حرفه های طراحی با پیشرفت تکنولوژی در حال افزایش است. طراحی به کمک نرم فزار های جدید کامپیوتری شاخه های زیادی دارد که از مهمترین آن ها می توان به طراحان گرافیک، طراحان وب، طراحان فیلم، طراحان جلوه های ویژه و…. اشاره داشت.

یکی از طراحان مطرح جهانی به نام  پل جوزف می گوید: موشن گرافیک یک زمینه رو به رشد است و به احتمال زیاد به این زودی فروکش نمی کند. بخشی از این امر به این دلیل است که ظاهر فناوری پیشرفته در تصاویر متحرک خیلی زود قدیمی می شود و رویکردهای جدید همیشه مورد تقاضا است.

از آنجا که سلیقه مردم با توجه به پیشرفت صنعت سینما و انیمیشن سازی هر روز تغییر می کند  فیلم سازان خلاق و تهیه کنندگان بودجه خود را برای فناوری و طراحی چشمگیر افزایش می دهند.

اما  سوال هایی که برای اکثر دوستانی که می خواهند با موشن گرافیک آشنا بشوند این است که:

  1. این حرفه دقیقاً شامل چه مواردی می شود؟
  2. چگونه می توان در این حرفه خلاقانه شروع به کار کرد؟
  3. موشن گرافیست ها دقیقا چه کار می کنند؟
  4. برای انجام موشن گرافیک چه چیزهایی را باید یاد بگیریم؟
  5. چه سیستم کامپیوتری نیازمند ساخت یک موشن گرافیک است؟
  6. آیا موشن گرافیک را می توان به صورت انفرادی هم انجام داد؟

ما در این مقاله قصد داریم این سوال ها را به شما پاسخ بدهیم.

موشن گرافیست ها دقیقا چه کارهایی انجام می دهند؟

طراحان موشن گرافیک، که گاهی اوقات فقط طراحان حرکت نامیده می شوند، آثار هنری برای وب، تلویزیون یا فیلم ایجاد می کنند. این می تواند شامل کلیپ های فیلم، تریلرها، تبلیغات، فیلم های آموزشی و… باشد. آنها از جلوه های بصری، انیمیشن و سایر تکنیک های سینمایی برای زنده کردن خلاقیت خود استفاده می کنند. آنها گرافیک های در حال حرکت را طراحی می کنند. درست همانطور که از عنوان آنها پیداست.

طراحان موشن گرافیک با متحرک سازی گرافیک و ایجاد جلوه های بصری زنده، فیلم ها، وب سایت ها، تبلیغات و موارد دیگر را به سطح کاملاً جدیدی می رسانند. با افزایش رواج محتوای ویدیویی آنلاین، یک طراح موشن گرافیک می تواند تقریباً روی هر چیزی، در هر پلتفرم دیجیتالی کار کند.

علاوه بر این، ممکن است فرصتی خارج از این کاربردهای سنتی تر موشن گرافیک وجود داشته باشد. خوزه آندرس، از مدیران طراحی شناخته شده در این حوزه می گوید: “من بیشتر وارد دنیای فناوری تعاملی شدم. ابزارهایی که در حال حاضر به آنها دسترسی دارم روند طراحی من را بسیار تغییر داده است. من می توانم با استفاده از نرم افزارهای رومیزی سنتی، سریعتر از هر زمان دیگری شروع به طرح مفهوم و ایجاد آن بکنم.

طراحان موشن گرافیک کجا کار می کنند؟

انیماتورها و طراحان چند رسانه ای معمولاً در دفاتر فیلم سازی، شرکت های  کامپیوتری و شرکت های نرم افزاری و آژانس های تبلیغاتی کار می کنند. البته خیلی از طراحان موشن گرافیک ترجیج می دهند که در این شرکت ها مشغول کار نباشند و به صورت فریلنسری و تنها در خانه کار بکنند. علت اصلی این کار این است که درآمد خیلی بیشتری می توانند نسبت به حقوقی که از این شرکت ها می گیرند به دست بیاورند.

اما نکته ای که در ساخت موشن گرافیک و ساخت فیلم و تیزر و… مهم است این است که این صنعت، حرفه گروهی است و وقتی یک تیم با چند ایده و چند فکر مختلف در گیر یک پروژه با یک مدیریت قوی بشوند خروجی کار از کارهای تک نفره معمولا قوی تر است و به همین علت کمپانی ها و شرکت های بزرگ ترجیح می دهند هزینه بیشتری برای طراحی موشن گرافیک بپردازند ولی در عوض کار با کیفیت تری را تحویل بگیرند.

طراحان موشن گرافیک به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

طراحی مدل

مدل سازی و طراحی آن یکی از مهارت هایی که هر موشن گرافیک باید آن را یاد بگیرد. جوزف یکی از طراحان مطرح جهانی این حوزه  می گوید: “خوشنویسی و هنر دو بعدی هنوز جای خود را دارد. اما اکثر موشن گرافیک ها در حال حاضر مدل سازسه بعدی هستند و این بخش بزرگی از آینده گرافیک است.” جوزف توضیح می دهد که درک نقاط در فضای سه بعدی، خطوط متصل کننده آن نقاط و چند ضلعی های تشکیل شده از آن خطوط از کار با برنامه های مدل سازی ناشی می شود.

طراحان موشن گرافیک به چه مهارت هایی نیاز دارند؟(طلوع فیلم)

دکوپاژ

 یک طراح خوب سه بعدی حرکت و زمان بندی را درک می کند. اجسام می توانند حرکت کنند. منابع نوری هم همینطور. دوربین که نمای مخاطب است نیز می تواند حرکت کند. طراح می تواند حرکات پیچیده، یک عنصر را در یک زمان طراحی کند و آنها را به روش های مختلف بچرخاند.

برنامه ریزی و سازمان دهی

سازماندهی برای طراحان موشن گرافیک و اعضای تیم بسیار مهم است. نگهداری یک فایل مرتب با دارایی های سازمان یافته، وابستگی ها، لایه ها… هرچه پروژه های شما بزرگتر شوند اهمیت بیشتری پیدا می کند. برنامه ریزی سازماندهی ویژگیهای مهمی هستند که شما در طراحی به دنبال آنها باشید. شما همزمان بسیاری از لایه ها و عناصر را مدیریت خواهید کرد. فایلهای خود را مرتب نگه دارید، در غیر اینصورت هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.

بافت و جلوه های نورپردازی

مخاطبان مدل را نمی بینند، آنها اشکال و تصاویر را می بینند روکش  سطحی ، بخشی از واقعی جلوه دادن گرافیک های سه بعدی است. سطوح می توانند منعکس کننده، براق، شفاف، خشن یا انکساری باشند. همچنین می توانید بافت ها را شبیه سازی کرده یا تصاویر متحرک را نمایش دهید. پتانسیل نامحدود است.

زمان بندی

زمان بندی یکی از سخت ترین و مهم ترین مهارت ها برای طراح موشن گرافیک است. طراحی حرکت یک ابزار بسیار داستان محور است و بهترین داستانها دارای جریان و ریتم طبیعی هستند.

یک گرافیک فوق العاده با جزئیات فوق العاده و در ظاهر زیبا می تواند نظر مخاطبان را جذب کند،  اگر قدم زدن عجیب باشد یا با سایر عناصر مانند صدا هماهنگ نباشد. مخاطب هر چه قدر هم حرفه ای نباشد ایرادات کار را متوجه می شود. پس بهتر است سر این موارد حوصله به خرج دهید تا اثری فوق العاده خلق کنید.

درآمد طراحان موشن گرافیک چه قدر است؟

در آمد این حوزه در کشورهای مختلف فرق دارد به طور مثال در کشوری مثل آمریکا شرکت ها و کمپانی های بزرگ به طراحان حرفه ای موشن گرافیک مبلغی حدود سالانه 100 هزار دلار حقوق می دهند که این مبلغ در کشورهای دیگر متفاوت است. مثلا در کشور خودمان حقوقی که کمپانی ها و شرکت های تبلیغاتی و فیلمسازی می دهند بین ماهانه 5 میلیون تا 15 میلیون بسته به تجریه و کارآرایی و خلاقیت یک موشن گرافیک است. البته خیلی ها ترجیح می دهند به صورت فری لنسری کار کنند تا بتوانند مبالغ  بیشتری از این حقوق ها به دست آورند.

چه سیستم کامپیوتری نیازمند ساخت یک موشن گرافیک است؟

معمولا برای طراحی و ساخت موشن گرافیک به سیستم هایی احتیاج داریم که دارای سی پی یو و کارت گرافیک قدرتمندی باشند. هارد ssd، رم و مادر بورد هم به همین ترتیب. شما نیاز به یک سیستم نسل هفت به بالا دارید و برای طراحی موشن گرافیک لپ تاپ پیشنهاد نمی شود و کیس های خانگی قدرت بالاتری نسبت به آن ها دارند.

منبع: tolofilm.com

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود