بررسی شیائومی ردمی نوت 8 پرو+دانلود دفترچه راهنما

0 6,085

ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو با طراحی زیبا، دوربین چهارگانه با حسگرهای ۴۸ و ۶۴ مگاپیکسلی و برچسب قیمتی معقول، جدیدترین نماینده‌های شیائومی در کلاس گوشی‌های اقتصادی هستند.

چه از مواجهه با واقعیت گریزان باشیم، چه آن را بپذیریم، بخش چشمگیری از جمعیت کره‌ی خاکی‌مان توان خرید گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت و پرچم‌دار را ندارند یا ترجیح می‌دهند چنین مبالغ هنگفتی را صرف وسیله‌ی ارتباطی کوچک خود نکنند. بدین ترتیب فرصت کم‌نظیری دراختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است تا در جهت بهره‌گیری از ظرفیت موجود، با عرضه‌‌ی محصولاتی مقرون‌به‌صرفه، سهمی از بازار محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت به‌دست آورند.

ردمی نوت 8 پرو / Redmi Note 8 Pro

در بین شرکت‌های فعال در بازار موبایل، شیائومی یکی از موفق‌ترین مهره‌ها در دسته‌ی گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار به‌حساب می‌آید؛ شرکتی که به عرضه‌ی محصولات توانمند با برچسب قیمتی معقول شهرت دارد و اخیرا به‌لطف این استراتژی، به بازیگر شماره‌ یک بازار کلیدی هند بدل شده است. چینی‌ها برای ادامه‌دادن به روند موفق خود، به‌تازگی شیائومی نوت ۸ و شیائومی نوت ۸ پرو را از خانواده‌ی محبوب ردمی عرضه کرده‌اند.

طراحی

نخستین گام در جهت بخشیدن حس‌وحالی پرچم‌دارگونه به محصولات ارزان‌قیمت، پیاده‌سازی طراحی مشابه پرچم‌دار است؛ راهکاری که طراحان شیائومی به‌رسم چند سال اخیرشان، در سری ردمی نوت ۸ نیز پیاده‌ کرده‌اند. ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو برخلاف آنچه برچسب قیمتی پایه‌ی ۱۴۱ و ۲۱۴ دلاری‌شان (در بازار هند) القا می‌کند، بدنه‌ای از جنس گوریلا گلس ۵ دارند و بسیار خوش‌ساخت هستند؛ البته چینی‌ها برای پایین نگه‌داشتن قیمت تمام‌شده‌ی آن‌ها، به‌جای استفاده از فریم فلزی، قطعات دو گوشی را در دل فریمی پلاستیکی با پوششی براق جای داده‌‌اند که در نگاه نخست به‌خوبی حسی مشابه فلز را انتقال می‌دهد.

نمای جلویی ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو به‌ترتیب نمایشگر‌هایی ۶.۳ و ۶.۵۳ اینچی با گوشه‌های گرد و حاشیه‌هایی نسبتا باریک را دربرمی‌گیرد؛ نمایشگرهایی با نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۹.۵:۹ که در لبه‌ی بالایی خود، بریدگی کوچکی به‌فرم قطره را برای میزبانی از دوربین سلفی می‌بینند. برخلاف نسخه‌ی پرو، چینی‌ها لوگوی Redmi را نیز در لبه‌ی پایینی ردمی نوت ۸ جای داده‌اند. حاشیه‌های اطراف نمایشگر در نسخه‌ی آبی ردمی نوت ۸، به‌صورت کامل مشکی نیست و در کمال تعجب می‌توان رگه‌هایی از رنگ آبی را نیز در آن یافت؛ طرحی که از نظر نگارنده دستگاه را از فُرم مینیمالش خارج می‌کند.

با نگاهی به نمای پشتی ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو، تفاوت بین دو گوشی بیش‌ازپیش نمایان می‌شود. درحالی‌که ردمی نوت ۸ از پنل شیشه‌ای 2.5D با انحنایی بسیار ناچیز در لبه‌ها بهره می‌برد، طراحان شیائومی برای افزودن بر جذابیت بصری نسخه‌ی پرو، آن را به پوشش شیشه‌ای 3D مجهز کرده‌اند. بدین ترتیب ردمی نوت ۸ پرو به‌لطف خمیدگی دو طرف پنل پشتی، به‌خوبی در دست جای می‌گیرد و تجربه‌ی لذت‌بخشی را نیز برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. تفاوت دیگر به نوع چینش و محل قرارگیری دوربین دو گوشی بازمی‌گردد.

در نسخه‌ی عادی ردمی نوت ۸، دوربین چهارگانه‌ی گوشی با چینشی عمودی در گوشه‌ی سمت چپ دستگاه قرار گرفته است و فلش LED نیز درکنار مجموعه‌ی دوربین دیده می‌شود. ردمی نوت ۸ پرو نیز از چینش عمودی تبعیت می‌کند، با این تفاوت که مجموعه‌ی دوربین در بخش میانی نیمه‌ی بالای گوشی قرار دارد و ماژول ماکروی آن به‌همراه فلش LED خارج از مجموعه‌ی دوربین جای گرفته‌اند. دوربین پشتی هر دو گوشی برآمدگی نسبتا قطوری دارند؛ بنابراین حین استفاده از دستگاه روی سطوح صاف، لق‌خوردن آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

گوشی شیائومی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو از حسگر اثر انگشت عادی در پنل پشتی خود بهره می‌برند. دسترسی به این حسگر در هر دو مدل به‌سادگی صورت می‌پذیرد و فرایند احراز هویت توسط آن‌ها نیز با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود. ردمی نوت ۸ در سه رنگ آبی، سفید و مشکی به‌فروش می‌رسد و ردمی نوت ۸ پرو نیز در رنگ‌های مشکی، قرمز، سفید و آبی دردسترس قرار دارد. رنگ آبی ردمی نوت ۸ حالتی گرادیانی دارد و از آبی تیره در لبه‌ی پایین به آبی روشن در لبه‌ی بالا تغییر می‌کند؛ اما رنگ سفید ردمی نوت ۸ پرو با فرمی صدفی در تقابل با تابش نور، هاله‌هایی از رنگ‌های مختلف را به‌نمایش می‌گذارد.

ابعاد ۸.۴×۷۵.۳×۱۵۸.۳ میلی‌متری ردمی نوت ۸ و ابعاد ۸.۸×۷۶.۴×۱۶۱.۴ میلی‌متری ردمی نوت ۸ پرو درکنار وزن ۱۹۰ و ۲۰۰ گرمی آن‌ها نشان می‌دهد که دو گوشی نسبت به نسل گذشته‌ی خود، بلندتر، عریض‌تر، قطورتر و البته سنگین هستند. در خانواده‌ی ردمی نوت ۸، توزیع وزن یکنواخت نیست و نیمه‌ی بالایی سنگین‌تر از نیمه‌ی پایینی است، همین موضوع باعث می‌شود تا استفاده‌ی مداوم از دستگاه اندکی آزاردهنده باشد.

چینش کلیدهای فیزیکی و درگاه‌های ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو یکسان است؛ در لبه‌ی پایین، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه USB 2.0 Type-C و دریچه‌ی اسپیکر دیده می‌شود، لبه‌ی سمت راست از کلیدهای کنترل صدا و پاور میزبانی می‌کند، در لبه‌ی بالا ماژول IR Blaster درکنار روزنه‌ی میکروفون به‌چشم می‌خورد و درگاه سیم‌کارت/کارت حافظه نیز در لبه‌ی سمت چپ قرار دارد.

نمایشگر و اسپیکر

شیائومی هنوز برای گوشی‌های سری ردمی نوت به‌سراغ سازندگان پنل OLED نرفته است اما آیا پنل‌های IPS LCD استفاده شده در ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو جواب‌گوی کاربران مشکل‌‌پسند خواهد بود؟ ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو به ترتیب به پنل‌های ۶.۳ و ۶.۵۳ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل مجهز شده‌اند؛ هر دو نمایشگر نسبتی ۱۹.۵:۹ دارند و به ترتیب ۸۱.۷ و ۸۴.۹ درصد جلوی گوشی را پوشانده‌اند. خوشبختانه تصاویر در هر دو نمایشگر شارپ هستند و آیکون‌ها و موارد مشابه دندانه‌دار نمایش داده نمی‌شوند.

در همان برخورد اول روشنایی بالاتر نمایشگرهای ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو نسبت به بسیاری از نمونه‌های دارای LCD بازار مشخص است و ارقام به‌دست‌آمده در تست‌های ما نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. روشنایی حداکثر دو نمایشگر در تست ۵۰ درصدی ما به ترتیب ۶۱۳ و ۵۴۹ نیت در حالت تنظیم خودکار بود که ارقام مناسبی برای استفاده در فضای بیرونی نیز محسوب می‌شوند. متاسفانه رنگ مشکی فدای روشنایی بالا شده است، به همین دلیل کنتراست Native چیزی فراتر از رقبای دیگر نخواهد بود.

باتوجه‌به نتایج بالا می‌توان ادعای شیائومی در مورد روشنایی حداکثر ۵۰۰ نیتی برای ردمی نوت ۸ پرو را تأیید کرد. ناگفته نماند که نمایشگر ردمی نوت ۸ پرو از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کند. نمایشگر زیر نور خورشید در صورت فعال بودن حالت خودکار روشنایی خوانایی قابل قبولی دارد اما نمونه‌های OLED همچنان گزینه‌های بهتری هستند.

روشنایی حداقل پنل ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو نیز به ترتیب ۱ و ۰.۷۵ نیت اندازه‌گیری شده که ارقامی بسیار مناسب برای استفاده در محیط‌های تاریک محسوب می‌شود؛ شیائومی قابلیت Reading Mode را نیز برای فیلتر کردن نور آبی دراختیار کاربر قرار داده است. سه حالت مختلف همچون دیگر گوشی‌های شیائومی برای تنظیمات رنگ در ردمی‌های جدید دردسترس است:

  • Automatic Contrast: حالت پیش‌فرض با تعادل در پوشش فضاهای رنگی DCI-P3 و sRGB
  • Increased Contrast: حالتی برای ارائه‌ی کنتراست بهتر تصویر
  • Standard: دقیق‌ترین حالت سازگار با sRGB

هیچ‌یک از دو مدل ردمی نوت ۸ فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 را پوشش نمی‌دهند؛ اما پوشش نزدیک ۸۸ درصدی ردمی نوت ۸ پرو و ۸۴ درصدی نسخه‌ی عادی چندان هم بد ارزیابی نمی‌شود. طبق انتظار، دو حالت اول ذکر شده پوشش کاملی از sRGB ارائه می‌دهند. برخلاف تصور، ردمی نوت ۸ نمایشگر دقیق‌تری نسبت به برادر خود دارد. همان‌طور که در جدول نیز مشخص است، حالت استاندارد در ردمی نوت ۸ حرف‌های زیادی برای گفتن در این بخش دارد. در مجموع ما نمایشگرهای هر دو گوشی را از نظر نمایشگر مناسب، از نظر عمق رنگ مشکی نسبتا ضعیف و در بحث رنگ‌ها متوسط می‌دانیم.

خانواده‌ی ردمی نوت ۸ برای تولید صدا به اسپیکر تک‌کاناله‌ای اتکا دارند که در لبه‌ی پایینی آن‌ها قرار گرفته است. بلندی صدای اسپیکر در هر دو گوشی متوسط ارزیابی می‌شود؛ اما به‌لحاظ شفافیت و رسایی صدا، دستگاه‌ ارزان‌تر ردمی نوت ۸ اندکی بهتر از برادرش عمل می‌‌کند. خوشبختانه چینی‌ها محصولات اقتصادی‌شان را برای حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون به‌اندازه‌ی کافی «حرفه‌ای» نمی‌د‌انند؛ بنابراین در صورت خرید هر یک از دو گوشی، هدفون‌ دلخواه‌تان را به آن متصل کنید، هرچند که شفافیت و بلندی صدا فراتر از متوسط نیست.

نرم‌افزار و رابط کاربری

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد از بین دو گوشی ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو، تنها ردمی نوت ۸ پرو و در بازه‌ی زمانی حدودی ۱۸ تا ۲۶ دسامبر به‌روزرسانی MIUI 11 را دریافت کند، هر دو گوشی اقتصادی هم‌اکنون به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۹ پای و رابط کاربری MIUI 10 به‌فروش می‌رسد. پیش‌تر در زومیت، MIUI 10 و تفاوت انواع رام چین و جهانی آن را به‌دقت بررسی کرده‌ایم؛ بنابراین برای آشنایی کامل با رابط کاربری اختصاصی شیائومی، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی بررسی رابط کاربری MIUI 10 دعوت می‌کنیم. ناگفته نماند که کاربران می ۹‌تی و می ۹‌تی پرو به‌زودی امکان تجربه‌کردن MIUI 11 را نیز خواهند داشت.

دوربین

شیائومی راهکار مشابهی را برای دوربین ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو در پیش گرفته است؛ دوربین استاندارد واید، دوربین اولتراواید، دوربین ماکرو و حسگری برای تشخیص عمق. در حقیقت تنها تفاوت دوربین دو گوشی به حسگرهای متفاوت به‌کاررفته در دوربین استانداردشان بازمی‌گردد. دوربین اصلی ردمی نوت ۸ از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و ۱/۲ اینچی با لنز f/1.8 و دوربین اصلی ردمی نوت ۸ پرو از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی و بزرگ‌تر ۱/۱.۷ اینچی با لنز f/1.9 قدرت می‌گیرد.

در خانواده‌ی ردمی نوت ۸ خبری از دوربین تله‌فوتو نیست و این گوشی‌های اقتصاد‌ی برای ثبت عکس‌های پرتره به ترکیب داده‌های حاصل از حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی و دوربین استانداردشان اتکا دارند. چینی‌ها دوربین ۲ مگاپیکسل دیگری را با قابلیت فوکوس از فاصله‌ی ۲ سانتی‌متری برای ثبت عکس‌های ماکرو اختصاص داده‌اند؛ اما مشخص نیست که مزیت آن نسبت به عکس‌های زوم‌شده‌ی حاصل از دوربین اصلی چیست. هر دو دوربین ۲ مگاپیکسلی به حسگر مشابهی با ابعاد ۱/۵ اینچی، پیکسل‌های ۱.۷۵ میکرومتری و لنز f/2.4 مجهز شده‌اند.

عکس‌های اولتراواید در خانواده‌ی ردمی نوت ۸ به مدد دوربین ۸ مگاپیکسلی و ۱/۴ اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری گرفته می‌شوند. این دوربین در پسِ لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد و خبری از فوکوس خودکار در آن نیست. دوربین اولتراواید ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه‌ای خود، نسبت به دوربین استاندارد ۲.۲ برابر فضای بیشتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. گوشی‌های اقتصادی شیائومی بزرگ‌نمایی ۲ برابری را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهند؛ اما در اثر فقدان دوربین تله‌فوتو، عکس‌های یادشده به‌صورت دیجیتال و کراپ‌کردن تصاویر دوربین سلفی تولید می‌شوند.

رابط کاربری دوربین ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو با آنچه در گوشی‌های دیگر شیائومی تجربه کرده‌ایم، تفاوتی ندارد؛ در داخل منظره‌یاب با سوایپ‌کردن می‌توان بین حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری جابه‌جا شد، کلیدی برای سوئیچ‌کردن بین دوربین اولتراواید و اصلی درکنار زوم دیجیتال ۲ برابری وجود دارد و در لبه‌ی بالایی گوشی نیز منوی همبرگری تنظیمات دوربین درکنار آیکون‌های هوش مصنوعی، HDR، فلش و فیلترها دیده می‌شود.

حسگرهای ۴۸ و ۶۴ مگاپیکسلی ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو در پسِ فیلتر کواد بایر قرار دارند و در اثر تجمیع پیکسل‌های مجاور، به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی می‌گیرند. مادامی‌که شرایط نوری ایدئال باشد، گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها مناسب و رنگ‌‌ها نزدیک به واقعیت خواهد بود؛ اما سوژه‌هایی با بافت پیچیده مانند برگ‌های درختان برای رسیدن به جزئیات زیاد، بیش از حد شارپ به‌نظر می‌رسند.

در هر دو گوشی ردمی نوت ۸ و نوت ۸ پلاس امکان ثبت عکس با وضوح کامل نیز وجود دارد که نتیجه‌ی حاصل در پاره‌ای از موارد، به‌خصوص در مورد دوربین ۶۴ مگاپیکسلی ردمی نوت ۸ پرو و شرایط نوری ایدئال عکس‌هایی با جزئیات بیشتر است؛ البته این موضوع را تنها با زیر ذره‌بین قرار دادن عکس‌ها می‌توان مشاهده کرد، بنابراین برای عموم عکس‌های موبایل که غالبا در محیط گالری گوشی باقی می‌مانند یا در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند، استفاده از وضوح پیش‌فرض دوربین توصیه می‌شود.

عکس کراپ‌شده‌ی دوربین اصلی ردمی نوت ۸ پرو در برابر عکس دوربین ماکرو

در نقطه‌ی مقابل، دوربین اولتراواید در حد دوربین اصلی ظاهر نمی‌شود؛ عکس‌های خروجی عموما سافت و با جزئیات کمتر هستند، گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها نیز به‌وسعت دوربین اصلی نیست و رنگ‌ها نیز طراوت عکس‌های دوربین اصلی دو گوشی را ندارد. دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی خانواده‌ی ردمی نوت ۸ بیشتر به یک حربه‌ی تبلیغاتی می‌ماند؛ چرا که براثر دیافراگم تنگ‌تر و وضوح پایین‌تر آن در اغلب مواقع، عکس‌های ثبت‌شده با این گوشی، قافیه را به عکس‌های کراپ‌شده‌ی دوربین اصلی می‌بازند.

عکس‌های پرتره در خانواده‌ی ردمی نوت ۸ با دوربین اصلی و به کمک حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند؛ در شرایط نوری مناسب، جزئیات، گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌ها وضعیت مناسبی دارند؛ اما گوشی در تفکیک سوژه‌هایی با مرز پیچیده از پس‌زمینه دچار خطا می‌شود. ناگفته نماند که کاربر می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری دیافراگم دوربین و به‌تبع آن، میزان محو‌شدگی پس‌زمینه را تغییر دهد.
حالت Night در برابر حالت Photo در ردمی نوت ۸ پرو

خلأ لرزش‌گیر اپتیکال باعث می‌شود تا دوربین خانواده‌ی ردمی نوت ۸ در تاریکی شب به افزایش ISO و سرعت شاتر زیاد روی بیاورد و همین موضوع باعث می‌شود تا عکس‌های شب، نویز زیادی داشته و عموما سافت باشند. میان‌رده‌های خوش‌قیمت ردمی از حالت Night نیز بهره می‌برند که به‌مدد آن جزئیات عکس افزایش می‌یابد. نکته‌ی جالب‌توجه در مورد حالت Night، تمایل آن به جلوگیری از روشن‌شدن بیش از حد هایلایت‌ها است که به طبیعی‌تر شدن عکس‌ها کمک می‌کند.

حالت Night در برابر حالت Photo در ردمی نوت ۸

وظیفه‌ی ثبت عکس‌های سلفی در گوشی ردمی نوت ۸ برعهده‌ی حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و لنز F/2.0 قرار دارد؛ در‌حالی که دوربین سلفی شیائومی نوت ۸ پرو از حسگر ۲۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های کوچک‌تر ۰.۹ میکرومتری و لنزی مشابه استفاده می‌کند. هر دو گوشی در زمینه‌ی جزئیات و تفکیک سوژه از پس‌زمینه عملکرد مناسبی دارند؛ اما گستره‌ی دینامیکی چندان گسترده‌ای را ارائه نمی‌دهند.

بازده و عملکرد

شیائومی پردازنده‌ی ردمی نوت ۸ و نوت ۸ پرو را از دو شرکت متفاوت تأمین می‌کند. نسخه‌ی عادی ردمی نوت ۸ از پردازنده‌ی ۱۱ نانومتری و میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۶۵ کوالکام قدرت می‌گیرد؛ در‌حالی‌که در نسخه‌ی پرو پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری هلیو G90T مدیاتک وظیفه‌ی تأمین توان پردازشی را برعهده دارد. روی کاغذ و باتوجه‌به مشخصات فنی، می‌توان پیش‌بینی کرد که پردازنده‌ی مدیاتک توان بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون ۶۶۵ داشته باشد؛ چرا که هلیو G90T بر هسته‌های کورتکس A55 و A76 متکی است، اما پردازنده‌ی کوالکام از هسته‌های قدیمی‌تر A53 و A73 بهره می‌برد.

ردمی نوت ۸ در نسخه‌های ۳ | ۳۲، ۴ | ۶۴ و ۴ | ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد؛ درحالی‌که ردمی نوت ۸ پرو در نسخه‌های ۶ | ۶۴، ۶ | ۱۲۸ و ۸ | ۱۲۸ گیگابایتی دردسترس علاقه‌مندان قرار دارد. البته به‌لطف درگاه microSD امکان ارتقا حافظه‌ی دو گوشی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت نیز فراهم است. ما نسخه‌های ۴ | ۶۴ و ۶ | ۱۲۸ گیگابایتی دو گوشی را برای بررسی دراختیار داشتیم. در جدول زیر عملکرد حافظه‌های ذخیره‌سازی ردمی نوت ۸ و نوت ۸ پرو را آورده‌ایم.

بعد از عملکرد حافظه، نوبت به پردازنده‌ی ردمی نوت ۸ و نوت ۸ پرو می‌رسد تا ازطریق آزمون‌‌های متداول زومیت، زیر ذره‌بین قرار گیرند. مانند همیشه برای بررسی عملکرد کلی دو بنچمارک Antutu و PCMark، برای ارزیابی توان پردازشی CPU آزمون GeekBench و در نهایت برای سنجش توان GPU آزمون‌های 3DMark و GFXBench را به‌کار می‌بریم.

مدیاتک هلیو G90T را پردازنده‌ی گیمینگ می‌نامد و از سوی دیگر شیائومی مدعی است که به‌لطف فناوری LiquidCool در گوشی ردمی نوت ۸ پرو، پردازنده‌ی گوشی درکنار IC شارژ نسبت به نمونه‌های دیگر ۴ تا ۶ درجه‌ی سلسیوس خنک‌تر خواهند بود و بدین ترتیب بازی‌ها در اجرای مداوم، روان‌تر اجرا خواهند شد. برای ارزیابی ادعای چینی‌ها در بخش «باتری» از آزمون ۳۰ مرحله‌ای باتری GFXBench کمک خواهیم گرفت.

باتری

یکی از ویژگی‌های کلیدی مشترک بین تمام گوشی‌های میان‌رده‌ی خوب، شارژدهی طولانی‌مدت باتری آن‌ها به‌لطف استفاده از باتری‌های حجیم، نمایشگرهایی با وضوح پایین‌تر و پردازنده‌های ضعیف‌تر نسبت به پرچم‌داران است. حال باید دید که ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو با باتری‌های ۴۰۰۰ و ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی‌شان چه عملکردی از خود به‌نمایش می‌گذارند. ناگفته نماند که تولیدکننده ۱۰ ساعت اجرای مداوم بازی را با ردمی نوت ۸ پرو پیش‌بینی می‌‌کند.

برای ارزیابی شارژدهی باتری خانواده‌ی ردمی نوت ۸، ابتدا روشنایی نمایشگرشان را روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم، صدای خروجی و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را تا زمان خالی‌شدن شارژ باتری دو گوشی به‌صورت مداوم روی آن‌ها پخش کردیم. ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو در آزمون پخش فیلم به‌ترتیب ۱۶ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۱۴ ساعت و ۳ دقیقه دوام آوردند که عملکرد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید.
در آزمون باتری PCMark‌ که با شبیه‌سازی کاربری روزمره در حقیقت معیاری از مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر (SoT) در روشنایی ۲۰۰ نیت محسوب می‌شود، ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو به‌ترتیب زمان‌های ۱۱ ساعت و ۲ دقیقه و ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه را ثبت کردند؛ بنابراین دو گوشی می‌توانند دو روز یا بیشتر نیز کاربری با استفاده‌های عادی و نیمه‌سنگین را همراهی کنند. آزمون ۳۰ مرحله‌ای و گرافیکی GFXBench علاوه‌بر سنجش میزان شارژدهی گوشی حین اجرای محتوای گرافیکی مانند بازی‌ها، پایداری عملکرد را در طولانی‌مدت مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این آزمون برخلاف ادعای چینی‌ها، ردمی نوت ۸ پرو نزدیک به ۳۷ درصد افت عملکرد داشت و دمای بدنه‌ی آن به بیش از ۴۱ درجه‌ی سلسیوس رسید، در نقطه‌ی مقابل ردمی نوت ۸ به‌لحاظ پایداری عملکرد بهتری از خود به‌نمایش گذاشت.

درکنار شارژدهی بسیار خوب، خانواده‌ی ردمی نوت ۸ از فناوری شارژ سریع تا سقف ۱۸ وات پشتیبانی می‌کنند؛ البته از بین دو گوشی تنها ردمی نوت ۸ پرو به‌صورت پیش‌فرض با شارژر سریع ۱۸ واتی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد، ردمی نوت ۸ با شارژر عادی ۱۰ واتی به‌فروش می‌رسد. براساس اعلام شیائومی، ردمی نوت ۸ پرو برای رسیدن به شارژ کامل با استفاده از شارژر ۱۸ واتی همراه گوشی، به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

به‌لطف شرکت‌های چینی و بعضا کم‌نام‌ونشان، امروزه می‌توان گزینه‌های متعددی را در بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت یافت؛ اما چنانچه بخواهیم اندکی سخت‌گیرانه‌تر کلاس گوشی‌های اقتصادی را زیر ذره‌بین قرار دهیم، بسیاری از دستگاه‌ها از فیلترمان گذر نخواهند کرد. در این بین شیائومی به‌لطف مدل کسب‌وکار خاص خود، محصولاتی توانمند را با برچسب‌های قیمتی بسیار پایین روانه‌ی بازار می‌سازد. بی‌شک خانواده‌ی ردمی نوت ۸ به‌ویژه‌ ردمی نوت ۸ پرو از چنین قاعده‌ای مستثنی نیستند.

برخلاف آنچه برچسب قیمتی حدود ۲۰۰ دلاری آن‌ها در ذهن تداعی می‌سازد، ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو هر دو از جنس گوریلا گلس ۵ هستند، دوربین چهارگانه‌ی خانواده‌ی ردمی نوت ۸ امکان عکاسی در سناریو‌های مختلفی را ممکن می‌کند و خروجی دوربین اصلی دو دستگاه تحت شرایط نوری ایدئال، عکس‌هایی شایسته‌ی احترام است، پردازنده‌ی انتخاب‌شده برای سری ردمی نوت ۸ به‌خصوص در نسخه‌ی پرو، بسیاری از نیازهای کاربر را رفع خواهد کرد و به‌مدد باتری‌هایی حجیم، هر دو مدل تا دو روز کاربر را همراهی خواهند کرد.

نکات مثبت

نمایشگر روشن
استفاده از گوریلا گلس ۵ در بدنه
عملکرد مناسب دوربین در روشنایی روز
شارژدهی بسیار خوب
قدرت پردازشی مناسب ردمی نوت ۸ پرو

نکات منفی

فریم پلاستیکی
نمایش تبلیغات در بدنه‌ی MIUI

دانلود دفترچه راهنمای گوشی شیائومی نوت 8 پرو

منبع:زومیت

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود