برگرداندن اطلاعات گوشی بعد از تنظیمات کارخانه

0 10,107

روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست شاید برای شما هم این اتفاق رخ داده باشد که با فکتوری ریست (Factory Reset) گوشی بخشی از اطلاعات مهم خود را از دست داده باشید و حالا بخواهید از هر طریق ممکن این اطلاعات را بازیابی کنید. اما آیا انجام این کار امکانپذیر است؟ در این مقاله به آموزش روش های بازیابی اطلاعات گوشی بعد از فکتوری ریست می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

اگر تا به حال با دستگاه اندرویدی خود مشکل جدی پیدا کردید یا قصد فروش آن را دارید، ممکن است نیاز پیدا کنید که آن را ریست فکتوری (Reset Factory) کنید. در این مطلب قصد داریم روش انجام ریست فکتوری در گوشی اندروید را به شما آموزش دهیم. همچنین در ادامه برگرداندن اطلاعات گوشی بعد از ریست فکتوری را هم بیان خواهیم کرد.

ریست فکتوری چیست؟

بازیابی اطلاعات بعد از ریست فکتوری-1

ریست فکتوری فرآیندی است که شما در یک دستگاه مانند تلفن یا تبلت انجام می‌دهید. این عملیات نرم افزاری اطلاعات شخصی شما را که در دستگاه ذخیره کرده‌اید، کاملا حذف می‌کند و  دستگاه را در حالت اولیه هنگام خرید قرار می‌دهد، بنابراین برای  انجام آن کافی‌ست به بخش تنظیمات و قسمت درباره دستگاه رفته و در نهایت ریست factory را انتخاب کنید.

همچنین ممکن است در دستگاه شما ریست فکتوری با عنوان “master reset” یا “system restore” شناخته شود. گاهی وقت‌ها ممکن است به صورت محاوره‌ای به “wiping” یک دستگاه اشاره کنند که معمولاً به معنای همان ریست فکتوری است.

چرا باید ریست فکتوری انجام داد؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید ریست فکتوری (Reset Factory) را در گوشی اندروید خود داشته باشید. اگر می‌خواهید گوشی خود را بفروشید و مایل نیستید خریدار به به داده‌های شما دسترسی پیدا کند، یکی از دلایل اصلی انجام ریست فکتوری به حساب می‌آید. بنابراین شما همیشه باید ریست فکتوری را قبل از انتقال دستگاه خود به شخص دیگری انجام دهید. / برگرداندن اطلاعات گوشی

شاید شما مدتی گوشی را در اختیار داشته باشید و این برنامه سرشار از برنامه‌هایی باشد که تمایلی به داشتن آن‌ها ندارید. از آن جایی که دستگاه به کندی عمل می‌کند، ریست فکتوری همه موارد را به حالت اولیه تبدیل می‌کند و دستگاه شما سریع‌تر اجرا خواهد شد. از آن جایی که تنها می‌توانید مجددا برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کنید، این عمل مشکل آفرین است.

در نهایت اگر دستگاه شما به نوعی مشکل نرم افزاری دارد که قابل برطرف شدن نیست و نمی‌توانید آن را برطرف کنید، انجام ریست فکتوری این مشکل را رفع می‌کند. / برگرداندن اطلاعات گوشی

روش ریست فکتوری گوشی اندروید

سیستم عامل اندروید دارای گزینه‌ای برای ریست فکتوری در بخش تنظیمات است، بنابراین انجام یک ریست فکتوری چندان آسان نخواهد بود. قبل از انجام ریست فکتوری ، اطمینان حاصل کنید که از تمام داده های مهم در دستگاه اندروید خود پشتیبان تهیه کرده‌اید. همچنین ممکن است بخواهید از تنظیمات برنامه، یک لیست از برنامه‌های مورد علاقه خود و رسانه‌هایی همانند عکس، فیلم و موسیقی هم پشتیبان تهیه نمایید.

در این بخش شما را با روش انجام ریست فکتوری گوشی اندروید آشنا خواهیم کرد:

۱: وارد بخش Settings موجود در قسمت برنامه ها شوید.

۲: به قسمت پایین آمده و روی System لمس کنید.

۳: در این بخش تعدادی گزینه در زیر عنوان Advanced است و باید روی Advanced لمس کنید.

۴: در حال حاضر باید گزینه Reset options را انتخاب کنید.

۵: در این بخش باید گزینه Erase all data را انتخاب کنید.

۶: یک صفحه تایید به عنوان Erase all data را مشاهده خواهید کرد؛ این صفحه به شما هشدار می‌دهد که قبل از رفتن اطلاعات از دستگاه شما مانند حساب Google ، تنظیمات سیستم و برنامه، برنامه‌های بارگیری شده، موسیقی، عکس‌ها و سایر داده‌های کاربر را پاک خواهد کرد. / برگرداندن اطلاعات گوشی

  • صفحه همچنین نشان می‌دهد که کدام حساب را وارد سیستم کرده‌اید. این شامل حساب‌های گوگل و همچنین باقی مانند Telegram ، Microsoft و WhatsApp می‌شود.

۷: اگر مطمئن هستید که می‌خواهید ریست فکتوری را انجام دهید ، گزینه Delete all data را در انتهای این صفحه لمس کنید.

۸: دستگاه از شما می‌خواهد پین یا رمز عبور خود را وارد کنید. پس از انجام این کار، روی Next ضربه بزنید.

۹: برای تأیید حذف، رویDelete all ضربه بزنید.

۱۰: در این بخش فرآیند ریست فکتوری آغاز می‌شود. پس از ریست فکتوری دستگاه، می‌توانید آن را از ابتدا تنظیم کنید و تصور نمایید با یک دستگاه جدید رو به رو هستید.

آیا امکان بازیابی اطلاعات بعد از ریست فکتوری وجود دارد؟

مردم عمدتا فکر می‌کنند به محض انجام ریست فکتوری ، داده‌های آن‌ها از بین خواهد رفت و دیگر در دسترس نیست. با این حال‌، چنین چیزی نبوده و از نظر علمی هم ممکن نیست.

بازیابی داده‌ها پس از ریست فکتوری به آسانی امکان‌پذیر است. در صورتی که به طور اتفاقی ریست فکتوری را انجام داده باشید و می‌خواهید داده‌های خود را بازگردانید، مفید خواهد بود، اما اگر به منظور محافظت از داده‌های خود، ریست فکتوری را انجام دادید، می‌تواند مشکل آفرین باشد.

اندروید برای محافظت از داده‌ها با رمزگذاری داخلی همراست

در سال‌های قبل دستگاه‌های اندرویدی به طور پیش فرض قابلیت رمزگذاری نداشتند. این بدان معنی است که حتی پس از انجام ریست فکتوری، برخی از داده‌ها همچنان در حافظه ذخیره داخلی دستگاه باقی می‌ماند.

ابزارهایی در دسترس هستند که می‌توانند پس از ریست فکتوری دستگاه به آن متصل شده و فایل‌های حذف شده را بدست آورند؛ آن‌ها می‌توانند شامل داده‌های شخصی مانند مخاطبین، متن‌ها یا تصاویر شود. برای محافظت از اطلاعات قبل از ریست فکتوری ، باید دستگاه را رمزگذاری کنید.

با این حال از اندروید ۶ به بعد، گوگل قابلیت پیش فرض رمزگذاری را فعال کرد. این بدان معنا بوده که شما لازم نیست نگران افرادی باشید که با استفاده از ابزارهای خاصی به داده‌های حذف شده شما دسترسی پیدا کنند. حتی اگر ابزارها قادر به حذف فایل‌های حذف شده از دستگاه شما باشند، این فایل‌ها رمزگذاری می‌شوند، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند توسط شخص دیگری استخراج شوند.

احتمال آسیب پذیری اطلاعات در تهیه پشتیبان ابری

بازیابی اطلاعات بعد از ریست فکتوری-6

رمزگذاری بدان معنی نیست که داده‌های شما کاملاً از بین می روند. هم اکنون بیشتر سرویس‌ها نوعی نسخه پشتیبان ابری دارند که در آن داده‌های کاربر به صورت آنلاین ذخیره می‌شود. به عنوان مثال، حساب Google شما ممکن است داده‌هایی را از دستگاه اندرویدی همگام سازی کند؛ این داده‌ها می توانند شامل برنامه، تقویم، داده های مرورگر، مخاطبین، اسناد و سایر فایل‌های ذخیره شده در Google Drive یا Docs و  سرویس ایمیل Gmail شما باشد.

شما می‌توانید برای بازیابی اطلاعات پس از ریست فکتوری در طی مراحل تنظیمات، این کار را انجام دهید؛ این یعنی داده‌های شما ممکن است به دلیل نا امنی‌های موجود در پشتیبان گیری ابری آسیب پذیر باشند و برای از بین بردن کامل داده‌های خود، باید تمام حساب‌ها را که از پشتیبان‌گیری ابری استفاده می‌کنند، متوقف کنید.

روش از بین بردن اطلاعات در گوشی اندروید

در صورتی که قصد دارید مطمئن شوید که داده‌های شما پس از ریست فکتوری قابل دسترسی نیستند، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند داده‌های سطل زباله را روی دستگاه شما رونویسی کنند. این ویژگی اطمینان می‌دهد که فایل شخصی شما کاملاً غیر قابل دسترسی است. برای این کار می‌توانید از برنامه‌هایی همانند Shreddit استفاده کنید. این برنامه اطلاعات را از حافظه داخلی و خارجی دستگاه شما پاک می‌کند.

انجام ریست فکتوری در دستگاه اندرویدی

با استفاده از مراحل بالا می‌توانید ریست فکتوری را در گوشی اندرویدی خود انجام دهید تا داده‌ها از آن حذف شوند. این مسئله کمک می‌کند سریع‌تر گوشی را از هر گونه مشکل نرم افزاری نجات دهید. با این حال، ریست فکتوری دستگاه شما موجب حذف تمامی اطلاعات نخواهند شد.

منبع: گوشـی سنتـر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود