راهنمای جامع استفاده از تیک تاک

0 106

آموزش تیک تاک از واجبات این روزهای شبکه های اجتماعی است. با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، اپلیکیشن TikTok طوفانی در استورهای مختلف به‌پا کرده است و رقیب بسیار شایسته‌ای برای برنامه‌هایی همچون اسنپ چت و اینستاگرام محسوب می‌شود. زمانی که Gen-Z راه خود را به‌سمت اپلیکیشن‌ها باز کرد، برندهای مختلفی همچون Chipotle و The Washington Post شروع به امتحان فرصت‌های بازارایابی ویدیویی در برنامه TikTok کردند.

بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه، پایگاه کاربران آن و محتوایی است که مخاطبین برنامه را جذب کرده و شروع به تولید پست‌های جدید در اکانت‌های شخصی یا تجاری‌شان می‌کنند. اگرچه، اگر شما یک بازاریابی هستید که قبلا از یک پلتفرم مناسبی در حوزه شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده‌اید، برنامه TikTok می‌تواند در ابتدا برای‌تان سخت باشد. تجربه ثابت کرده است که حتی حرفه‌ای ترین وبلاگ نویسان و تولید کنندگان محتوا که از تجربه چندین ساله برخوردار هستند، در استفاده‌ی اول‌شان با این برنامه به مشکل برخورده‌اند.

اگر شما هم چنین شرایطی دارید، نیازی به نگرانی نیست، چرا که سرانجام شما هم خواهید توانست که در استفاده از این برنامه به هدف خود برسید. برای کمک به این زمینه، یک راهنمای کامل و حرفه‌ای آموزش تیک تاک برای شما تدارک دیده‌ایم که چگونگی استفاده از برنامه TikTok را به شما آموزش خواهد داد. در ادامه به‌نوبت پیش رفته و بعد از ایجاد حساب کاربری و تنظیمات مربوط به نمایه شما، سراغ فیلم‌برداری اولین ویدیو شما، اضافه کردن افکت‌های ویژه و استفاده از چالش‌های تکی، دونفره و غیره خواهیم رفت، که به‌نوعی اصلی‌ترین هدف برنامه تلقی می‌شوند.

راه‌اندازی حساب کاربری در اپلیکیشن TikTok اولین قدم در آموزش تیک تاک

۱. دانلود برنامه و ساخت حساب کاربری

برای این منظور می‌توانید به اپ استور یا گوگل پلی رفته و برنامه TikTok را دریافت کنید. بعد از نصب و اجرا، برنامه‌ی TikTok عملیات ثبت حساب کاربری را به‌ شیوه‌ای ساده برای شما فراهم می‌کند. می‌توانید با فیس بوک، جیمیل یا توئیتر یه ثبت نام سریع را تجربه کنید، یا اگر علاقه‌ای به اتصال اکانت خود به یک حساب کاربری دیگر ندارید، می‌توانید از یک نام کاربری و رمز عبور جداگانه برای این منظور استفاده کنید.

۲. تنظیمات پروفایل

پس از ورود به سیستم، فورا به بخش فید ویدیوها انتقال خواهید یافت. در قسمت سوم نحوه کارکرد این فیدها را به‌صورت کامل توضیح خواهیم داد. اما ابتدا برای مشاهده و ویرایش پروفایل خود، روی آیکونی که در سمت راست و پایین برنامه وجود داشته و مانند تصویری از یک شخص است، کلیک کنید.

آموزش تیک تاک

پس از وارد شدن به پروفایل خود، گزینه‌ی ویرایش پروفایل را انتخاب کنید. سپس باید برای آموزش تیک تاک یک عکس یا ویدیو برای پروفایل خود انتخاب کنید. شما باید نام کاربری و اطلاعات بیوگرافی خود را نیز در این قسمت وارد کنید. اگر می‌خواهید که لینک اکانت‌های دیگر خود را با دیگران به اشتراک گذارید، می‌توانید لینک صفحات اینستاگرام و یوتیوب خود را وارد کنید. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، این بخش می‌تواند روشی برای تبلیغ دیگر پلتفرم‌های کاری شما نیز باشد.

پیدا کردن ویدیوها و شرکت در چالش‌های کاربران دیگر

۳. مشاهده فید ویدیو

در این مرحله از آموزش تیک تاک اکنون که پروفایل خود را تنظیم کردید، به اولین تب که هنگام ورود به برنامه دیده بودید، بازگردید که فید ویدیوها به شما نشان داده می‌شود.

آموزش تیک توک

این بخش آموزش تیک تاک شباهت زیادی به فید توئیتر دارد، اما با این تفاوت که به‌جای متن، ویدیو مهم‌ترین محتوای آن تلقی می‌شود. اگر شما هیچ دنبال کننده‌ای در ابتدا نداشته باشید، برنامه ویدیوهای ترند را به‌صورت تصادفی به شما نمایش خواهد داد. بعد از اینکه شروع به دنبال کردن و برقرار ارتباط با حساب‌های کاربری مختلف شدید، فید شما نسبت به علایقی که دارید، شخصی سازی خواهد شد.

۴. آموزش تیک تاک (لایک کردن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک گذاری ویدیوهای مورد علاقه)

وقتی که یک ویدیو را تماشا کرده و آن را دوست داشتید، می‌توانید آن را لایک کرده و نظر خود را در مورد آن ویدیو کامنت کنید. همچنین قابلیتی هم برای به اشتراک گذاری ویدیو فراهم شده است که با فشردن دکمه‌ی Forward فراهم می‌شود. این گزینه دقیقا در کنار نماد «حباب» مربوط به کامنت‌گذاری قرار دارد و سپس گزینه‌های به اشتراک گذاری ویدیو برای‌تان به نمایش در می‌آید. همه‌ی این گزینه‌ها در قسمت راست ویدیو قرار گرفته‌اند.

آموزش تیک تاک

اگر شما واقعا از ویدیوی خوشتان‌ آمد و دوست داشتید که ویدیوهای جالب دیگری را از این کاربر مشاهده کنید، می‌توانید با انگشتان خود پست را به سمت چپ سوایپ کرده و پروفایل این کاربر را برای مشاهده ویدیوهای بیشتر مشاهده و بررسی کنید.

راهنمای کار با TikTok

۵. جستجوی ویدیوها

در محله ی پنجم از آموزش تیک تاک، برای ورود به قسمت جستجوی برنامه، می‌توانید تب دوم یا آیکون «ذر‌ه‌بین» را انتخاب کنید. در این تب، شما می‌توانید اکانت یا ویدیوهای موردنظر خود را جستجو کنید، یا اینکه اینکه فیلم‌های ترند روز را در موضوعات و گرایش‌های مختلف در پایین نوار جستجو مشاهده کنید.

آموزش تیک تاک

۶. دنبال کردن کاربران از طریق ویدیوها، نتایج جستجو و ابزار TikCode

در صورتی که می‌خواهید فعالیت‌های تولیدکنندگان بزرگ محتوای ویدیویی را مدام زیر نظر داشته باشید، می‌توانید پروفایل آن‌ها را دنبال کنید. برای این منظور باید آیکونی که از تصویر پروفایل به‌همراه یک علامت «+» در زیر آن تشکیل شده و در قسمت بالایی آیکون لایک قرار دارد، استفاده کنید.

آموزش تیک تاک

اگر در راه آموزش تیک تاک یکی از حساب‌های کاربری برنامه TikTok را زیر نظر داشته است و قصد دنبال کردن آن را دارید، می‌توانید در بخش جستجو آن را پیدا کرده و از بخش فیلترسازی، گزینه‌ی «Users» را انتخاب کنید تا تنها نتایج جستجو محدود به کاربران شده و ویدیوها برای شما نشان داده نشوند. راه دیگری که برای این منظور پیش روی شما قرار دارد، استفاده از ابزار TikCode است. این ابزار می‌تواند برندها و افرادی مناسب باشد که می‌خواهند کانال TikTok خودشان را روی وبسایت‌های دیگر یا حتی دنیای واقعی تبلیغ کنند.کاربران عادی هم می‌توانند از این قابلیت استفاده کرده و به کسانی بدهید که قصد دنبال کردن شما را دارند. بدین ترتیب، این افراد خیلی سریع‌تر می‌توانند شما را پیدا کرده و دنبال کنند.

برای دست یافتن به TikCode، می‌توانید به پروفایل شخصی خودتان رفته و آیکونی که با چهار مربع مشخص شده است را در قسمت بالا و سمت راست انتخاب کنید.

راهنمای کار با TikTok

برای اسکن یک TikCode دیگر، می‌توانید به بخش جستجو رفته و گزینه‌ی اسکن مربعی شکل که در کنار نوار جستجو قرار دارد را انتخاب کنید.

راهنمای کار با TikTok

هنگامی که صفحه‌ی مخصوص اسکن کد باز شد، می‌توانید روند اسکن فوری را شروع کنید. بدین ترتیب شما بدون نیاز به فشردن گزینه‌های دیگر، می‌توانید تنها در عرض چند ثانیه، به‌صورت موفقیت آمیز اکانت موردنظر را پیدا کرده و به صفحه‌ی شخصی آن منتقل شوید. اگر تصویری از کد مربوطه در گوشی خود ذخیره کرده‌اید، می‌توانید گزینه‌ی «Photos» را در گوشه‌ی بالای صفحه انتخاب کرده و عکس را برای اسکن شدن آپلود کنید.

راهنمای کار با TikTok

آموزش تیک تاک و نحوه ی انتشار پست

۷. برنامه را برای فیلم‌برداری آماده کرده و از افکت‌های ویژه استفاده کنید

برای آموزش تیک تاک و ارسال پست رفتن به حالت دوربین، می‌توانید تب مرکزی را انتخاب کنید. برای قرار دادن دوربین در یک موقعیت صحیح، می‌توانید آیکون Flip را که در بخش راست بالا قرار دارد، انتخاب کنید.در سمت راست صفحه، شما می‌توانید آیکون‌هایی که هرکدام کاربرد خاصی دارند را مشاهده کنید. در ادامه این آیکون‌ها را به‌صورت کامل توضیح خواهیم داد:

  • Speed: این گزینه به شما امکان می‌دهد که ویدیوی خود در حالت اسلوموشن یا فست موشن ضبط کنید.
  • Beauty: این ویژگی یک فیلتر AR است که توانایی پنهان کردن لک‌ها را داشته و می‌تواند پوست شما را صاف‌تر کند.
  • Filters: به کاربر اجازه می‌دهد که فیلتر رنگ‌ها را در دوربین تغییر دهد.
  • Timer: به شما اجازه می‌دهد که یک شمارشگر خودکار برای ضبط فیلم تنظیم کنید که بیشترین کارایی آن برای فیلم‌برداری همراه با استفاده از هنزفری خواهد بود.
  • Flash

آموزش تیک تاک

موسیقی و افکت‌ها

در قسمت بالایی صفحه نمایش دوربین، نت‌های موسیقی را می‌توانید از طریق گزینه «Add a Sound» مشاهده کنید. می‌توانید این گزینه را انتخاب کرده و نوع اورلی موزیکال یا افکت صوتی که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید را مورد گزینش قرار دهید.

راهنمای کار با TikTok

در پایین دوربین، شما می‌توانید آیکون Effects را در سمت راست و گزینه‌های آپلود را در سمت چپ آن مشاهده کنید. این گزینه‌ها در مواقعی کاربرد دارند که بخواهید ویدیوهای موردنظر خود را خارج از فضای اپلیکیشن ضبط کنید.

وقتی که گزینه‌ی Effects را انتخاب کنید، می‌توانید ترکیب حجیمی از فیلترهای AR را مشاهده کرده و افکت‌های دیگری را داشته باشید که می‌توانند صورت یا محیط اطراف شما را به‌شکل ویژه‌ای تغییر دهند. همچنین از طریق همین گزینه می‌توانید فیتر یکپارچه را برای ویدیوهای خود انتخاب کنید.

آموزش تیک تاک

در نوار سیاهی که پایین دوربین قرار دارد، می‌توانید محدودیت زمانی را برای فیلم خود تعیین کرده و گزینه‌ی Photo Template را برای ساخت اسلایدی از تصاویر به‌جای ویدیو، انتخاب کنید.

راهنمای کار با TikTok

۸. ویدیوی موردنظر را ضبط کنید

بعد از آماده شدن، می‌توانید دکمه‌ی رکورد را برای فیلم برداری فشرده و نگه دارید. شما می‌توانید فیلم‌های خود را به‌صورت همزمان یا به‌صورت قطعه قطعه ضبط کنید.

راهنمای کار با TikTok

اگر می‌خواهید که عکس‌های مختلفی را روی هر فیلمی قرار داده یا عملیات ضبط را به‌صورت تکه تکه ادامه دهید، می‌توانید به‌سادگی دکمه‌ی رکورد را برای هر سگمنت از فیلم نگه داشته و سپس رها کنید. با فشار و نگه داشتن دوباره‌ی این دکمه می‌توانید شات بعدی را به ترتیب تهیه کنید.

اگر نمی‌خواهید که دکمه‌ی ضبط را به‌صورت تمام وقت برای این کار نگه دارید، می‌توانید قبل از واردن شدن به حالت ضبط، می‌توانید از تایمر استفاده کرده و زمان مناسب را به‌خود بدهید تا گوشی را در جای مناسبی قرار داده و قبل از اینکه برنامه شروع به فیلم برداری اتوماتیک کند، در شرایط مناسبی در جلوی دوربین قرار بگیرید.

آموزش تیک توک

۹. ویرایش‌های نهایی را انجام داده و یک کپشن برای آن انتخاب کنید

زمانی که عملیات فیلم‌برداری شما به پایان رسید، هنوز هم می‌توانید اورلی موزیکال، فیلترها و دیگر افکت‌های ویژه پایه را به نتیجه‌ی نهایی اضافه کنید. شما می‌توانید استیکرها و متونی را به بالای ویدیوی خود اضافه کرده و تا می‌توانید از خلاقیت خود برای زیباسازی ویدیوها بهره ببرید.

آموزش تیک تاک

زمانی که این عملیات هم به‌پایان رسید، نوبت به فشردن دکمه‌ی Next می‌رسد. با این کار شما مستقیما به صفحه‌ای مشابه پست‌های اینستاگرام، زمانی که قصد اضافه کردن کپشن، هشتگ‌های مرتبط و دسته‌بندی نمایش پست برای کاربران مختلف، به این پست‌ها را داشتید، منتقل می‌شوید. در این بخش امکان تنظیم حریم خصوصی ویدیو هم وجود دارد و می‌توانید امکان کامنت گذاری را فعال یا غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید اجازه‌ی دریافت ری اکشن یا اجرای دونفره را توسط این ویدیو صادر کرده و با انتخاب گزینه‌ی «Save to Album»، این ویدیو را در بخش تصاویر گوشی هوشمند خود ذخیره سازی کنید.

راهنمای کار با TikTok

اگر هنوز آماده ارسال پست نیستید، کافی است که دکمه‌ی پیش نویس را در پایین و سمت چپ برنامه فشار داده و آن را برای تغییرات آینده ذخیره سازی کنید.

۱۰. با کاربران دیگر هم‌خوانی کنید

اگر یک پست موسیقی موردعلاقه خود را دیده‌اید و قصد دارید که به کسی که آن را ساخته ملحق شوید، برنامه‌ی TikTok این امکان را برای‌تان محیا ساخته است. برای این منظور می‌توانید با یک ویدیوی Duet به این پست پاسخ دهید. برای استفاده از این ویژگی که قبلا در برنامه‌ی Musical.ly هم دیده بودیم، ابتدا ویدیوی موردنظر را در پست‌های کاربران مختلف پیدا کرده و سپس گزینه‌ی به اشتراک گذاری را برای مشاهده تنظیمات مختلف آن انتخاب کنید. از بین گزینه‌ها می‌توانید Duet را که در سطر پایینی بخش مرکزی آن قرار دارد، انتخاب کنید.

راهنمای کار با TikTok

صفحه دوربین شما در این حالت در کنار ویدیوی مربوطه ظاهر می‌شود. از این بخش، شما می‌توانید گزینه‌ی ضبط را فشار داده و آواز، رقص و هر کاری که می‌خواهید را همزمان با پخش همان موسیقی شروع کنید.

راهنمای کار با TikTok

اگر پستی را منتشر می‌کنید و دوست ندارید که کسی امکان برقراری هم‌خوانی دونفره را نداشته باشد، می‌توانید قبل از انتشار ویدیو، روی گزینه‌ی «Duet/React Off» در صفحه‌ی پست خود کلیک کنید.

۱۱. در یک چالش شرکت کنید

مانند سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، شما گاهی اوقات می‌توانید ویدیوهایی را با هشتگ «چالش» مشاهده کنید. یک چالش زمانی شکل می‌گیرد که یک پست ویدیویی، شرکت یا شخصی تصمیم می‌گیرد که کاربران دیگر را به گرفتن فیلم از خود، هنگامی که کاری خاص یا عجیب و غریب را انجام می‌دهند، دعوت کند. مثالی از چنین پست‌هایی می‌تواند روپایی زدن با دستمال کاغذی در ایام کرونایی باشد که احتمالا همه‌ی ما آن را به‌خاطر می‌آوریم. شرکت کنندگان در این چالش می‌توانند فیلم‌های خود را در حال انجام دادن آن تهیه کرده و با قراردادن هشتگ چالش در زیر پست، نسبت به این چالش واکنش نشان داده و اصطلاحا آن را بپذیرند.

معمولا هیچ برنده‌ای در چالش‌های TikTok وجود دارد، اما جستجوی این گزینه ممکن است به شما کمک کند که بازدیدکننده و دنبال کننده‌های بیشتری را به‌سمت خود جذب کنید، چرا که افراد هنگام جستجوی هشتگ چالش، می‌توانند شما را پیدا کنند.

برخی از ویژگی‌های مهم در آموزش تیک تاک

بله، ممکن است آموزش تیک تاک در ابتدا پلتفرم عجیب و غریبی به‌نظر برسد. اما احتمالا در آینده به‌ابزاری عالی برای جذب و گسترش آگاهی در بین مخاطبین جوان تلقی خواهد شد. از آن‌جا که تنها یک سال از زمان عرضه این اپلیکیشن می‌گذرد، فعلا مکانی برای آزمایش ویدیوهای اولیه محسوب می‌شود.

همان‌طور که همواره در ذهن خود، ایده‌های مختلفی را برای ساخت ویدیوهای جذاب مرور می کنید، می‌توانید از چندین نکته که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، استفاده کنید:

  • از جلوه‌های ویژه لذت ببرید، راه‌های زیادی برای جلب توجه مخاطبین به ویدیوی شما وجود دارد و کاربران TikTok در انتظار آن هستند. بنابراین سعی کنید با تمام این روش‌ها بازی کرده و آن‌ها را امتحان کنید.
  • موسیقی را در آغوش بگیرید، چرا که اکثر فیلم‌هایی که روی این پلتفرم قرار می‌گیرند، از نوعی آهنگ یا جلوه‌ی در پس زمینه خود استفاده می‌کنند.
  • سعی کنید چند فیلم کوتاه با شات‌های چندگانه تهیه کنید. این روند می‌تواند احساس جالب و فعال‌تری از آن برای مخاطبین القا کند.
  • از ساخت ویدیوهای طنز هراس نداشته باشید، چرا که بسیاری از کاربران TikTok برای سرگرمی به این پلتفرم آمده‌اند.
  • از هشتگ‌های مرسوم و ترند روز استفاده کنید و سعی کنید که یک ویدیو برای چالش‌های مختلف تهیه کنید. سپس با قرار دادن هشتگ‌های مربوط در زیر آن پست، می‌تواند ویدیوی شما را هنگام جستجوهای مختلف به کاربران بیشتری نشان دهد.سعی کنید برندهای معتبر را دنبال کرده و ببینید که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند. دیدن این ویدیوها به شما کمک می‌کند که از ایده‌های خلاقانه آن‌ها استفاده کرده و استراتژی نوینی برای خود تعیین کنید.

جمع‌بندی

TikTok یک پلتفرم نوظهور است که از همان ابتدا کاربران زیادی را به‌سمت خود جذب کرده و روزانه هزاران هزار ویدیو را می‌بینیم که در این پلتفرم به اشتراک گذاشته می‌شود. افراد زیادی در تیک توک حضور دارند و ویدیوهای خلاقانه خودشان را به مخاطبین نشان می‌دهند. برندهای معتبر هم کم کم به این پلتفرم راه پیدا کرده‌اند و کارهای بازاریابی و تبلیغاتی خودشان را با استراتژی‌های مختلی پی می‌گیرند.

شما نیز می‌توانید وارد این فضا شده و شانس خود را برای موفقیت در آن با آموزش تیک تاک امتحان کنید. یقینا تیک توک فارغ از مسائل کسب و کاری، می‌تواند مکانی برای سرگرمی باشد و چه چیزی بهتر از اینکه ویدیوهای طنز و همراه با موسیقی کاربران مختلف را در آن مشاهده کنیم. شما هم می‌توانید در چالش‌های این پلتفرم شرکت کرده و کم کم در این کار حرفه‌ای شوید. برای این منظور نیاز به هیچ ابزار پیچیده‌ای ندارید و صرفا با یک گوشی ساده، می‌توانید از خود فیلم گرفته و آن را با کاربران خود به اشتراک گذارید. با جستجو در بین ویدیوهای دیگر، شما هم می‌توانید ایده‌های زیادی را پروزش داده و ویدیوهای اختصاصی خودتان را به مخاطبین خود نشان دهید.

منبع:دیجی دو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود