از معایب پژو پارس اتوماتیک چه می دانید؟

1 4,873

در این نوشته قصد داریم که معایب پژو پارس اتومات، این خودروی معروف ایرانی را بیان کنید. پس با ما همراه باشید.

گشتاور تولیدی موتور خودرو برای وزن ۱۲۱۴ کیلوگرمی اتوماتیک کافی نخواهد بود و شتابی نظیر دیگر خودروهای اچ سی کراس را نباید توقع داشته باشید. علاوه بر این مورد، گیربکس AL4 با تکنولوژی بسیار قدیمی که دارد در هنگام معکوس کشیدن، دردسرهایی را برای راننده خواهد داشت. به‌طوری‌که که لگد زدن‌های این گیربکس در زمان تعویض دنده معمول است.

پژو پارس ، خودرو فیس لیفت پژو ۴۰۵ می‌باشد که در طراحی داخلی در جزئیات اما در طراحی خارجی به میزان بیشتری تغییر کرده است. به‌گونه‌ای که فارغ از خودروهای خارجی و چینی، خودرو پژو پارس اتومات جزو بهترین و مناسب‌ترین محصول داخلی قرار می‌گیرد که البته با استقبال خوبی نیز از سوی خریداران مواجه شده است.

پژو پارس یک‌بار با جعبه دنده اتوماتیک تولید و روانه بازار شد، ولی تولید آن در سال ۹۲ متوقف شد. بعد از گذشت چند سال، در سال ۹۶ دوباره شرکت ایران خودرو تولید پژو پارس اتومات را با موتور TU5 آغاز کرد. درست است که در سال‌های ابتدایی تولید، این خودرو به عنوان یک خودروی لوکس با ظاهر زیبا و اسپرت در بین تمام رده‌های سنی محبوب شد، اما اکنون با گذشت چند سال دیگر جذابیت اولیه خود را ندارد.

در این نوشته قصد داریم که معایب پژو پارس اتومات، این خودروی معروف ایرانی را بیان کنیم.

معایب فنی خودرو پژو پارس اتومات

معایب پژو پارس اتومات

با وجود اینکه خودرو پژو پارس مقبولیت عمومی را در بین مردم کسب کرده است، اما شاهد مشکلات فراوانی به خصوص در زمینه فنی این خودرو هستیم. به‌گونه‌ای که حتی بعد از یک ماه خرید نسخه صفر این خودرو خواهید دید که لزوم مراجعه به نمایندگی‌ها و چک کردن کامل خودرو وجود خواهد داشت. البته با وجود گارانتی حتی مجبور به پرداخت بخشی از هزینه‌ها از جیب خود هستید، زیرا معمولاً تعمیرکاران بر این باور هستند که قطعات فابریکی خودرو کیفیت لازمه را نداشته و برای نصب یک قطعه باکیفیت‌تر باید مبلغ اضافی را پرداخت کنید.

 موتور TU5 پژو پارس اتوماتیک، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و حجم ۱۵۸۷ سی‌سی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. با وجود این قدرت موتور و استفاده از جعبه دنده اتومات، پژو پارس خودروی سریع و سرعتی نمی باشد، چراکه موتور tu5 نیز کیفیت گذشته را ندارد.

 گشتاور تولیدی موتور خودرو برای وزن ۱۲۱۴ کیلوگرمی اتوماتیک کافی نخواهد بود و شتابی نظیر دیگر خودروهای اچ سی کراس را نباید توقع داشته باشید. علاوه بر این مورد، گیربکس AL4 با تکنولوژی بسیار قدیمی که دارد در هنگام معکوس کشیدن، دردسرهایی را برای راننده خواهد داشت. به‌طوری‌که که لگد زدن‌های این گیربکس در زمان تعویض دنده معمول است.

شتاب صفر تا ۱۰۰ پژو پارس اتوماتیک در ۱۵ ثانیه پر می‌شود، اما مطمئناً بیشتر از این مقدار نیز دور از انتظار نخواهد بود. درواقع خریداران پژو پارس اتوماتیک با یک خودروی نه چندان سریع و گیربکس قدیمی روبه‌رو هستند که البته برای استفاده شهری می‌تواند مناسب باشد. در این رنج قیمت پژو  می‌توانید به خودروهای دیگری چون تندر پلاس اتوماتیک، جیلی GC6 و یا رنو ساندرو که در بحث کیفی بهتر ظاهر شده‌اند نیز فکر خرید را داشته باشید.

خودروی پژو پارس اتومات به دلیل داشتن موتور tu5 در سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بسیار پرسروصدا می‌شود و رانندگی را برای مسافت‌های طولانی سخت‌تر می‌کند. از مشکلات رایج و معمول پژو پارس اتومات واشر سرسیلندر زدن بیشتر، افت توان موتور و صدای تق‌تق فرمان خودرو در زمان دور زدن‌ها  می‌باشد. سخت بودن کلاچ پژو پارس نیز نقد همیشگی رانندگان این خودرو است که حتی بعد از تعویض چندباره دیسک صفحه حل نمی‌شود.

 یکی از معضلات دیگر پژو پارس، روغن کم کردن بیش‌ازحد موتور خودرو است. البته می‌توان با تعویض واشر قالپاق موتور تا حدی این مورد را بهبود داد اما کم شدن روغن موتور می‌تواند باعث تغییر صدای موتور و کم شدن شتاب آن شود که این مشکلات دیگر دردسرساز خواهد بود.

 اگر سیستم خنک‌کننده موتور پژو پارس برای زمان اندکی معیوب شود، گرمای موتور خودرو زیاد می‌شود و واشر سرسیلندر می‌سوزد. در این حالت باید قسمت بالایی موتور باز شود و سرسیلندر تراش داده شود و پیستون‌ها تعویض شود. البته هزینه تعمیر خودرو و رفع این ایراد هزینه زیادی را صرف خواهد کرد.

درمورد ترمزهای پژو پارس باید بگوییم که در محور جلو از ترمزهای دیسکی و در محور عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است و همچنین خودرو سیستم ABS را نیز دارا می‌باشد. شاید در حالت نرمال و معمولی خودرو عملکرد مطلوبی را نمایش دهد، اما نمی‌توان همیشه به آن مطمئن بود، چرا که مالکان خودرو از عملکرد ترمزها رضایت چندانی ندارند و همیشه از خالی کردن پدال و قفل شدن ناگهانی ترمزها ناراضی هستند.

علاوه بر موارد بیان شده، پژو پارس مصرف سوخت بالایی دارد، به ‌طوری‌که باک ۷۰ لیتری این خودرو، جوابگوی این میزان مصرف بسیار بالای خودرو نیست. مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس اتوماتیک در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸.۱۵ لیتر می‌باشد. به‌طوری‌که بعد از پر کردن باک خودرو با مشاهده حرکت نزولی آمپر سوخت از این میزان مصرف بالا متعجب خواهید شد.

یکی دیگر از معایب فنی که در قسمت موتور این خودرو با آن به طور جدی روبرو خواهید شد را می توان مشکلات این پیشرانه در قسمت واشر سر سیلندر دانست که باعث می شود شما در مدت زمان های کوتاه نیاز به مراجعه به تعمیرگاه داشته باشید. این مساله به خصوص در فصول گرم سال به شدت افزایش می باید و یا در صورتی که حواستان به دمای موتور نباشد می تواند هزینه های زیادی را به شما تحمیل نماید . بنابراین توصیه می کنیم در این خودرو حواستان با دقت زیاد به واشر سر سیلندر خودرو باشد .

معایب طراحی خودرو پژو پارس اتومات

معایب پژو پارس اتومات

کیفیت ساخت خودرو پژو پارس اتومات در بخش داخلی و بخش فنی، همانطور که گفتیم، هیچ تعریفی ندارد و لازم به ذکر است که تنها موفق به کسب یک ستاره کیفی از طرف سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران شده است.

درمورد طراحی کابین پژو پارس، باید بگوییم که احتمالاً استفاده از پلاستیک خشک یک اصل در ساخت خودروهای داخل شده است. استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در ساخت داشبورد پژو پارس علاوه بر حس منفی و ارزان‌قیمت بودن آن، مطمئناً بعد از مدتی شاهد شنیدن سروصدا در آن نیز خواهید بود. مشکل دیگر در زمان بسته بودن داشبورد است که چراغ آن معمولاً روشن باقی می‌ماند و علت آن نیز چفت نشدن درب داشبورد و مشکلات در حین مونتاژ خودرو است.

درمورد فضای کوچک و انحنای سقف خودرو در بخش پشت ماشین نیز شاهد مشکلاتی هستیم. اگر فردی قدبلند باشید مطمئنا حس ناراحتی از سوار شدن پژو پارس خواهید داشت.

درمورد بدنه و ظاهر پژو پارس اکثر مشتریان از قدیمی بودن پلتفرم آن و عدم وجود استانداردهای روز در این خودرو ناراضی هستند. بدنه خودرو هماهنگی با لاستیک نداشته و فضای خالی موجود در دور لاستیک‌ها تا گلگیرها اصلاً معمول نیست. البته این مساله را تا حدی می توانید با جایگزینی رینگ اسپرت و لاستیک های پهن خارجی برطرف نمایید. رنگ بدنه خودرو نیز اصلاً کیفیتی ندارد و با کوچکترین ضربه‌ای آسیب آن غیرقابل‌اجتناب است.

تجربه رانندگی با خودرو پژو پارس اتوماتیک

معایب پژو پارس اتومات

معمولاً تمایل افراد به خرید خودروهای با گیربکس دستی به دلیل شتاب بالاتر خودرو همیشه وجود داشته است. اما مدتی است که به دلیل ترافیک‌های سنگین کلان‌شهرها و سختی رانندگی با خودروهای گیربکس دستی، راننده‌ها دیگر به صرافت افتاده‌اند که به دنبال خرید خودروهای با گیربکس اتوماتیک باشند.

 البته به همان منوال که خودروهای دنده اتوماتیک توجه بیشتر افراد را جلب کرد، به همان صورت نیز خالی از اشکال و ایراد نیست. برخی از گیربکس‌های اتوماتیک مشکل سخت‌افزاری دارند که باید با یک هزینه کمرشکن آن را برطرف کنید، اما برخی دیگر از خودروها دارای عملکرد ضعیفی هستند که این دیگر قابل حل کردن نیست و تا زمانی که با خودرو رانندگی می‌کنید و صاحب آن  هستید باید با آن کنار بیایید.

پژو پارس با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته ضعیف و استهلاک بالای خیلی سریع، صاحبان و مشتریان آینده‌اش را از خریدنش پشیمان و منصرف کرده است. درواقع عملکرد گیربکس اتوماتیک پژو پارس در تعویض دنده‌ها  بسیار ضعیف بوده و با صرف کلی انرژی باید تعویض کنید و البته خرابی‌های مداوم آن نیز هم که فراموش نکردنی است.

مقایسه تجهیزات و آپشن‌های رفاهی خودرو پژو پارس اتومات با قیمت آن

معایب پژو پارس اتومات

درمیان خودروهای هم‌رده شاهد وجود امکانات رفاهی کمی در پژو پارس هستیم. درواقع باوجود تولید و تغییراتی که هر ساله در این خودرو شاهد هستیم، اما بعد از گذشت این مدت زمان، هنوز تغییر قابل‌قبول‌ و بارزی را در امکانات و آپشن‌های پژو پارس ندیده‌ایم. حتی در برخی از مواقع نیز شاهد عملکرد ضعیف همین آپشن‌های خودرو نیز هستیم.

علی‌رغم قیمت بالای پژو پارس اتوماتیک اما همچنان آپشن‌های این خودرو خریداران را دلسرد می‌کند، چراکه حتی برای نصب آپشن‌های معمول نیز، خریداران باید هزینه‌های اضافی بپردازند. امکانات پژو پارس اتوماتیک در :

    • فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترل برای فرمان
    • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
    • سنسور دنده عقب، قفل میکروسوئیچ درب‌ها، قفل مرکزی با ریموت، مجهز به سیستم ایموبلایزر
    • قابلیت تنظیم برقی صندلی جلو
    • قابلیت سیستم اتولاک (قفل شدن درب‌ها بعد از حرکت) و مسترلاک (قفل و بازکردن درب‌ها با دکمه)

خلاصه می‌شود.

درمورد تجهیزات و آپشن‌ها نیز باید بگوییم که لامپ اصلی چراغ‌های خطر عقب و مه‌شکن‌های جلو به علت‌های نامشخصی بیش‌ازحد لزوم می‌سوزند و شما باید هر ۲ ماه یک‌بار لامپ آن‌ها را تعویض کنید. درمورد سیستم صوتی و تنظیم آینه‌های خودرو نیز همین عملکرد معکوس و منفی وجود دارد. به‌گونه‌ای که برخی از مواقع امکان حرکت آینه‌ها به سمت بالا وجود ندارد.

منبع: همراه مکانیک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
1 نظر
  1. سیامک می‌گوید

    سلام استاد
    میخوام پرشیا اتومات بخرم. بعضی‌ها میگن کارخانه ایران خودرو دوساله که اتومات تولید نمیکنه وآگهی های دیوار و… ماشینهایی هستند که بیرون از کارخونه گیربکس اتومات میزنن. حتی به یکی از آگهی‌ها که زنگ زدم چندبار گفت آقا این گیربکس zf آلمان داره. من موندم آیا به این آگهی‌ها اعتماد کنم که گیربکس اتماتش درکار خانه نصب میشه؟ ممنون اگه جوابمو بدید

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود