جدال جالب بین ب ام و سری ۳، جنسیس G70 و تسلا مدل ۳
با وجود یورش همه جانبه خودروهای کراس اوور به بازار، اما هنوز هم خودروهای سدان با مرکز ثقل پایینتر طرفداران زیادی دارند. در اینجا قصد داریم تا به مقایسه سه ستاره درخشان خودروهای سدان اسپرت از شرکتهای ب ام و، هیوندای و تسلا بپردازیم؛ به نظر شما در نهایت کدام یک از این بین تاج پادشاهی را بر سر خواهد نهاد؟
ب ام و ۳۳۰i مدل ۲۰۱۹ میراث هفت نسل را با انتظاراتی زیاد همراه خود یدک میکشد. قیمت مدل پایه آن برابر ۴۱هزار و ۲۴۵ دلار است که با وجود برخی آپشنهای افزایش پرفورمنس، قیمت نمونه مورد بررسی تا ۵۹هزار و ۹۲۰ دلار افزایش یافته است.
این در حالی است که از نقاط قوت جنسیس g70 میتوان به قیمت استثنایی آن اشاره کرد؛ بهای ۳۵هزار و ۸۹۰ دلار برای مدل پایه و ۴۴هزار و ۸۹۵ دلار برای نسخه مورد بررسی باعث شده تا g70 تنها حدود ۳۶۵۰ دلار نسبت به نسخه پایه ب ام و گرانتر باشد.
تسلا مدل۳ نیز در حکم نقطه عطفی است که ثابت کرده خودروهای الکتریکی آماده حضور در جامعه و سطح جادهها هستند.
قیمت نسخه مورد بررسی برابر ۵۴هزار و ۱۰۰ دلار بوده و ادعا می شود که قادر به پیمایش مسافت ۴۹۹ کیلومتر با یک مرتبه شارژ کامل است.
با این تفاسیر کدام یک از این خودروها قادر است بهترین ترکیب میان مولفههای عملکرد، لوکس بودن و ارزش خرید را ارائه می دهد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به این سوال پاسخ دهیم.
جایگاه سوم: ب ام و ۳۳۰i مدل ۲۰۱۹
ب ام و ۳۳۰ را میتوان دارای شخصیتی درگیر با دودلی و عدم اطمینان در نظر گرفت. این خودرو بسیار مشتاق به تصحیح اشتباهات اجداد خود نظیر سواری نامناسب آنهاست.
در اولین گام کمبود جذابیت را میتوان در طراحی ظاهری ۳۳۰ مشاهده نمود. به نظر میرسد طراحان ب ام و از هر گونه شکل هندسی قابل تجسم، بدون رعایت قاعده خاصی در طراحی ۳۳۰i 2019 بهره جستهاند.
طراحی داخلی این خودرو نیز همین روال ناموزون را در پیش گرفته است. ۱۹ دکمه کنترلگر بر روی غربیلک فرمان و تنظیمات فراوان دیگر مربوط به جنبههای مختلف رفتار خودرو، در این کابین ب ام و یافت میشود که متاسفانه تعداد کمی از آنها به بخش تنظیمات رانندگی ارتباط پیدا میکنند.
اما اینجا همه چیز ناامید کننده نیست، کیفیت متریال داخلی نیز در حد یک خودروی ۶۰ هزار دلاری به نظر میرسد و برخی موارد حتی بسیار ممتاز و برجسته است.
با وجود نسبت وزن به توان برابر با جنسیس g70 ، ب ام و ۳۳۰i هم سریعتر و هم کم مصرفتر از رقیب کرهایست. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳۳۰i برابر ۵٫۴ ثانیه است.
در طی مسافت یک چهارم مایل نیز موفق به ثبت رکورد ۱۴ثانیه در سرعت ۱۵۷٫۹کیلومتر بر ساعت گردیده است. میزان مصرف سوخت ۳۳۰i نیز برابر ۹٫۰۴(شهر) و ۶٫۵ (جاده) و ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ( سیکل ترکیبی) عنوان شده است.
همچنین ترمزهای ب ام و بهترین عملکرد را در میان رقبا از آن خود نمودند؛ ۳۱٫۳۹ متر برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت.
اما از دلایل سوم شدن ۳۳۰i میتوان به سیستم تعلیق خشک و ترد آن اشاره کرد که حتی در نرمترین حالت نیز چندان سواری خوشایندی ندارد.
به طور کلی آخرین نسل از سری۳ سعی داشته تا متناسب همه اقشار جامعه باشد اما به اصطلاح راه رفتن خود را نیز فراموش کرده است. ب ام و ۳۳۰i 2019 نیاز دارد بیشتر برروی خودش کار کند تا در رقابت با حریفان جایگاهی متناسب با نام بزرگ خود کسب نماید.
رتبه دوم: جنسیس G70
زمانی که ب ام و با حواس پرتی مشغول ساخت ۳۳۰i بود، جنسیس بر روی کارش متمرکز شد و توانست یک سدان اسپرت قاتل را روانه بازار نماید.
«اطمینان» بهترین واژهای است که هنگام نگاه کردن به ظاهر g70 در ذهن متبادر میشود. محکم، انعطافپذیر و عضلانی.
g70 از ظاهری متین، مغرور و متکبرانه برخوردار شده است. طراحی کابین کاملا دقیق و با نگرش به آینده صورت پذیرفته است و همه چیز در سر جای خود قرار دارد.
اما از طرف دیگر سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو از نظر سایز و کیفیت صفحه نمایش چندان متناسب با سایر نقاط قوت g70 نیست.
حین حرکت در جاده، جنسیس g70 شایسته بسیاری از تعریفها و تمجیدهاست. تعادلی مثالزدنی میان هندلینگ و کیفیت سواری ایجاد شده است. فرمان خودرو از سفتی مناسبی برخوردار بوده و باعث میشود تا g70 با دقت بالاتری از پیچها عبور نماید.
شاسی محکم و در عین حال نرم عمل میکند. از میان این سه خودرو جنسیس g70 بهطرز شایستهای مناسبترین گزینه برای رانندگیهای طولانی خواهد بود.
میزان لگ توربوی پیشرانه ۲٫۰ لیتری شتاب اولیه جنسیس را کاهش میدهد؛ حین عبور از پیچها نیز تنبلی پیشرانه بیشتر به چشم میآید. گاهی اوقات نیز جعبهدنده از معکوس کشیدن در مواقع لزوم امتناع میورزد. مسافت مورد نیاز برای توقف کامل خودرو از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیز برابر ۳۲٫۳۱ متر است.
رتبه اول: تسلا مدل۳
تسلا مدل۳ را باید یک سفینه فضایی بر روی چهار چرخ دانست. تکنولوژی بالای به کار رفته در این خودرو مقولهای قابل انتظار است اما این تجربه رانندگی انقلابی آن بوده که مدل۳ را در جایگاه اول این رقابت قرار داده است.
اما برویم سراغ طراحی ظاهری؛ مدل۳ طوری طراحی شده که گویی طراحان عملیات خود را از قسمت پشت خودرو شروع نموده و به سمت جلو بدنه حرکت کردهاند. در پایان نیز برای طراحی تمام و کمال نمای جلو وقت کافی در اختیار نداشتند و آن را نیمه کاره رها کردهاند. ظاهر مدل۳ را بیشتر به اردکی با چهره عجیب و غریب میتوان تشبیه نمود.
در مورد فضای داخلی نیز اوضاع به گونهای است که یا از آن خوشتان میآید و یا ۱۸۰ درجه نظرتان متفاوت خواهد بود.
سیستم اطلاعات سرگرمی تسلا مدل ۳ کاملا مسحورکننده و خوب عمل میکند. اما نکته مثبت دیگر این خودرو قوای محرکه آن است؛ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت تسلا مدل۳ برابر ۴ ثانیه بوده و نتایج آزمون یک چهارم مایل آن نیز معادل ۱۲٫۵ ثانیه در سرعت ۱۸۳٫۳ کیلومتربرساعت است.
همچنین تسلا مدل۳ در آزمون هندلینگ فیگور-اِیت عملکرد بهتری نسبت به ۳۳۰ از خود به نمایش گذاشت.
رانندگی با یک پدال باعث می شود تا به محض برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت خودرو کاهش یابد. کروز کنترل تطبیق پذیر در دو رقیب دیگر نیز وجود دارد اما عملکرد آن در تسلا مدل۳ بهتر و شاخصتر است و به راحتی میتواند فاصله ثابت را با خودروی جلویی حفظ کند.
در پایان تسلا مدل۳ برنده این رقابت است چراکه به طور کامل قوانین خودروهای سدان اسپرت را از نو بازنویسی نموده است. مدل۳ می تواند در حکم شاخصی برای مقایسه خودروهای این کلاس با یکدیگر باشد. منبع: دیجیاتو