تندر ۹۰ بخریم یا پژو ۲۰۷؟
در این مقاله قصد داریم مقایسه پژو ۲۰۷ صندوق دار و رنو تندر ۹۰ پلاس را به شما همراهان گرامی ارائه بدهیم.
به گزارش خودروتک ، در این مقاله قصد داریم نکات طراحی و ویژگی های فنی و آپشن های رفاهی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم تا باتوجه به قیمت بالای این دوخودرو با یک دید مناسب اقدام به انتخاب خودرو مورد نظر خود کنید.پس این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید تا به یک انتخاب مناسب و بدور از هرگونه پشیمانی برسید.
معرفی پژو ۲۰۷ و رنو تندر ۹۰
مدت زیادی است که ایکاپ (شرکت مشترک پژو فرانسوی و ایران خودرو) در کشور فعالیت میکند. در این مدت تیپهای مختلف چندین خودرو متفاوت شرکت پژو در ایران تولید و به بازار عرضه شده است. در تداوم این همکاریها در سال ۱۳۹۷ از پژو ۲۰۷ صندوقدار رونمایی شد. این خودرو در بازار سایر نقاط جهان به عنوان فیس لیفت مینور پژو ۲۰۶ وارد بازار شد، اما در ایران نام پژو ۲۰۷ برای آن انتخاب و به عنوان خودروی جدید معرفی شد. در هر صورت، ۲۰۷ نتوانسته است شباهت بسیار زیاد خود با ۲۰۶ را از دید عموم پنهان دارد. اما در این مدت پژو ۲۰۷ صندوقدار، با حمایتهای ایران خودرو و همچنین سابقه مطلوب ۲۰۶در میان خودروهای داخلی، توانست فروش قابل توجهی را تجربه کند.
تندر ۹۰ پلاس هم یکی دیگر از محصولات ایران خودرو در همکاری با رنوی فرانسوی است. این خودرو در واقع همان تندر ۹۰ بوده و تنها تغییراتی جزئی در آن پدید آمده است. به نظر میرسد که خودروسازان ایرانی میخواهند تغییرات جزئی طراحی و آپشنهای اندک خودروها را با قیمتهای بالاتر به شهروندان ایرانی تحمیل کنند. چون این خودرو هم همان تندر ۹۰ است و تغییرات آن فقط شامل جزئیاتی در بخش داخلی و خارجی و بخش تجهیزات و عملکرد میشود. در هر صورت، محصولات رنو در ایران تجربه موفقی داشتهاند. تندر ۹۰ پلاس هم در بازار کشور با اقبال خوبی روبرو شده و فروش مناسبی را تجربه کرده است.
در ادامه شما کاربر گرامی مقایسه پژو ۲۰۷ صندوق دار و رنو تندر ۹۰ پلاس را در بخش های طراحی ، فنی و آپشن های رفاهی مطالعه خواهید کرد.
مقایسه طراحی پژو ۲۰۷ صندوق دار و تندر ۹۰ پلاس
طراحی خارجی
در ابتدای مقاله مقایسه پژو ۲۰۷ صندوق دار و رنو تندر ۹۰ پلاس همانطور که اشاره شد شباهت ۲۰۷ و ۲۰۶ به اندازهای است که نمیتوان آن را پنهان کرد. پژو ۲۰۷ صندوقدار در واقع فیس لیفت نه چندان پربار و قابل توجهی از پژو ۲۰۶ است. با این حال، در طراحی خارجی ۲۰۷ تغییراتی جزئی پدید آمده است. در نمای جلو خودرو شاهد چراغهایی بزرگتر و برجسته هستیم. میتوان گفت که این چراغها قیافهای خشن به ۲۰۷ بخشیدهاند. همچنین شاهد وجود هواکش بر روی کاپوت خودرو هستیم.
در نمای جانبی ۲۰۷ تغییر قابل توجهی مشاهده نمیشود و همان ظاهر قدیمی ۲۰۶ را دارد. شاید برجستهترین تغییر نمای عقب آن وجود اسپویلر بر روی صندوق عقب خودرو است. البته به نظر میرسد که این تغییر تأثیر چندان مثبتی بر زیبایی نمای عقب ۲۰۷ نداشته است. همچنین از چراغهای عقب جدید استفاده شده است که البته کماکان شباهت بسیار زیادی با همان طرح ۲۰۶ دارند.
هرچند که فرم و ساختار تندر ۹۰ پلاس با تندر ۹۰ یکسان است، اما میتوان تغییرات طراحی خارجی خودرو را با مشاهده آن تشخیص داد. در نمای جلو میتوان به تغییر طراحی سپر و جلو پنجره اشاره کرد. همچنین طرح چراغهای جلو تندر ۹۰ یکی دیگر از تغییرات است. در نمای کناری خودرو فقط شاهد یک تغییر هستیم، آن هم آینههای جانبی بزرگتر و همرنگ شدن آن با بدنه است. اما شاید بیشترین تغییر در نمای عقب تندر ۹۰ پلاس رخ داده است. طرح درب صندوق عقب و دکمه بازکننده آن تغییر کرده و یک نوار کرومی به پایین آن اضافه شده است. تغییرات شامل سپر هم شده و ضمن تغییر طراح، شاهد افزودن دو شبرنگ، قلاب یدک کش مخفی و همرنگ شدن زه و دستگیرهها با بدنه هستیم. در مجموع، مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس نشان میدهد که طراحی خارجی ۲۰۷ خشنتر و جوان پسندتر است، در حالی که شاید تندر بیشتر مورد پسند خانوادهها قرار گیرد.
طراحی داخلی
وقتی که وارد کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار میشوید هم تغییرات چندان قابل توجهی را شاهد نخواهید بود. این خودرو کماکان همان حس ۲۰۶ را منتقل میکند. هرچند ۲۰۷ امکانات رفاهی بیشتری از قبیل دکمههای کنترلی روی فرمان و صفحه نمایش دارد، اما فرم کلی کابین ۲۰۶ را همچنان حفظ کرده است. البته باید اشاره کرد که ظاهراً طراحان توجه ویژهای به ارگونومی امکانات داخل کابین نداشتهاند. چون مکان قرارگیری صفحه نمایش مناسب نیست و دسترسی راننده به آن به سادگی صورت نمیگیرد. از سوی دیگر هم تعداد دکمهها اندک است و میتوانستند آن را در دو نقطه از فرمان تنظیم کنند، اما ترجیح دادهاند که آنها را به صورت پراکنده قرار دهند، که همین امر کار کردن با آنها را برای راننده مقداری دشوار خواهد کرد.
مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس نشان دهنده طرح مدرنتر ۲۰۷ است. دلیل این مهم را میتوان در وجود صفحه نمایش، دکمههای کنترلی و سایر امکانات امروزی پژو دانست. اما در کابین تندر ۹۰ پلاس هم تغییراتی پدید آمده است. برای مثال میتوانیم به تغییر رنگ تریم داخلی این خودرو یا مجموعه داشبور و رودریهای جدید اشاره کنیم. همچنین ۳ عدد پشت سری برای صندلیهای عقب تعبیه شده و کمربند صندلی وسط هم اضافه شده، که این امکانات قیمت خودرو در کشور ما را افزایش میدهند!
مقایسه فنی
مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس از نظر فنی تفاوت چندان مهمی را نمایش نمیدهد. حجم، حدأکثر قدرت و حدأکثر گشتاور هر دو خودرو تقریباً یکسان هستند. اما پژو ۲۰۷ مصرف سوخت کمتری دارد و همچنین با حدأکثر سرعت بیشتری میتواند حرکت کند. از سوی دیگر شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ تندر ۹۰ پلاس در عرض ۷/۱۱ ثانیه که نسبت به ۲۰۷ رکورد بهتری است.
به جدول زیر نگاه کنید:
مدل خودرو
|
پژو ۲۰۷ صندوقدار
|
تندر ۹۰ پلاس
|
پیشرانه
|
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
|
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
|
حجم موتور
|
۱۵۸۷ سی سی
|
۱۵۹۸ سی سی
|
حدأکثر قدرت
|
۱۰۵ اسب بخار
|
۱۰۵ اسب بخار
|
حدأکثر گشتاور
|
۱۴۲ نیوتن متر
|
۱۴۰ نیوتن متر
|
گیربکس
|
۴ سرعته (جلو) خودکار
|
۴ سرعته خودکار تیپ ترونیک
|
مصرف سوخت (ترکیبی)
|
۳/۷ در هر ۱۰۰ کیلومتر
|
۳/۸
|
شتاب صفر تا ۱۰۰
|
۶/۱۲ ثانیه
|
۷/۱۱ ثانیه
|
حدأکثر سرعت
|
۱۸۹ کیلومتر در ساعت
|
۱۷۵ کیلومتر در ساعت
|
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی
مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس نشان دهنده برتری ۲۰۷ است. صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی پژو ظاهر امروزی به این خودرو میبخشد. در جهان مدرن، مردم کمبود صفحه نمایش حاکی از قدیمی بودن و بی امکاناتی خودرو میدانند. همچنین صندلیهای ۲۰۷ یکی دیگر از مزیتهای آن نسبت به تندر است. صندلی راننده پژو ۲۰۷ در ۶ حالت و صندلی سرنشین جلو در ۴ حالت قابل تنظیم است، در حالی که تنها میتوانید ارتفاع صندلی راننده تندر ۹۰ را به صورت تنظیم کنید. همچنین سیستمهای هشدار دهنده و امکاناتی از قبیل کروز کنترل و فرمان برقی از دیگر مزایای پژو ۲۰۷ نسبت به تندر ۹۰ هستند.
تجهیزات
|
پژو ۲۰۷ صندوقدار
|
تندر ۹۰ پلاس
|
چراغ
|
چراغهای جلو هالوژنی، سیستم روشنایی در روز، مه شکن جلو، چراغهای عقب LED، مه شکن عقب
|
چراغهای جلو و عقب جدید، طرح جدید مه شکنهای جلو، چراغ ترمز سوم
|
سیستمهای مولتی مدیا
|
ورودیهای DVD، GPS، USB و بلوتوث، ۲ عدد تویتر، خروجی آمپلی فایر، ورودی سیستمم صوتی اضافی، آنتن اکتیو، ۴ عدد اسپیکر
|
رادیو پخش با ورودیهای MP3، CD و USB،AUX و بلوتوث، ۴ بلندگو، دسته کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل در زیر فرمان
|
صفحه نمایش
|
۷ اینچی لمسی
|
ندارد
|
رینگها
|
۱۴ اینچ آلومینیومی
|
۱۵ اینچی اسپرت آلومینیومی
|
آینه
|
گرمکن و تنظیم و تا شدن برقی آینههای جانبی
|
گرمکن و تنظیم برقی آینههای جانبی، آینههای جانبی همرنگ بدنه
|
تهویه مطبوع
|
تنظیم خودکار تهویه هوا
|
تهویه هوای دستی
|
صندلی
|
صندلی راننده ۶ حرکته دستی و سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس
|
تنظیم دستی ارتفاع صندلی راننده
|
شیشه
|
بالابرهای جلو و عقب برقی
|
برقی با گرمکن
|
سیستمهای هشدار دهنده
|
سنسور هشدار دهنده دنده عقب، دوربین دنده عقب
|
سیستم هشدار دهنده خرابی موتور
|
سایر امکانات
|
قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمبرندهای جلو عقب ۳ نقطهای و با قابلیت تنظیم ارتفاع برای سرنشینان جلو، فرمان برقی، کروز کنترل
|
قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، کامپیوتر سفری
|
مقایسه ایمنی پژو ۲۰۷ صندوق دار و تندر ۹۰ پلاس
در مجموع خودروهای ساخت داخل از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند. اما مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس از نظر سیستم ترمز نشان دهنده برتری ۲۰ است. ترمز عقب تندر ۹۰ کاسهای است، در صورتی که ۲۰۷ از ترمز عقب دیسکی استفاده میکند، که عملکرد بهتری دارد و ایمنی آن را نسبت به تندر ۹۰ افزایش میدهد.
تجهیزات ایمنی و حفاظتی
|
پژو ۲۰۷ صندوقدار
|
تندر ۹۰ پلاس
|
کیسه هوا
|
۲ کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو
|
۲ کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو
|
سیستم ترمز
|
ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل ABS، EBA وEBD
|
ترمز ضد قفل ABS چهار کاناله همراه با EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسهای
|
تجربه رانندگی
در مجموع اگر انتظار عملکردی امروزی و مدرن از خودروهای داخلی دارید، باید گفت که ناامید خواهید شد. ولی فرمان برقی پژو ۲۰۷ نسبت به فرمانهای هیدرولیکی خودروهای ساخت داخل عملکردی نرمتر و راحتتر دارد. بنابراین به خصوص در کلان شهرهای پرترافیک کشور، رانندگی به امری آسانتر تبدیل میشود. از سوی دیگر همزمان با افزایش سرعت، از نرمی فرمان هم کاسته میشود. به همین دلیل ثبات و احساس امنیت و کنترل بیشتر راننده بر خودرو افزایش مییابد. شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ پژو ۲۰۷ در حدود ۶/۱۲ ثانیه انجام میشود که میتوان گفت گیربکس هماهنگی نسبتاً مطلوبی با موتور دارد. همچنین سرعت ۱۸۹ کیلومتر در ساعت این خودرو تجربه رانندگی نسبتاً سریعی را در بزرگراههای مناسب به ارمغان خواهد آورد.
مقایسه پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس از نظر تجربه رانندگی نشان میدهد که پژو تجربه رانندگی نرمتری را خلق میکند. در هنگام رانندگی با تندر ۹۰ در جادههای کوهستانی و پر پیچ و هم، شاهد کند شدن خودرو خواهید بود. چون هر بار که قصد تعویض دنده را داشته باشید، افت دور موتور بیش از اندازه خواهد بود. پس زمان بیشتری را صرف شتاب گیری مجدد خواهید کرد. اما باید گفت که تعویض دنده گیربکس تندر ۹۰ پلاس نرمتر از ۲۰۷ انجام میشود و کمتر خودرو را به سوی مکانیکی سرازیر میکند. نکتهای که درباره این خودرو نباید فراموش کرد عبارت است از فنربندی مستحکم آن. فنربندی تندر ۹۰ پلاس برای کشورهای دارای خیابانها و جادههای بی کیفیت و ناهموار طراحی شده و تجربه آرامش بخشتری را در ایران خلق میکند.
تحلیل شرایط بازار
شرایط بازار خودرو کشور مساعد نیست. تا چند سال گذشته عموم مردم خودرو (های ایرانی) را اصلاً سرمایه نمیدانستند. اما امروزه قیمتها به اندازهای بالا رفته که هر خودرو بی کیفیت ساخت داخل هم ارزش صد چندان پیدا کرده است. پژو ۲۰۷ صندوقدار و تندر ۹۰ پلاس هم شاهد افزایش قیمت شگفت انگیزی بودهاند. این خودروها امروزه با قیمتهای گزاف بالای صد میلیون تومان به مردم داده میشوند. و در صورت ادامه شرایط کنونی چه بسا که در آینده باز هم شاهد افزایش بیشتر قیمت خودرو در کشور باشیم.
نتیجه گیری
خرید خودرو ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی و سلیقه شخص دارد. پس اگر بودجه شما برای خرید خودروهای ایرانی بالای ۱۰۰ میلیون تومان کفایت میکند، پژو ۲۰۷ و تندر ۹۰ پلاس گزینههای بدی نیستند. اگر میخواهید خودرو شما دارای امکانات نسبتاً مدرنی باشد، مثلاً صفحه نمایش، پس پژو ۲۰۷ صندوقدار خودرو شماست. این خودرو همچنین محبوبیت زیادی در بین جوانان کشور پیدا کرده است. اما اگر خودروی را میپسندید که فنربندی محکم و استقامت بیشتری داشته باشد، ما تندر را پیشنهاد میدهیم. با خرید این خودرو زمان کمتری را در جلوبندی سازیها هدر خواهید داد.
منبع: همراه مکانیک
منبع: خـــودرو.تک