راهنمای خرید سمند دست دوم

0 372

راهنمای خرید سمند دست دوم

گرچه خرید سمند دست دوم طی سال‌های اخیر رشد سابق خود را تجربه نمی‌کند، اما این خودروی ملی همواره در فهرست وسایل نقلیه پرکاربرد کشورمان بوده و توجه خریدارانی که بودجه محدودتری دارند را به خود جلب کرده است.

به گزارش خودروتک ، راهنمای خرید سمند دست دوم گوشه ای از تجربیات کارشناسان مکانیک به منظور اشنا شدن شما با خطرات احتمالی خرید یک خودروی دست دوم است.

گرچه خرید سمند دست دوم طی سال‌های اخیر رشد سابق خود را تجربه نمی‌کند، اما این خودروی ملی همواره در فهرست وسایل نقلیه پرکاربرد کشورمان بوده و توجه خریدارانی که بودجه محدودتری دارند را به خود جلب کرده است. 

 

راهنمای خرید سمند دست دوم

در این مقاله نگاهی به خودروی سمند داشته و با بررسی ویژگی‌های آن، در جهت تهیه راهنمای خرید سمند دست دوم قدم بر خواهیم داشت. لطفاً همراهی گرم خود را در این مطلب نیز دریغ نکرده و در پایان نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

سمند ما تا چه حد ملی است؟

خرید سمند دست دوم به دلیل برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو همواره بخشی از حوزه خرید و فروش خودروهای دست دوم داخلی را تشکیل داده و معاملات زیادی بر اساس این خودرو شکل گرفته‌اند. سمند پس از تولید، تحت عنوان «خودروی ملی» وارد بازار کشور شده و پس از آن نیز تغییرات ظاهری و مدلی نسبتاً زیادی را تجربه کرد. اما همانند سایر تولیدات داخلی صنعت خودروسازی ایران، سمند نیز از همان آغاز کار ایرادات بزرگی را شامل بود که هیچ کدام نیز قابل اغماض نبوده و نیستند. لذا شناخت مشکلات فنی موجود در این خودروی نسبتاً ملی، در خرید سمند دست دوم نیز موثر بوده و بدون شک انتخاب گزینه مناسب را برای خریداران خودروهای کارکرده سهولت خواهد بخشید.

اغلب مهندسان، متخصصان و حتی رانندگانی که تجربه بررسی یا رانندگی با این خودرو را داشته‌اند معتقدند که نام «خودروی ملی» برای سمند بار سنگینی به همراه داشته و ایرادات موجود در طراحی آن در کنار یدک کشیدن چنین نامی، تضادی ناخوشایند را رقم زده است. به همین دلیل می‌توان اذعان داشت که بررسی سمند در قالب یک خودروی ملی کار چندان عاقلانه‌ای نبوده و به ویژه در مدل‌های دست دوم، بهتر است از آن به عنوان یک اتومبیل معمولی کلاس سدان شهری ایرانی و نه بیشتر یاد کنیم.

کدام سمند دست دوم را بخریم؟

راهنمای خرید سمند دست دوم

نکات کلیدی خرید سمند دست دوم!

خرید سمند دست دوم همانند تمام خریدهایی که پای یک محصول کارکرده در میان‌شان است، خطرات احتمالی خاص خود را داشته و تا حدودی یک اقدام مخاطره‌آمیز است. اما با رعایت نکاتی که ما در ادامه ارائه خواهیم کرد، شما بدون شک قادر به کاهش میزان ریسک موجود در خرید سمند دست دوم مد نظرتان بوده و انتخاب بهتری را از بین تمام گزینه‌های حاضر در بازار خودروهای دست دوم خواهید داشت. 

نمای داخل سمند

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، سمند از همان آغاز تولید مشکلاتی از قبیل عدم هماهنگی بدنه با موقعیت صندلی راننده، وزن زیاد، شاسی ضعیف، پلتفرم نامناسب و… را به دوش کشیده و خرید آن حتی به شکل صفر کیلومتر نیز به معنای جلوگیری از احتمال بروز مشکلات احتمالی نبوده و نیست! بنابراین قبل از خرید سمند دست دوم حتما باید بررسی‌های لازم را انجام داده و از صحت گفته‌های فروشنده در کنار تطبیق اطلاعات موجود با مشخصات اصلی خودرو اطمینان حاصل نمایید.

برای خرید سمند دست دوم به نکات زیر توجه کنید!

نمای موتور سمند دست دوم

صدای کابین و داشبورد:

اگر پس از روشن کردن خودرو و در حین تست رانندگی صدای غیر معمولی را در کابین شنیدید، حتما از کمک یک متخصص برای بررسی‌ بیشتر موتور و بدنه کمک بگیرید؛ چرا که این صدا می‌تواند نوید مشکلات عدیده‌ای در ساختار سمند دست دوم مورد نظرتان باشد.

صدا و نحوه عملکرد کمک‌فنرها:

 کمک فنرهای سمند تا کنون حتی در مدل‌های صفر کیلومتر نیز مشکلاتی را برای صاحبان این خودرو رقم زده است، لذا به هنگام خرید سمند دست دوم بررسی کمک فنرهای عقب یکی از نکات بسیار ضروری بوده و شما می‌بایست به هنگام تست رانندگی این خودرو، از صحت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل نمایید تا در آینده مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت نشوید! 

سلامت کامپیوتر مرکزی:

 یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سمند که در زمان عرضه آن به بازار توجه برخی از خریداران را نیز به خود جلب کرده بود، سیستم کامپیوتر مرکزی آن است. اما به دلیل کمبود کیفیت در قطعات استفاده شده و مونتاژ ضعیف، هم‌اکنون یکی از مشکلات عدیده سمندهای دست دوم و کارکرده سیستم کامپیوتر مرکزی معیوب است! لذا به هنگام بررسی خودرو قبل از خرید سمند دست دوم، حتما به عملکرد این سیستم توجه داشته و بدین طریق از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری نمایید. 

عملکرد دنده:

 البته بررسی نحوه عملکرد دنده تنها مختص سمند دست دوم نبوده و یکی از ملزومات سنجش سلامت هر خودرو بدون شک نوع رفتار و واکنش جعبه دنده در شرایط مختلف جاده‌ای است. اما از آن‌جایی که خودروهای داخلی ما عمر مفید کوتاهی داشته و سریع‌تر از تمام گزینه‌های خارجی قابلیت خارج شدن از رده را دارند، بررسی عملکرد جعبه دنده در آن‌ها خالی از لطف نبوده و قادر به ارائه جزئیاتی در رابطه با گیربکس اتومبیل مورد نظر نیز هست. 

جزئیات فنی (روغن‌ریزی، مشکل برق، کمربندهای ایمنی و…):

 در خرید سمند دست دوم شما می‌بایست علاوه بر توجه به نکات برجسته‌ای که به‌شان اشاره کردیم، مسائلی از قبیل روغن ریزی و برق خودرو را نیز مد نظر داشته و با دقت بالایی بررسی نمایید. مشاهده لکه روغن در محل پارک خودرو می‌تواند نشانی از روغن ریزی آن باشد و همچنین خاموش شدن صفحه نمایشگر سیستم کامپیوتر مرکزی را نیز می‌توان به عنوان هشداری از وجود مشکلات در برق خودروی مورد نظرتان قلمداد کرد! پس توجه به این جزئیات را قبل از خرید سمند دست دوم از خاطر نبرید.

منبع: همراه مکانیک

منبع: خـــودرو.تک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود