پژو ۲۰۰۸ بخریم یا ام جی GS؟
طراحی پژو ۲۰۰۸ به گونه ای است که اسپرت و هیجان انگیز است و در چهره این ماشین خوش تیپ فرانسوی به خوبی میتوان زبان طراحی پژو را دید که نشان از با شخصیت بودن ماشین است .
به گزارش خودروتک ، یکی دیگر از نکات ظاهری پژو ۲۰۰۸ وجود چراغ ها با طراحی خشمگین و خطوط بر آمده بر روی بدنه و کاپوت است و رینگ های ۱۷ اینچی هم به زیبایی خود نمایی میکنند . پژو ۲۰۰۸ با توجه به ابعاد بدنه فضا سازی خوبی داخل کابین انجام داده است . کیفیت ساخت و مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در نمونه های نشان داده شده در نمایشگاه های ماشین بالا بوده است و از لحاظ کیفیتی کاملا پژو ۲۰۰۸ ماشین راضی کننده ای میباشد .
طراحی کابین پژو ۲۰۰۸ در عین سادگی و ارگونومیک بودن کاملا مدرن است و حس هیجان را به خوبی به سرنشینان ماشین منتقل می کند . از نظر کیفیت متریال هم در کابین ماشین پژو ۲۰۰۸ از پلاستیک مرغوبی استفاده شده است که کیفیت کاملا مطلوبی را دارا می باشد.پژو ۲۰۰۸ مخصوصا برای راننده بسیار ارگونومیک شکل گرفته است زیرا راننده هم به ابعاد و بدنه و محیط بیرون از ماشین تسلط کامل را دارا می باشد و هم به خوبی شرایط داخل و خارج ماشین را می تواند کنترل کند. پژو ۲۰۰۸ به نوبه خود ماشین فول آپشنی محسوب می گردد اما باید ببینیم در داخل ایران خودرو هم نمونه های تولیدی این ماشین همان مقدار آپشن را دارا میباشد یا خیر که در نمونه های تولیدی در آینده این موضوع مشخص می گردد.
در بحث سواری و هندلینگ پژو ۲۰۰۸ در کلاس یک ماشین کراس اوور دارای عملکرد خوبی است و با توجه رینگ و لاستیک اسپرت و طراحی شاسی و سیستم تعلیق یشرفته هندلینگ و پایداری اش خوب و در سطح رو به بالا ارزیابی میشود . از نظر نرمی سواری پژو ۲۰۰۸ ر ماشین چندان خوبی است و در کل برای استفاده شهری ماشین نرم و راحتی است . فرمان پژو ۲۰۰۸ نرم است و دقت قابل قبولی هم دارد و تقسیم وزن ماشین هم قابل قبول میباشد و از همه مهم تر طراحی کوچک ، اسپرت و خوش دست غربیلک فرمان پژو ۲۰۰۸ است که سطح دقت و تعادل راننده را بالا میبرد و ماشین را خوش دست تر نشان میدهد . ترمز های پژو ۲۰۰۸ ۴ چرخ دیسک میباشد که خوب و پر قدرت عمل میکند و مجهز به ABS و EBD هم میباشند و سیستم های امنیتی خوبی هم در ماشین به کار رفته که امنیت و اطمینان خاطر راننده و سرنشینان ماشین را تا حد زیادی افزایش میدهد .
در کل پژو ۲۰۰۸ یک ماشین کراس اوور جمع و جور ، چالاک ، اقتصادی ، ایمن و اسپرت و زیبا است که هم جوانان را به خوبی سمت خود جذب میکند و هم مناسب خانواده ها میباشد . پژو ۲۰۰۸ ۵ ستاره ایمنی را دارا میباشد ، مصرف سوخت کمی دارد و شتابگیری روانی هم دارد و در بازار های جهانی بسیار موفق بوده است و اکنون باید منتظر بمانیم تا ایران خودرو این ماشین را عرضه کند و ببینیم که تا چه حد به پژو ۲۰۰۸ فرانسوی نزدیک میباشد .
بررسی یک خودروی پر حرف و حدیث: امجی GS مدل ۲۰۱۷
امجی GS 2017 که اولین شاسیبلند این کمپانی محسوب میشود قدمی در جهت صحیح است.
این برند هماکنون در تملک سایک موتور چین قرار دارد و سرانجام اولین شاسیبلند خود با نام GS را روانهی بازار کرده است. این خودرو در کلاس شاسی بلندهای مدیوم به مصاف حریفانی چون هیوندای توسان، مزدا CX-5 و تویوتا راو ۴ رفته اما از نظر قیمتی بیشتر نزدیک شاسی بلندهای کوچکتری چون مزدا CX-3 و نیسان قشقایی است.
طول و عرض این خودرو به ترتیب برابر با ۴۵۰۰ و ۱۸۵۵ میلیمتر بوده و در واقع ۲۵ میلیمتر طویلتر و ۵ میلیمتر عریضتر از توسان است اما فاصلهی محورهای ۲۶۵۰ میلیمتری آن ۲۰ میلیمتر کوتاهتر از ساختهی هیوندای است.
با یک نگاه به نظر میرسد که GS کوچکتر باشد اما اینگونه نیست و شاهد کابین جاداری هستیم. صندوقعقب خودرو گنجایش ۴۸۳ لیتری دارد که با تا کردن صندلیهای عقب به ۱۳۳۶ لیتر میرسد. این فضا بیشتر از رقبایی چون مزدا CX-5 (403 لیتر) و فورد اسکیپ (۴۰۶ لیتر) است.
تجربه رانندگی
اگرچه مالکان چنین خودروهایی همانند رناتو رفتار نمیکنند اما دیدن تواناییهای GS دیفرانسیل جلو در پیستی سخت و لغزنده و البته راحتی این خودرو در چنین شرایطی احساسبرانگیز است.
در زمان آغاز حرکت گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ی خودرو تنبل احساس شده و تعویضهای آن به تیزی اکثر گیربکسهای خودروهای فولکسواگن نیست. البته زمانی که دور پیشرانه به بالای ۲۵۰۰ میرسد شاهد عملکرد قوی پیشرانه هستیم.
اما موضوعی که جالب نبوده صدای تولیدی پیشرانه است که با تلاشهای امجی همخوانی ندارد زیرا این کمپانی خواسته روحی اسپورت در GS بدمد. به علاوه سیستم چهار چرخ محرک که اکثراً نیرو را به محور جلو منتقل میکند متمایل به کم فرمانی بوده و لرزشهای آن به کابین منتقل میشوند. البته این موضوعات در رانندگیهای معمولی دیده نخواهند شد.
همچنین شاهد کمی حرکات بدنه هستیم و این موضوعی معمولی در اینگونه خودروها به شمار میرود.
بررسی کابین خودرو
از این نظر امجی خودروی خوبی ساخته اما اصلیترین گلایه دربارهی نمای داخلی، پلاستیکهای سخت بکار رفته در داشبورد و دربها است. باید این را بگوییم که همهی اجزا به خوبی با یکدیگر چفت شدهاند.
مواد چرم مانند بکار رفته در غربیلک فرمان احساس بسیار خوبی را در دست ایجاد میکنند و صندلیهایی که در مدلهای Soul و Essence X چرمی هستند راحتی و حمایت خوبی دارند. هرچند، صندلیها میتوانستند بالشتکهای کناری بیشتری داشته باشند. از نظر مواد استفاده شده میتوان گفت که شبیه چرم واقعی بوده و احساس ارزانقیمتی برخی برندهای دیگر را ندارند.
صفحهنمایش مولتیمدیای مدل Core در مقایسه با صفحهی ۸ اینچی مدلهای Soul و Essence X کاملاً ناچیز و کوچک است. دو تریم بالاتر سیستم ناوبری ماهوارهای نیز دارند. گشتوگذار در منوهای سیستم بهطور شگفتانگیز خوب و روان است.
دوربین پشتی خودرو نیز کاملاً واضح بوده و راهنماییهای آن پارک کردن خودرو را آسانتر میکنند.
در بخش عقبی GS شاهد فضای سر و پای زیادی هستیم. پایهی صندلی در موقعیتی پایین قرار گرفته و به همین دلیل شاید افراد قدبلند حمایت کاملی را از سوی صندلیها شاهد نباشند.
احساس خودرو در سرعتهای بالا خوب و برنامهریزیشده بوده و ترمزها نیز گیرا و پیش بینی شده عمل میکنند.
این خودرو هنوز هم در پسِ پیشروهایی چون فولکسواگن تیگوان و مزدا CX-5 قرار میگیرد اما امجی GS نشانهای از این موضوع است که خودروهای چینی در جهتی درست حرکت میکنند و اگر این روش صحیح را ادامه دهند به زودی میتوانند رقبای ژاپنی و کرهای خود را به چالش بکشند.
نقاط قوت: طراحی جذاب، پیشرانههای توربوی قوی، هندلینگ برجسته، ارزش خوب در برابر مبلغ پرداختی، احساس خوب چفت شدگی قطعات کابین
نقاط ضعف: فقدان آرامش برخلاف رقبای اصلی، گیربکس DCT تنبل، بکار بردن پلاستیکهای سخت در جایجای کابین، ورود صدای لاستیکها به کابین، کسب ۴ ستاره ایمنی از انکاپ استرالیا، نبود سیستمهای ایمنی فعال
قابلیت های فنی هر دو خودرو
خودرو | |
پژو ۲۰۰۸ | ام جی GS |
کشور سازنده | |
فرانسه | چین |
سال (طراحی) | |
۲۰۱۳ | ۲۰۱۵ |
موتور | |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور | |
۱۵۹۸سی سی | ۱۹۵۵سی سی |
حداکثر قدرت | |
۱۶۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه | ۲۱۷ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
۲۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه | ۳۵۰ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار دو کلاچه |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | |
۸.۳ ثانیه | ۸.۶۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | |
۱۹۶ کیلومتر در ساعت | ۲۰۸ کیلومتر در ساعت |
وزن | |
۱۲۴۵ کیلوگرم | ۱۶۴۲ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
۴۱۵۹ طول – ۱۷۳۹ عرض – ۱۵۵۶ ارتفاع | ۴۵۰۰ طول – ۱۸۵۵ عرض – ۱۶۷۵ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
۲۵۳۸ میلیمتر | ۲۶۵۰ میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | |
۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر | ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
۵۰ لیتر | ۵۵ لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
– | یورو ۵ |
استاندارد امنیت | |
EuroNCAP 5 | – |
میزان تولید CO2 | |
۱۵۰ گرم در هر کیلومتر | – گرم در هر کیلومتر |
ترمز و پایداری | |
ABS – ESP – EBA – HAC | سیستم تعلیق جلو مک فرسون و عقب بازوهای چندگانه مستقل – سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی – سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل ترمزها بر سر پیچ (CBC) – سیستم ضد قفل ترمز (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA) – ترمز دستی الکتریکی (EPB) – سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC) |
کیسه هوا | |
کیسه هوا برای سرنشینان جلو – کیسه هوای پرده ای – جمعاً ۶ کیسه هوا | دارای ۶ ایربگ (۲ عدد جلو، ۲ عدد جانبی جلو، ۲ عدد پرده ای) در ۱۰ نقطه |
سیستم صوتی | |
صفحه نمایش ۷ اینچی – ۶ بلندگو – بلوتوث | دوربین دید عقب با راهنمای پارک حساس به زاویه فرمان – صفحه نمایش لمسی ۶/۱ اینچی با قابلیت کنترل امکانات رفاهی داخل خودرو – سیستم رادیو پخش Arkamys با ۶ بلندگو و صدای ۳بعدی و اتصال iPod , Aux , USB, Bluetooth و دارای حافظه داخلی – کنترل سیستم صوتی روی فرمان |
دیگر تجهیزات | |
فرمان برقی – تهویه مطبوع دوگانه – سنسور نور – چراغ مخصوص روز – آینه های جانبی تاشو برقی – سنسور پارک در عقب – دوربین دید عقب – سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS – رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی – کروز کنترل – سنسور باران | پیشرانه توربوشارژ می باشد – دارای تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (GDI) – سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ متحرک – دارای پدال تعویض دنده از پشت فرمان – سیستم Start/Stop جهت بهینه سازی مصرف سوخت – سیستم فرمان الکتریکی (EPS) – قابلیت نگهدارنده خودرو در سربالایی (Autohold) – کروز کنترل – سنسور پارک عقب – قابلیت بسته شدن اتوماتیک شیشه ها و سانروف با قفل نمودن درب های خودرو (Lazy Locking) – رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه هوا برای سرنشینان عقب – سیستم ورود بدون کلید (Key less) – استارت دکمه ای (Push Button Start) – سانروف برقی – آینه های جانبی برقی، جمع شونده و دارای گرمکن – چراغ های جلو زنون – قابلیت تنظیم ارتفاع خودکارچراغ های جلو – شیشه شوی چراغ های جلو – دارای سنسور روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو (Auto Light)- چراغ های خوش آمدگویی (Welcome) و بدرقه – چراغ های مه شکن جلو و عقب – چراغ های روشنایی روز (Day Light)- چراغ های LED عقب – دارای گرمکن شیشه عقب – تیغه های برف پاک کن Boneless- آینه دید عقب الکتروکرومیک (ECM)- تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم گودی کمر دستی – تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت – تنظیم زاویه صندلی های عقب – صندلی های عقب با پیکربندی ۴:۶ و قابلیت جمع شوندگی کامل – ۳ عدد پشت سری صندلی های عقب – محفظه مخصوص قرار دادن عینک آفتابی – قابلیت تغییر رنگ نشانگرهای پشت آمپر مطابق با حالت گیربکس (Sportymeter) – ریل های سقف نقره ای رنگ – آنتن کوسه ای (Shark Fin)- رکاب های جانبی و اسپویلر عقب اسپرت – پدال های گاز و ترمز با روکش آلومینیومی – صندلی های چرمی ضد لغزش و ضد خش – فرمان و سردنده چرمی |
منبع: کارستان
منبع: خـــودرو.تک