نگاهی به زانتیا/ محبوب ترین خودروی دهه ۸۰ بازار ایران

0 118

نگاهی به زانتیا/ محبوب ترین خودروی دهه 80 بازار ایران

ناچ‌بک خودرویی ۴ در و ترکیبی از سدان و هاچ بک است؛ به این صورت که در صندوق آن همراه با شیشه و طاقچه عقب باز و بسته می‌شود.

به گزارش خودروتک، زانتیا خودرویی ناچ‌بک است که در سال ۱۹۹۳ توسط کمپانی سیتروئن به بازارهای جهانی معرفی شد. گروه PSA تا سال ۲۰۰۲ این خودرو را با یک فیس‌لیفت Minor در خط تولید نگه داشت و در همین سال مدل C5 را به عنوان جانشین این خودرو به بازارهای جهانی معرفی کرد.

زانتیا به سبب توانمندی و هماهنگی مثال‌زدنی گیربکس و پیشرانه، همچنین طراحی ساده و جذاب به رغم ایمنی پایین و استهلاک بالا طی سال‌های تولید، فروشی معادل ۱٫۲ میلیون دستگاه را تجربه کرد.

ورود به ایران

تولید سیتروئن زانتیا توسط گروه خودروسازی سایپا، همکار قدیمی این کمپانی فرانسوی در ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و تا ۹ سال بعد یعنی سال ۱۳۸۹ ادامه پیدا کرد. توانایی حرکت روی سه چرخ در کنار قابلیت تنظیم ارتفاع از جمله ویژگی‌هایی بودند که سیتروئن زانتیا را خودرویی جدید و متمایز در بازار آن دوران ایران نشان می‌دادند.

یادی از هیولای جیبی

سایپا زانتیا را مجهز به ۲ انجین ۱٫۸ و ۲٫۰ لیتری به بازار ایران عرضه کرد. البته تعداد اندکی زانتیا مجهز به موتور ۶ سیلندر خورجینی با حجم ۳ هزار سی‌سی نیز به ایران راه یافتند اما دیری نپایید که عرضه این هیولای جیبی به دلایل نامعلوم متوقف شد. زانتیا با پیشرانه ۱٫۸ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و در مدل ۲٫۰ لیتری، قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار تولید می‌کند و نمونه دوم از محبوبیت بالاتری برخوردار است. اما برخلاف تصور مدل مجهز به پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی به علت وزن کمتر و برخورداری از موتور کاملا آلومینیومی خودرویی خوش‌دست‌تر و هماهنگ‌تر نشان می‌دهد.

درون سینه زانتیای ۶ سیلندر از این خبرهاست!

اشک‌ها

این خودرو از آنجایی راه خود را از سبد خرید بسیاری از علاقه‌مندان به این خودرو جدا می‌کند که استهلاک بالا، لوازم و قطعات اصلی گران‌قیمت و کمیاب و مصرف بالای سوخت از دور برای خریدار نمونه‌های دست دوم زانتیا دست تکان می‌دهند.

افزون بر این موارد عملکرد ضعیف و سنگین ترمز در توقف‌های ناگهانی، دید نامناسب عقب، ایمنی غیرقابل دفاع در تصادف از پهلو، عدم استهلاک مناسب نیروی وارده از تصادف‌ها جلو و مواردی از این دست سبب می‌شوند زانتیا به رغم سوار نرم و مثال‌زدنی و هندلینگ جذاب، در برابر رقبایی چون رنو مگان دنده دستی ۱۶۰۰ سی‌سی و هیوندای آوانته دنده دستی نقش یک بازنده را بازی کند و از لیست گزینه‌های بسیاری خارج شود.

لبخندها

طرح گوه‌ای شکل زانتیا هنوز هم جذاب و گیراست، خصوصا از نمای جانبی. رانندگی با این خودرو نیز با وجود سیستم تعلیق پنوماتیکی نرم، فرمان هیدرولیک نرم و خوش‌دست، ضرایب دقیق و هماهنگ گیربکس، قدرت مناسب پیشرانه خصوصا در نمونه‌های مجهز به موتور ۲ لیتری و فرم فیزیکی آیرودینامیک بدنه، همچنان در برابر بسیاری از خودروهای وطنی و انواع نوظهور شرقی، تجربه‌ای لذت‌بخش است. می‌توانسد به این موارد متریال کیفی داشبورد و کابین را نیز بیفزائید که به سختی می‌توان آنها را به سر و صداهای عجیب و غریب انداخت.

نمای جانبی گوه‌ای شکل زانتیا یکی از مشخصه‌های اصلی این خودروست.

درست است که این داشبورد دیگر خیلی قدیمی شده اما همچنان کیفیت از سر و روی‌اش می‌بارد.

تلاش ناموفق

البته در سال‌های پایانی تولید زانتیا، سایپا تلاشی کاملا شکست خورده برای عرضه نمونه فیس لیفت داخلی این خودرو را در کارنامه‌اش به ثبت رساند. سیتروئن زانتیا ۲، محصول این تلاش آنقدر ابتدایی و تقلیدی به نظر می‌رسید که کمتر کسی را قانع به رها کردن طرح هماهنگ زانتیای قدیمی و تن دادن به این خودروی بی‌هویت می‌کرد. مدلی که سایپا آشکارا سعی داشت آن را شبیه به رنو مگان جلوه بدهد بلکه بتواند زانتیا با یک نسل به روز رسانی بار دیگر در بازار مطرح کند.

زانتیا ۲ یا همان تلاش ناموفق سایپا در به روزرسانی چهره زانتیا. این فیس لیفت می توانست با الهام از محصولات روز سیتروئن، مخصوصا مدل C5 و بهره از جلوپنجره مزین به لوگوی بزرگ سیتروئن مانند پژو پارس یا ۲۰۷ در بازار بدرخشد.

قیمت در بازار کنونی

زانتیا با ۳ مدل ۲ لیتری X، دو لیتری SX و ۱٫۸ لیتری سوپر در بازار خودروهای دست دوم یافت می‌شود. تفاوت ۲ تیپ نخست به سال تولید و برخورداری مدل SX از تجهیزات ایمنی مدرن‌تری چون سامانه ترمز ABS و ۲ کیسه هوا خلاصه می‌شود. نمونه ۱٫۸ سوپرلوکس نیز مجهز به ایربگ و سیستم ضدبلوکه ترمز و برخوردار طرح چوب روی داشبورد است.

قیمت این تیپ‌ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد و بسته به مدل، سلامت و کارکرد یک زانتیا را می‌توان از ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان در بازار خریداری کرد. البته توصیه می‌کنیم با توجه به کارکرد بالای اکثریت قریب به اتفاق این خودروها در صورتی که با عزم جزم قصد خرید زانتیا دارید، حتما سلامت بدنه خودرو و قطعات اصلی آن را به کمک یک متخصص خبره مورد بررسی قرار داده و به شدت در مورد انتخاب خودرو وسواس به خرج بدهید. خرید زانتیای دست دوم ریسک بالایی دارد، اگر این ریسک را به جان خریده‌اید، در کاستن هر چه بیشتر از درصد آن بکوشید.


منبع: رگلاژ

منبع: خـــودرو.تک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود