برنده رقابت هوندا و مزدا

0 3,772

اما نکته‌ای که هر یک از این دو برند را از دیگر خودرو سازان متمایز می‌کند این است که رانندگی با بسیاری از محصولات این دو کمپانی، خواه یک شاسی بلند مناسب حمل بار باشد یا یک سدان خانوادگی ایمن، بسیار سرگرم کننده خواهد بود.

اما زمانیکه خودرو‌های این دو برند در مقابل یکدیگر قرار گیرند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا یکی از این دو برند به طور کلی به عنوان گزینه‌ی خرید بهتری نسبت به دیگر ظاهر خواهد شد؟

برای پایان دادن به این اختلاف نظر‌ها ما از نتایج بدست آمده از رتبه بندی‌های خود استفاده کرده‌ایم تا چگونگی مقایسه‌ی این دو برند در هر بخش را شاهد باشیم.

از بررسی این دو برند در زمینه‌‌های کیفیت اتاق و پرفورمنس گرفته تا بخش‌های دیگر مانند راندمان سوخت و ایمنی، ما از هیچ تلاشی برای رسیدن به برنده‌ی این رقابت فروگذار نکرده‌ایم.

در ادامه همراه ما باشید تا دریابیم که از بین این دو برند کدامیک پیروز میدان خواهد بود. به یاد داشته باشید که امتیازات این وبسایت همزمان با مشخص شدن اطلاعات و نقد و بررسی‌های تخصصی جدید دستخوش تغییر خواهند شد.

لذا امتیازات موجود در این مطلب ممکن است با امتیازات داده‌ شده در رتبه بندی‌ها و نقد و بررسی‌های ما مغایرت داشته باشد:

پرفورمنس

برنده: مزدا

زمانیکه صحبت از پرفورمنس به میان می‌آید کمپانی مزدا که مدل اسپورت جذاب و چابک MX-5 میاتا را در خط تولید خود دارد، از حریف خود پیشی می‌گیرد.

در حالیکه مدل دو سرنشین و کروک میاتا سواری هیجان انگیزی را فراهم می‌کند مابقی محصولات این کمپانی نیز به همان نسبت در خوشحال ساختن راننده موفق عمل می‌کنند.

در واقع زمانیکه صرفاً‌ موضوع پرفورمنس را در نظر بگیریم هیچ یک خودرو‌ها یا شاسی بلند‌های مزدا در رتبه بندی‌های ما امتیازی پایین‌تر از ۸٫۸ از ۱۰ را کسب نمی‌کنند.

مدل میاتا با کسب امتیاز ۹٫۳ رهبری خودرو‌های کمپانی مزدا را بر عهده دارد، اما این در حالیست که رتبه‌ی دوم به مدل شاسی بلند چابک و تطبیق پذیر CX-5 با امتیاز ۸٫۹ تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این مدل مزدا ۳ که به زودی مجدداً‌ طراحی خواهد شد پرفورمنس هیجان انگیزی را نیز ارائه می‌دهد. در سوی دیگر کمپانی هوندا ارقام مختلفی را در زمینه‌ی پرفورمنس به نمایش می‌گذارد.

بهترین عملکرد در میان خودرو‌های هوندا در این زمینه به طور عجیبی به مدل مینی ون اودیسه با امتیاز ۸٫۹ و مدل پیکاپ تراک ریجلاین با امتیاز ۸٫۸ می‌رسد که این دو مدل با توجه به کلاسی که در آن قرار دارند خودرو‌هایی اسپورت محسوب می‌شوند.

پایین‌ترین امتیاز پرفورمنس به شاسی بلند کوچک این شرکت یعنی مدل HR-V تعلق دارد که تنها موفق به کسب امتیاز ۷٫۳ شده است.

فضا‌های داخلی

برنده: هوندا

کمپانی هوندا در بخش فضاهای داخلی همواره امتیازات بالایی را در رتبه بندی‌های ما به خود اختصاص داده است. برای بار دیگر این مدل تطبیق پذیر اودیسه است که با کسب امتیاز ۹٫۰ از ۱۰ بالاترین امتیازات را به نام خود به ثبت می‌رساند.

علاوه بر این مدل‌ هوندا ریجلاین،‌ مدل هاچ بک فیت، و مدل شاسی بلند CR-V نیز امتیازات بالایی را در زمینه‌ی کیفیت، راحتی و کاربر پسند بودن اتاق‌های خود دریافت نموده‌اند.

مدل فیت به صندلی‌های عقبی با قابلیت خم شدن هوشمندانه‌ای مجهز است که در قسمت بالا و پایین‌ خود از بالشت‌ برخوردار بوده و به منظور رسیدن به حداکثر فضای حمل بار می‌توانند به صورت تخت تا شده و یا به طرف بالا وارونه شوند.

از طرفی مدل CR-V نیز با ارائه‌ی ۳۹٫۲ فوت مکعب فضا در پشت صندلی‌های عقب خود و ۷۵٫۸ فوت مکعب با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم در زمینه‌ی فضای حمل بار صدرنشین کلاس خود به حساب می‌آید.

در سوی دیگر، کمپانی مزدا خودروهای زیادی را در اختیار دارد که از اتاق‌هایی زیبا برخوردار می‌باشد اما با این وجود برخی از مدل‌های این کمپانی نیز نیازمند بهبود یافتن در این زمینه هستند.

مدل MX-5 میاتا در مقایسه با دیگر خودرو‌های اسپورت فضای بسیار کوچکی را برای رانندگان بلند قد باقی خواهد گذاشت در حالیکه مدل شاسی بلند CX-3 نیز دارای فضای پا محدود در ردیف دوم صندلی‌ها بوده و فاقد یک فضای حمل بار بزرگ می‌باشد.

قیمت

برنده: مساوی

کمپانی‌های مزدا و هوندا خودرو‌ها و تراک‌های توصیه شده‌ی زیادی را ارائه می‌کنند که با بودجه‌ی شما سازگاری خواهند داشت.

در حال حاضر کمپانی هوندا ده خودرو را در خط تولید خود دارد (بدون احتساب خودرو‌های هیبرید به عنوان مدل‌های جداگانه) در حالیکه این رقم در رابطه با کمپانی مزدا به شش خودرو می‌رسد. قیمت مدل اقتصادی و ساب کامپکت کمپانی هوندا یعنی هوندا فیت از ۱۶٫۰۰۰ دلار آغاز می‌شود، اگرچه قیمت مدل‌های سطح بالا‌تری همچون ریجلاین و اودیسه می‌تواند تا ۴۵٫۰۰۰ دلار در ورژن برتر Elite افزایش یابد. ارزان قیمت‌ترین خودرو مزدا مدل سدان مزدا ۳ است که با شروع قیمت ۱۸٫۰۰۰ دلار عرضه می‌گردد.

در حالیکه این رقم در حدود ۲۰۰۰ دلار بیشتر از قیمت مدل فیت می‌باشد اما رقیب نزدیک‌تر به این خودرو مدل کمی بزرگ‌تر هوندا سیویک محسوب می‌شود که چند صد دلار بیشتر از مزدا ۳ قیمت گذاری شده است.

عنوان گران‌ترین خودرو در خط تولید کمپانی مزدا به مدل شاسی بلند CX-9 تعلق دارد. قیمت این خودرو هنگامیکه از ورژن Signature به همراه سیستم سواری دو دیفرانسیل برخوردار باشد به بیش از ۴۴٫۰۰۰ دلار می‌رسد. زمانیکه صحبت از قیمت و ارزش کل به میان می‌آید اختلاف چشمگیری میان این دو برند مشاهده نمی‌شود.

قابلیت اطمینان

برنده: هوندا

کمپانی هوندا در زمینه‌ی قابلیت اطمینان حریف خود را به راحتی پشت سر می‌گذارد. امتیاز این بخش توسط کمپانی J.D. Power تعیین می‌گردد و نتایج آن در رتبه بندی‌های کلی ما تاثیر داده شده‌اند. کمپانی هوندا به طور میانگین موفق به کسب امتیاز ۳٫۳ از پنج امتیاز کل شده است. این امتیاز به طور قابل توجهی بهتر از میانگین ترکیبی کمپانی مزدا که برابر با ۲٫۶ امتیاز برآورد شده، می‌باشد. بالاترین امتیازات در میان خودرو‌های کمپانی هوندا به مدل‌ سدان آکورد و مدل پیکاپ تراک ریجلاین تعلق دارد که هر دو موفق به کسب امتیاز ۴٫۰ شده‌اند. تنها مدل در میان خودرو‌های کمپانی مزدا که امتیازی مشابه را در زمینه‌ی قابلیت اطمینان به خود اختصاص داده مدل سرزنده‌ی MX-5 میاتا می‌باشد.

ایمنی

برنده: مزدا

ما به صورت هدفمند امتیازات ایمنی و قابلیت اطمینان مدل‌های سال ۲۰۱۸ را لحاظ کرده‌ایم، چرا که امتیازات بسیاری از خودرو‌ها و تراک‌های سال ۲۰۱۹ همچنان در شرف مشخص شدن هستند.

با به یاد داشتن این نکته باید توجه داشت که هیچ یک از دو برند هوندا و مزدا تغییرات چشمگیری را در خودروهای خود اعمال نکرده‌اند و بنابراین نتایج هر بخش هم برای مدل‌های سال ۲۰۱۸ و هم ۲۰۱۹ صدق می‌کند. زمانیکه صحبت از ایمنی کلی به میان می‌آید کمپانی مزدا برتری خفیفی نسبت به حریف خود دارد. به طوریکه این خودرو ساز امتیاز میانگین ۹٫۸ از ۱۰ را در این زمینه به خود اختصاص داده و کمپانی هوندا موفق به کسب امتیاز ۹٫۷ از ۱۰ شده است. لازم به ذکر است که سه مدل آکورد، سیویک و اینسایت از کمپانی هوندا امتیاز کامل ۱۰ را دریافت نموده‌اند. این در حالیست که تنها یک خودرو از کمپانی مزدا به نام CX-9 موفق به دریافت امتیاز ۱۰ شده است. با این وجود تمامی خودرو‌های دیگر این برند امتیازی پایین‌تر از ۹٫۸ دریافت نکرده‌اند ( مزدا MX-5 میاتا هنوز آزمایشات تصادف را پشت سر نگذاشته است).

راندمان سوخت

برنده: هوندا

مزدا خودروها و شاسی بلند‌های بسیار کم مصرفی را در خط تولید خود دارد اما کمپانی هوندا به لطف مدل‌های صرفه جویی همچون فیت، سیویک، و اینسایت برندی پیشرو در زمینه‌ی راندمان سوخت محسوب می‌شود.

آخرین مدل از این سه خودرو یعنی مدل اینسایت راندمان سوخت باور نکردنی ۵۵ مایل بر گالن در شهر و ۴۹ مایل بر گالن در بزرگراه را به ثبت می‌رساند. این در حالیست که کم مصرف‌ترین مدل در میان خودرو‌های کمپانی مزدا مدل مزدا ۳ است که در بهترین حالت راندمان سوخت ۲۸ مایل بر گالن در شهر و ۳۷ مایل بر گالن در بزرگراه را ارائه می‌دهد.

شاسی بلند‌های ساب کامپکت

برنده: مزدا

اگر به دنبال ارتفاع سواری یک شاسی بلند عادی هستید و با این حال خودرویی را ترجیح می‌دهید که مانور دادن و پارک کردن با آن آسان باشد مدل‌های هوندا HR-V و مزدا CX-3 گزینه‌های مناسبی خواهند بود. کمپانی مزدا عمدتاً‌ به لطف عملکرد مدل CX-3 در جاده پیروزی نزدیکی را بدست می‌آورد. هوندا HR-V صندلی‌های عقبی جادار و فضای حمل بار تطبیق پذیری را ارائه می‌دهد اما با این وجود از عملکرد لازم در جاده برخوردار نمی‌باشد.

شاسی بلند‌های کامپکت

برنده: هوندا

هوندا CR-V یکی از بهترین شاسی بلند‌های کامپکتی است که می‌توان خرید. ویژگی‌هایی مانند قابلیت اطمینان پیش بینی شده‌ی عالی، دینامیک رانندگی راحت، و ارائه بهترین فضای حمل بار در این کلاس خودرو باعث شده تا CR-V به شاسی بلندی مناسب برای خانواده‌ها یا هر خریداری که به خودرویی با فضای حمل بار بزرگ نیازمند است، تبدیل شود. مزدا CX-5 خودرویی فوق العاده چابک بوده و از اتاقی برخوردار است که حس یک برند لوکس را منتقل می‌کند.

اما با این حال غلبه بر هوندا CR-V در زمینه‌ی ارزش و کاربردی بودن در طول روز دشوار خواهد بود.

خودرو‌های سایز کوچک

برنده: هوندا

مدل‌های هوندا فیت و سیویک امتیازات بالایی را در رتبه بندی خودرو‌های سایز کوچک ما به خود اختصاص داده‌اند. مدل سیویک قادر است تا حس یک خودرو توسعه یافته را به راننده منتقل کند و ویژگی رفتاری سواری آن نیز قابل تقدیر می‌باشد.

علاوه بر این مدل کوچک‌تر هوندا فیت نیز از ویژگی‌های مطلوبی مانند فضای حمل بار تطبیق پذیر و راندمان سوخت مناسب بهره می‌برد. از طرف دیگر مدل اینسایت با این که از راندمان سوخت فوق العاده‌ای برخوردار است اما هندلینگ و پرفورمنس آن در مقایسه با دیگر رقبای اقتصادی سایز کوچک خود، در سطح متوسطی قرار دارد.

در حالیکه مزدا ۳ دارای ویژگی‌های مثبت زیادی می‌باشد اما ورژن سدان این خودرو از صندوق عقب کوچک‌تری نسبت به بسیاری از رقبای مستقیم خود برخوردار بوده و قابلیت اطمینان پیش بینی شده‌ی آن نیز پایین‌تر از حد متوسط است.

شاسی بلند‌های سایز متوسط

برنده: مزدا

این بخش یکی دیگر از مواردی است که با یک پیروزی خفیف همراه شده است. هوندا پایلوت که به تازگی باز طراحی شده امتیاز ۸٫۴ از ۱۰ را به دست آورده که در مقایسه با آن مزدا CX-9 موفق به کسب امتیاز ۸٫۵ از ۱۰ شده است.

از آنجاییکه هر دو مدل از توانایی و راحتی بالایی برخوردار بوده و امتیازات بسیار خوبی را در زمینه‌ی ایمنی به خود اختصاص داده‌اند تقریباً می‌توانستیم این بخش را مساوی اعلام کنیم. برخی ممکن است سواری بی‌صداتر و صندلی‌های جادار‌تر ردیف سوم مدل پایلوت را ترجیح دهند، اگرچه دیگر خریداران خودرو‌های شاسی بلند شاید قدردان هندلینگ چابک و پیشرانه‌ی سرزنده‌ی CX-9 باشند.

خودرو‌های سایز متوسط

برنده: هوندا

هوندا آکورد یک سدان خانوادگی فوق العاده است که ویژگی‌هایی مانند هندلینگ بسیار خوب، راندمان سوخت بالا،‌ و اتاقی جادار که دارای فضای کافی برای حمل سرنشینان بالغ در هر دو ردیف صندلی خود می‌باشد را در اختیار مالکین خود قرار می‌دهد.

از طرفی رانندگی با مزدا ۶ به همان نسبت سرگرم کننده بوده و همچنین اتاق آن نیز از طراحی جذابی بهره می‌برد، با این وجود این خودرو از توانایی لازم برای رقابت با فضای اتاق (به خصوص فضای موجود برای سرنشینان صندلی‌های‌ عقب) و قابلیت اطمینان پیش بینی شده‌ی مدل آکورد برخوردار نمی‌باشد.

خودرو‌های پیکاپ تراک

برنده: هوندا

از آنجاییکه کمپانی مزدا فاقد هر گونه مدل پیکاپ تراک در خط تولید خود می‌باشد، هوندا به صورت پیش فرض برنده‌ی این بخش اعلام می‌گردد.

سواری هوندا ریجلاین دارای ویژگی‌های رفتاری مشابه اتومبیل‌های عادی بوده و به علاوه، این خودرو یکی از کاربر پسند‌ترین و راحت‌ترین اتاق‌ها در میان تمامی خودرو‌های پیکاپ تراک را نیز در اختیار دارد. با این حال این خودرو از شروع قیمت بالایی برخوردار بوده و همچنین قادر به ارائه‌ی ظرفیت حمل و بکسل مشابه رقبای خود مانند شورولت، فورد و تویوتا نیز نمی‌باشد.

خودرو‌های مینی ون

برنده: هوندا

بار دیگر از آنجاییکه کمپانی مزدا تنها مدل مینی ون خود را از خط تولید خود خارج کرده کمپانی هوندا که مدل مینی ون اودیسه را در اختیار دارد پیروزی در این بخش را بدست می‌آورد.

با این حال کمپانی هوندا به خاطر ساخت یکی از چند کاربردی‌ترین خودرو‌های موجود در بازار شایسته‌ی تحسین است. اما ویژگی‌هایی مانند برخورداری از جا لیوانی و سطوح ضد نشت تنها نقاط قوت این خودرو را تشکیل نمی‌دهند.

این مینی ون توانمند همچنین از ویژگی‌هایی شامل قدرت فراوان، هندلینگ مناسب،‌ و تکنولوژی‌های پیش فرض فراوان برای سرگرم نگه داشتن تمامی سرنشینان در طول سواری‌های طولانی مدت نیز بهره می‌برد.

خودرو‌های اسپورت

برنده: مزدا

پیروزی کمپانی مزدا در بخش خودرو‌های اسپورت می‌تواند برای طرفداران کمپانی هوندا ناراحت کننده باشد. کمپانی هوندا علیرغم شهرتی که در زمینه‌ی ارائه‌ی خودرو‌هایی با ویژگی‌های اسپورت دارد اما هیچ خودرو اسپورتی را در خط تولید خود ارائه نمی‌دهد.

بیشتری نزدیکی کمپانی هوندا به یک خودرو اسپورت را می‌توان ورژن Type R از مدل سیویک دانست. این در حالیست که مدل MX-5 میاتا را شاید بتوان بهترین نمونه‌ از تعادل میان قیمت، پرفورمنس، هندلینگ و قابلیت اطمینان در بازار خودرو‌های اسپورت قلمداد کرد.

گذشته از این نمی‌توان این خودرو را بخاطر برخوردار نبودن از یک موتور Hemi در زیر کاپوت یا مجهز نبودن به یک سیستم سواری دو دیفرانسیل پیچیده خودرویی کم ارزش دانست. چرا که هدف از خرید مدل میاتا تجربه‌ی یک رانندگی سرگرم کننده،‌ عادی و ساده است.

برنده …

هوندا

زمانیکه صحبت از ارائه‌ی دینامیک سواری چابک، شتاب چالاک و همچنین امتیازات ایمنی تقریباً‌ کامل به میان می‌آید کمپانی مزدا به طور کلی نسبت به حریف خود برتری پیدا می‌کند. این در حالیست که کمپانی هوندا در زمینه‌‌های بهینه سازی فضای داخلی، راندمان سوخت، و قابلیت اطمینان طولانی مدت نسبت به رقیب خود پیشی می‌گیرد. این برند همچنین محدوده‌ی گسترده‌‌تری از خودروها را نیز ارائه می‌کند که در این میان باید تنها از خودرو‌های اسپورت چشم پوشی کرد. در رابطه با بیشتر خریداران پیشنهاد ما این است که ابتدا به سراغ نمایشگاه‌های فروش خودرو کمپانی هوندا بروند. با این حال کمپانی مزدا محصولات بسیار خوبی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با در نظر داشتن این موضوع قرار گرفتن در جایگاه دوم همچنان یک دستاورد محسوب می‌شود.

منبع: خـــودرو.تک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود