نحوه عملکرد انواع شیر های موجود در صنعت پنوماتیک به چه صورت است؟

0 3,949

هدف ما در این مطلب این است که با نحوه کار شیر های پنوماتیکی بیش از پیش آشنایی پیدا کنیم.

اگر مطالب وب سایت ما را مشاهده کرده باشید، حتما در جریان هستید که تا به حال مقالات مختلفی را در حوزه سیستم پنوماتیکی در دسترس قرار داده ایم. خوشبختانه استقبال از این مقالات خوب بوده است و متوجه شده ایم که نیاز کاربران به چه صورت می باشد. در همین راستا، امروز هم با مقاله ای دیگر در این زمینه در خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی هستیم.

قصد ما در این مطلب این است که با نحوه کار شیر های پنوماتیکی بیش از پیش آشنایی پیدا کنیم. مطالعه در این باره می تواند شما را تا حد زیادی به خواسته هایتان برساند. پس در صورتی که شما هم درگیر چنین سیستمی هستید، حتما ما را تا آخر این متن همراهی کنید. ابتدا بهتر است در خصوص ماهیت این شیر ها اطلاعاتی را کسب کنیم.

شیر پنوماتیکی چیست؟

بسیاری از سیستم ها برای عملکرد بهتر و همچنین رسیدن به نتیجه مورد نظر، به یک سیستم کنترل کننده نیاز دارند. این کار در سیستم پنوماتیکی به وسیله شیر های پنوماتیکی صورت می گیرد. کنترل سرعت، فشار هوا و دبی از جمله وظایف این شیر های موجود در صنعت می باشد. در واقع این شیر ها از مهم ترین اجزای به کار رفته در این سیستم هستند و انتقال قدرت را به عهده دارند. در گذشته هم اعلام کرده بودیم که هر کدام از این شیر ها کاربرد های خاص خودشان را دارند و مزایای گوناگونی را در اختیار مردم قرار می دهند. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا بدانیم شیر مورد نیاز ما کدام است و سپس وارد مرحله خرید آن بشویم.

از انواع شیر های پنوماتیکی می توان به کنترل جهت، کنترل فشار، کنترل جریان و ماژولار اشاره کرد. شیر هایی به صورت الکتریکی هم به چشم می خورند که کار ما را نسبت به سایر شیر ها کمی راحت تر می کند. حال که با این جزئیات بیشتر آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که به نحوه کار آن ها بپردازیم.

نحوه عملکرد شیر پنوماتیک یا بادی

ابتدا همه چیز با باز کردن مسیر هوا آغاز می شود و در این مسیر، هوا به خطوط مشخص شده ای می رود. برخی از سیگنال های این هوا در این مسیر بسته می شوند و در نهایت هوا از بخش خروجی شیر به بیرون هدایت می شود. شیر های پنوماتیکی به وسیله همین جریان هوا در سییستم تحریک می شوند و تغییراتی در بخش های متحرک آن رخ می دهد. بعد از این تغییر وضعیت، عملیات شیر پنوماتیکی به طور رسمی آغاز می شود و شاهد مراحل گفته شده خواهیم بود.

شیرهای کنترلی هیدرولیک و پنوماتیک

در شیر بادی پنوماتیکی یک میزان جریان وجود دارد که بر حسب فشار و مقدار هوای وارد شده به بخش ورودی تعیین می گردد. اشخاص هم می توانند این نوع از شیر ها را با توجه به نیاز خود و کاربرد سیستم، تنظیم نمایند تا مشکلی در ادامه رخ ندهد. البته در شیر های حرفه ای و پیشرفته، حالت اتوماتیک نیز مشاهده می شود که نباید از آن عبور کرد. شیر های بادی پورت های گوناگونی می توانند داشته باشند، اما یکی از برجسته ترین و محبوب ترین ها، مدلی است که در آن 5 پورت دیده می شود. پس نتیجه می گیریم که شیر های بادی نیز از انواعی تشکیل شده اند.

ویژگی شیر های پنوماتیکی

نوبت به این بخش می رسد تا ببینیم خصوصیات اصلی شیر پنوماتیکی چیست. هر کدام از این شیر ها عمر خود را دارند که در اصل به 15 سیکل می رسند. البته در صورتی که شیر هایی با کیفیت بیشتر را تهیه کنید، مطمئنا در مدت بیشتری هم آن ها را در اختیار خواهید داشت. این شیر ها هر چند وقت یک بار باید روغن کاری شوند و این کار با برخی از روان کننده ها نیز انجام می شود. اگر این کار را فراموش نکنید، در نهایت می بینید که شیرتان عمر بیشتری خواهد داشت.

در زمان خرید شیر پنوماتیکی هم باید دقت زیادی به خرج دهید. این روز ها در بازار شاهد موارد تقلبی نیز هستیم که با قیمت های کمتری فروخته می شود و با اهداف شما مغایرت دارند. خاک نمی تواند به این شیر ها نفوذ داشته باشد و بدنه آن هم از آلومینیوم ساخته شده است.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود