آشنایی با سبک زندگی فاطمی

0 4,060

سبک زندگی اسلامی همان روش و نقشه راهی است که خداوند متعال و بزرگان دینی ما همواره بدان تاکید کرده‌اند و این آموزه‌ها در حیات طیبه مادر امت، حضرت فاطمه زهرا(س) نمود و بروز خاصی دارد.

مقدمه

مناسب ترین سبک برای زندگی کردن چیست؟
ایام فاطمیه بهترین زمان برای تمرین سبک زندگی فاطمی است، حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) در تمام لحظات عمر خود در انجام وظایف خانوادگی و تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه الگویی بی نظیر بودند.
خانم ها و دختران امروزی بیش از بیش به سبک زندگی فاطمی نیازمند هستند.
صداقت، عصمت، حلم، درایت، مدیریت، تربیت فرزند، علاقمندی به همسر و بعد عبادی حضرت زهرا(سلام الله علیها ) از جمله مواردی است که انسان می تواند با الگوگیری از آن ها به سبک زندگی دینی برسد.
به کارگیری سبک زندگی فاطمی مقدمه ای برای رسیدن به کمالات دنیوی و اخروی است.
توجه: امروز دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف شوم خود به دنبال برچیدن حیا، عفت و پاکدامنی از جامعه بانوان هستند. وقتی بتوانند  جامعه ای زنان و دختران را متزلزل کنند، قطعا پایه ای زندگی و جامعه را از بین می برند و کانون گرم خانواده تبدیل به کانون جنگ و جدال، تبدیل می‌شود.

۱٫ حضرت زهرا، الگو برای امام زمان

باید برای اصلاح همه ابعاد زندگی الگوهای برتری داشت که برای همه سرمشق باشند، ائمه(علیهم‌السلام ) برای خود الگو داشتند، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) برای خود الگو دارد و بر اساس رفتار آن الگو عمل می‌کند، آن حضرت می‌فرماید الگوی من دختر رسول خداست. (۱)
چه خصوصیاتی در این خانم وجود دارد که امام زمان از آن الگو می‌گیرد و اما ما  شیعیان غافل هستیم.

۲٫ احترام به همسر

داستان زندگی کوتاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) سراسر، عشق و محبت است نسبت به شوهر و فرزندان خودش، تقاضا کردن لباس و خوراک، کمترین کاری است که هر خانمی انجام می‌دهند، اما( خانم فاطمه زهرا) همین کار کوچک را هم نسبت به شوهرش انجام نمی‌دادند و درخواستی نمی‌کردند. بانوان دیگر از آن باید الگو بگیرند و در زندگی صبورانه شوهرداری و با کاستی‌های معاش بسازند تا زندگی در پرتو نور صبر زیبا نماید.
(از امتیازات یک بانوی مسلمان، توفیق او در امر همسرداری است. اگر در میان زن و شوهر یکی از آنها فداکارتر و اهل عفو و گذشت  بیشتری در زندگی باشد، مطمئناً کار به مشاجره و نزاع خانوادگی منجر نخواهد شد. بنابراین کم توقع بودن، گلایه نکردن،‌ صبر و استقامت داشتن در سختی های زندگی، می‌تواند کمک شایانی به استحکام ارکان خانواده نماید.)[۲]

۳٫ یاوری برای رسیدن به کمال شوهر

حضرت زهرا، برای رسیدن به کمالات، یاور امام علی( علیه السلام) بودند. ( پاسخ صریح و زیبای امام علی علیه السلام به پیامبر، در فردای عروسی موید همین حرف است. امام علی علیه السلام فرمودند؛ فاطمه (سلام الله علیها) را بهترین یار و مددکاردر طاعت حق، معرفی می‌کند. وقتی پیامبر از او پرسید که زهرا را چگونه یافتی؟ عرض کرد؛ (نعم العون على طاعه الله) فاطمه چه خوب یاوری برای اطاعت الهی است. [۳]
خانم ها بخاطر روح لطیفی که دارند، می‌توانند یاوری خوب و دقیق باشند. اگر یک الگوی خوبی  در زندگی خود داشته باشند و بتوانند الگو برداری کنند، بسیاری از مشکلاتی که الان در خانواده ها وجود دارد، برطرف می شود. الگوی هم بالاتر از خانم فاطمه زهرا علیهاالسلام وجود ندارد.

۴٫ عفت و حیا

عفت و حیا نیروی باطنی انسان است، در روایات دینی عفت از لوازم تقوا و ایمان شمرده شده است، فاطمه در عفت و حیا نیز نمونه بود، از کودکی سرشت او تجلی‌گر عفت بود، گزارش شده چون آن حضرت از خانه بیرون آمد، تا برای باز پس گرفتن فدک نزد خلیفه اول برود، چنین حجابی در بر داشته است: «هی لاثت خمارها علی رأسها واشتملت بجلبابها تطأ ذیولها»، او روسری بر سر داشت و در چادر خود فرو رفته بود در حالی که انتهای چادرش زیر پایش می‌ماند.[۴]
امیرمؤمنان فرمود: وقتی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) از اصحاب پرسید چه چیزی برای زن نیکوتر است، همه از جواب عاجز بودند، وقتی سؤال را از فاطمه پرسیدم، فرمود: بهترین و نیکوترین چیز برای زن این است که هرگز در معرض دید نامحرم واقع نشود، نه مرد نامحرم او را ببیند نه مرد نامحرم را ببیند، وقتی پیامبر(صلی الله علیه و آله ) از این پاسخ آگاه شد بسیار خشنود شد و فرمود: پاسخ درستی داده است، او پاره تن من است[۵] اگر بانوان تنها همین موضوع را فقط از حضرت درس بگیرند، عفت و حیا در پوشش که در جامعه به ویژه در برخی شهرها از جامعه کم رنگ شده به جامعه بر می‌گردد، ایمان و تقوا در سایه عفت اجتماعی تأمین می‌شود، چه مردان و چه زنان باید در عفت و حیا و نوع پوشش از فاطمه سرمشق بگیرند.‌‌[۶]

۵٫ دعا برای همسایه

در گذشته ای نه چندان دور در روستای ما چورت، وقتی همسایه ما مریض می‌شد همه به عیادت او می‌رفتند، یکی، کارهای خانه را انجام می‌داد، یکی ظرف ها را می‌شست، همه همسایه ها یک کاری انجام می‌دادند. اما الان با پیشرفته شدن دنیا، دین و انسانیت کم رنگ شد.
خانم فاطمه زهرا علیهاالسلام، سفارش ویژه ای دارند به حفظ احترام همسایه.
قال الامام الکاظم (ع): کانَتْ فَاطِمَهُ ع إِذَا دَعَتْ تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ وَ لاَ تَدْعُو لِنَفْسِهَا فَقِیلَ لَهَا یا بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ (ص)إِنَّک تَدْعِینَ لِلنَّاسِ وَ لاَ تَدْعِینَ لِنَفْسِک فَقَالَتِ اَلْجَارَ ثُمَّ اَلدَّارَ. امام کاظم (ع) فرمودند: از موسی بن جعفر، از پدر بزرگوارش، از آبا گرامش علیهم السلام، فرمودند: هرگاه فاطمه علیها السلام دعا می نمودند، برای مومنین و مومنات دعا کرده و برای خود اصلا دعایی نمی فرمود. به ایشان عرض شد: ای دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله شما برای مردم دعا می کنید، چرا برای خویش دعا نمی فرمایید؟ فرمودند: ابتدا همسایه سپس اهل خانه.[۷]
پاورقی
[۱] شیخ طوسی، الغیبه، قم: ‌دار المعارف الاسلامیه، صفحه ۲۸۵
[۲] محمد رحمتی شهرضا، چه بگوییم، چاپ پنجم، قم: جوانان موفق، ۱۳۹۱، ص۹۱٫
[۳] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد ۴۳، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، صفحه ۱۱۷_ مناقب ابن شهر آشوب، جلد ۳،صفحه ۳۶۳
[۴] طبرسی، الاحتجاج، ج ۱، قم: اسوه، ۱۴۱۳، ص ۲۵۳٫
[۵] قاضی نعمان ، دعائم الإسلام، ج ۲،  ص ۲۱۵
[۶] امیرعلی حسنلو، پوشش در سیره معصومان، قم: پژوهشگاه فرهنگ و علوم، ۱۳۹۲،
[۷] شیخ صدوق، علل الشرائع، ج۲، ص۱۸۲
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود