چه کسانی بیشتر تحت تاثیر مد قرار می گیرند؟ چرا؟
مُد و مُدگرایی پدیده ای است که کمابیش در میان همه اقشار جامعه وجود دارد ؛ اما در این میان، جوانان و نوجوانان بیش از دیگران به «مُد» اهمیت می دهند و «مُدگرا» هستند.
انگیزه افراد در گرایش به مدگرایی بسیار متفاوت است و نمی توان انگیزه مشخصی را به عنوان انگیزه مشترک تمامی افراد مدگرا نام برد، به طور کلی این انگیزه ها به دو بخش انگیزه های فردی و روان شناختی و انگیزه های اجتماعی قابل تقسیم بندی هستند. در این مقاله به انگیزه های اجتماعی اشاره می کنیم.
مقدمه
مد در لغت عبارت است از «واژهای که به معنای سلیقه، روش، شیوه و … به کار میرود و از واژه فرانسوی (mode) گرفته شده است»[۱]. مد در اصطلاح «عبارت است از روش و طریقه ای موقتی که بر اساس ذوق و سلیقهی افراد یک جامعه، سبک زندگی، از جمله شکل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایی و معاشرت و تزیین و معماری خانه و… را تنظیم میکند»[۲].
در واقع «مدها» الگوهای فرهنگی ای هستند که توسط بخشی از جامعه، پذیرفته می شوند و دارای یک دورهى زمانی نسبتا ًکوتاه اند، سپس فراموش می شوند. برخی مد را به معنای الگوی رفتاری میدانند؛ یعنی فرد، نمونه رفتار و کردار مطلوب یا نامطلوب را در دیگران مشاهده میکند و خود را با آن تطبیق میدهد. که البته به نظر میرسد این تعریف در واقع اثر و پیامد مدگرایی است و نه تعریف آن. از سوی دیگر این تعریف نیز برای مد در نظر گرفته شده است: «مدگرایی» آن است که فرد، سبک لباس پوشیدن و طرز زندگی و رفتار خود را، طبق آخرین الگوها تنظیم کند و به محض آن که الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت، از آن یکی پیروی نماید.
گسترهى مد به اندازهى گسترهى زندگی انسان است و تمامی شئونات آن را در بر می گیرد. تغییرات مدگونه، در علوم و فنون نظریه ها، گرایش به جنبه های مختلف علمی، الگوهای تربیتی، سبک منش و رفتار، پوشش، آرایش، محیط آرایی و … قابل تسرّی است. با وجود آن که مد و مدگرایی کل گسترهى زندگی اجتماعی را در بر می گیرد، پوشاک و سبک و شیوهى آرایش، شاخص ترین کالای مدشونده محسوب می شود
انگیزه های مدگرایی
انگیزه های اجتماعی
۱٫ تظاهر به ترقی اجتماعی
در چنین شرایطی هر طبقه ای تا آنجا که می تواند، سبک زندگی طبقه بالاتر از خودش را الگو قرار می دهد. در نتیجه، اعضای هر قشری شیوه زندگی و رفتار قشر بالاتر از خود را الگو قرار می دهند و با همه توان می کوشند تا مطابق این سرمشق زندگی کنند. البته در این میان قشر بالا نیز کوشش می کنند به سرعت معیارها و ارزش های خود را مارک دار کرده و به مدهای جدیدتری روی بیاورد و با تغییر لباس و نوع آرایش خود تفاوت و برتری خود را به دیگران نمایان سازد.[۳]
۲٫ فشار اجتماعی
۳٫ مخالفت با حاکمیت سیاسی
در بخشی از مباحث جامعه شناسی، به موضوع تاثیرپذیری افراد از پدیده ها و کنش های سیاسی پرداخته شده، که به موجب آن، فرد زمانی که به هر علت –به جا یا نا به جا – با موجودیت سیاسی حاکم مخالف شود یا بخشی از عملکرد آن را نپسندد و از سویی نتواند به واکنشی ستیزه جویانه دست زند، مخالفت خود را در رفتارهای اجتماعی ظاهر می سازد. اگر حاکمیت سیاسی و اجتماعی با مذهب گرایان است، او سعی میکند هرچه نشان مذهب دارد از خود دور سازد و بر ضد آن موضع گیری کند.[۵] کما اینکه اولین مدهایی که در جهان شکل گرفت همچون بیتل ها «Beetele » و هیپی ها «Hippie » و یا پانک ها «Pank» با همین انگیزه شکل گرفتند.
انگیزه های فردی و روان شناختی
۱٫ تنوع طلبی و نوگرایی
۲٫ الگوگیری و همانندسازی
به اعتقاد روان شناسان، همین خلأ و احساس ناامنی ناشی از آن باعث می شود که نوجوان در مسیر خود به راه حل هایی متوسل شود، از جمله همانندسازی با شخصیت هایی که الگوی نوجوان قرار می گیرند. این شخصیت ها ممکن است چهره های محبوب و معروف یا گروه خاصی (مانند هیپی ها، رپ ها و…) باشند و جوان خود را از نظر ظاهری و شیوه لباس پوشیدن و طرز رفتار با آنان همانند به عنوان مد، در جامعه طرح کند.[7]
۳٫ رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران
۴٫ انگیزه همسان سازی(خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو)
۵٫تشخٌّص طلبی
تمایل به برانگیختن احساسات دیگران و اشتیاق به پسندیدگی و پذیرفتگی، شاید نیرومندترین محرک زندگی دسته دوم باشد. لذا با تعویض و تغییر هرروزه لباس و آرایش خود و خریدن لباس های گران قیمت و مدِ روز، درصدد جلب توجه دیگران برآمده و نگاه هایی را به خود معطوف می دارند.[10]
۶٫ استقلال طلبی
۷٫ عقده حقارت
یکی از مسائل مهم در زندگی برخی از انسان ها، عقده هایی است که بر اثر تحقیرها یا ارضا نشدن برخی امیال و خواسته های او انباشته می شود که با ایجاد یک زمینه (مد غربی و زینت کردن و…) خود را نمایان می کند؛ عقده هایی که فرد را به خود بی اعتماد، و اراده را سلب می کند و فرد برای جبران آن به رفتار نابهنجار مدگرایی گرایش می یابد.[12]
نویسنده: خانم حدیثه اسفندیار
۱٫ موسوی؛ سید حسن (۱۳۹۴)، مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول
۲٫ ابراهیمی هرستانی؛ احمد (۱۳۹۰)، تأملی بر مُدگرایی، سایت راسخون.
۳٫ شجاعی؛ محمد صادق (۱۳۸۸) جوانان و مد گرایی، سایت راسخون.
[7] علی ترکاشوند، «مد؛ نوآوری یا هنجارشکنی؟!»، روزنامه رسالت، شماره ۶۵۳۸، ص۲۰٫
[8] همان.
[9] همان.
[10] نک: یوسف غلامی، اخلاق و رفتارهای جنسی، ص۱۲۴-۱۸۶٫
[11] دکتر مریم رفعت جاه، «هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد»، فصلنامه کتاب زنان، شماره ۳۸، زمستان ۱۳۸۶، ص۱۳۵٫
[12] سید محمدتقی قاضوی، صباح، بهار و تابستان ۱۳۸۴، شماره ۱۵و۱۶٫