اولین وحی پیامبر چگونه بود؟

0 4,135

منظور از اولین وحی چیست؟ هنگامی که در غار حرا اولین وحی نازل شد چه اتفاقی افتاد؟و حضرت محمد(ص) چه عکس العملی از خود نشان داد؟ لطفا با توجه به قرآن و تفسیر پاسخ من را بدهید؟

اولین وحی

سوال

منظور از اولین وحی چیست؟ هنگامی که در غار حرا اولین وحی نازل شد چه اتفاقی افتاد؟و حضرت محمد(ص) چه عکس العملی از خود نشان داد؟ لطفا با توجه به قرآن و تفسیر پاسخ من را بدهید؟

پاسخ

جای تردیدی نیست که برای روبرو شدن با فرشته الهی آمادگی خاصی لازم است و پیامبر اکرم(ص) به سبب عبادتهای طولانی و تفکرهای ممتد و عنایات الهی به مرحله ای از عظمت و نیرومندی رسیده بود که تاب و تحمل رؤیت فرشته و ملک را کسب کرده بود. پیش از بعثت، پیامبر اکرم(ص) خوابهایی می دید که مثل روز روشن حاکی از واقعیت بودند البته لحظه و هنگامه ی مبعث بسیار سنگین و شورانگیز است و حادثه ای بزرگ در زندگی پیامبر اکرم(ص) به شمار می آید. بالأخره روز موعود فرا می رسد و فرشته ای با لوحی مخصوص (در غار حرا، محل عبادت حضرت پیش از پیامبری) فرود می آید و می گوید، بخوان از آنجا که پیامبر عظیم الشأن اسلام امی و درس ناخوانده بود، پاسخ داد که من توانایی خواندن ندارم فرشته وحی سخت او را فشرد … ناگهان آن حضرت در خود احساس کرد که می تواند لوح را بخواند و آن آیات را که آیات نخست سوره مبارکه علق می باشند، خواند (بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید. کسی که انسان را از خون بسته خلق نمود بخوان و پروردگار تو گرامی است آن که قلم را تعلیم داد و به آدمی آن چه را که نمی دانست آموخت.[1]

جبرئیل مأموریت خود را انجام داد و پیامبر(ص) نیز پس از نزول وحی از کوه(حراء) پائین آمد و به سوی خانه خدیجه رهسپار شد. البته در ضمن این جریان جبرئیل خود را معرفی می کند و رسالت پیامبر(ص) را به او بازگو می کند که ای محمد(ص) تو رسول خدا و من جبرئیل هستم. بالاخره روح انسان هر چند هم بزرگ باشد در هنگام ارتباط با دستگاه غیب روحی آن هم در اولین مرحله تحت تأثیر آن لحظه بسیار سخت و طاقت فرسا قرار خواهد گرفت و لذا آن حضرت وقتی که بر همسر خود حضرت خدیجه وارد شدند آثار اضطراب و خستگی در چهره ی مبارکشان هویدا بود و در همان حال وقایع را برای همسر خود شرح داد و بعد فرمود (ثرینی) یعنی مرا بپوشان و خدیجه او را پوشانید و پیامبر اکرم(ص) اندکی به خواب رفت.[2]

و بعد آیات مبارکه سوره مدثر نازل شد و پیامبر اکرم(ص) را مأمور رسالت خود کرد.

این را بگذار تا همراه امام علی بن ابیطالب(ع) در نهج البلاغه خطبه 190 گوش به گوشه ای از ماجرای مبعث بدهیم:

من نور وحی و رسالت را می بینم و بوی نبوت را استشمام می کنم و به درستی که صدای زوزه ی شیطان را هنگام نزول وحی بر آن حضرت شنیدم پس عرض کردم یا رسول الله این صدای ناله چیست؟ فرمود این شیطان است که به درستی از عبادت کردن بندگان نسبت به خود مأیوس شده است و تو ای علی(ع) می شنوی آن چه که من می شنوم و می بینی آن چه را که من می بینم الا این که تو پیامبر نیستی بلکه وزیر هستی.

[1]سوره علق، آیات 1 تا 5.                                                      

[2]فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام، آیت الله جعفر سبحانی، ص 93 الی 95.

منبع: پایگاه حوزه

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود