اهانت به خانم ها در حوادث کربلا

0 3,797

این از مسلمات تاریخ است که بعد از شهادت امام حسین(ع) در کربلا و همچنین در مسیر کوفه و شام و یا در خود شام، اهانت هایی به اهل بیت شده است و یا حتی ممکن است روپوش یا مقنعه ‏ای از سر زنی کشیده شده باشد.

سوال

در باکو بعضی از مؤمنین گمان می کنند که در حوادث کربلا بعد از شهادت امام حسین(ع) طرفداران یزید سر خانم ها را باز کرده، به شام برده اند و در آنجا آنها را تحقیر کرده اند. اما من فکر می کنم خداوند آنها را از این گونه کارها مصون داشته است. آیا این درست است؟ آیا خداوند به کسی اجازه این کار را می دهد؟

پاسخ

این از مسلمات تاریخ است که بعد از شهادت امام حسین(ع) در کربلا و همچنین در مسیر کوفه و شام و یا در خود شام، اهانت هایی به اهل بیت شده است و یا حتی ممکن است روپوش یا مقنعه ‏ای از سر زنی کشیده شده باشد.

مثلا در تاریخ آمده است که: زنی از قبیله بکر بن وائل که به همراه شوهرش در سپاه عمر سعد بود، وقتی دید که سپاهیان کوفه به خیمه‏ ها حمله کردند و حتی جامه بانوان را به غارت می‏ برند، شمشیر برداشت و فریاد برآورد که ای آل بکر بن وائل شما زنده ‏اید و اینها دارند خیمه ‏های دختران رسول خدا را غارت می‏ کنند.[i]

و یا حضرت زینب در خطابش به مردم کوفه می‏ فرماید:

ویلکم اتدرون ایّ کبد لرسول اللّه فرّیتم و ایّ عهد نکثتم و ایّ کریمة له ابرزتم و ایّ حرمة له هتکتم و ایّ دم له سفکتم[ii]یعنی ای وای بر شما… آیا می‏ دانید چه دخترانی را از رسول خدا در معرض دید، در آوردید و چه حرمتی را از او دریدید و چه خونی از او ریخته‏ اید.

و یا آن حضرت در مجلس یزید او را مورد عتاب قرار می ‏دهد و اینگونه می ‏فرماید:

أمن العدل یابن الطلقاء تخدیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول اللّه سبایا قد هتکت ستورهن و ابدیت وجوههن…[iii] یعنی ای یزید آیا این انصاف است که اهل و خانواده تو در معرض نامحرم نباشند اما دختران رسول خدا بعنوان اسیر از شهری به شهر دیگر برده شوند در حالی که پوشش لازم را ندارند و صورتهای آنان نمایان شده…

اما باید توجه داشت که این جملات نشان دهنده این نیست که خانمها با سر برهنه به شام برده شده ‏اند.

عادت اهل بیت بر این بوده که خود را در معرض دید نامحرم قرار نمی‏ دادند و همیشه از روپوش استفاده می ‏کردند که نامحرم حتی صورت آنها را نبیند و آنچه در کربلا اتفاق افتاد  مسلما این بود که صورت بعضی از خانمها معلوم شد و این و لو حرمت شرعی نداشت اما همین کشیدن روپوش و معلوم شدن صورت، هتک به اهل بیت محسوب می‏شده است و البته بعید هم نیست بخاطر خبث باطنی لشکر کوفه و شام، روسری یا مقنعه‏ای از سر زنی کشیده شده باشد و در آن هنگام سر او نمایان شده باشد اما این عیب و مذمتی بر اهل بیت نیست و لو اینکه هتک محسوب می‏ شود .بهر حال جسارتهایی شده است اما یقینا بدان حدّ نبوده است که برای یک زن عیب محسوب شود .

[i]ره توشه، سال 1376، ص 243

[ii]بحارالأنوار، ج 45، ص108، باب 39- الوقائع المتأخرة عن قتله…- بلاغات‏النساء، ص 37، کلام أم کلثوم ع …..  ص : 37- اللهوف، ص ،146، المسلک الثالث فی الأمور المتأخرة عن‏…- مثیرالأحزان، ص86،  خطبة زینب ع لأهل الکوفة .

[iii]بحار، ج 45، ص 134

منبع: پایگاه حوزه

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود