علت تحریف انجیل و تورات و دیدگاه قرآن در این باره

0 3,770

اولین علت همان بود که این کتب توسط انسان ها نوشته و تهیه شده، آن هم انسان های مختلف با ذوق و سلیقه های متفاوت و در فاصله زمانی که مورد اشاره قرار گرفت، از همه مهمتر این که هیچ یک از نویسندگان معصوم نبودند، لذا مطالب اصلی وحی به صورت واقعی در این کتب منعکس نشده است.

سوال

با سلام مدتی است که در مورد تحریف انجیل و تورات تحقیق میکنم اگر ممکن است می خواهم اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار بنده قرار دهید از جمله مواردی که قرآن برای بیان تحریف تورات و انجیل بیان میکند چیست؟ پیشاپیش از عنایت شما سپاسگذارم.

پاسخ

در ابتدا توجه به این نکات ضروری است:

1. مجموع تورات و انجیل به نام عهدین خوانده می شود. عهد قدیم و عهد جدید، تورات طبق نظر یهود همان عهد قدیم است و انجیل همان عهد جدید.

2. «انجیل» در اصل کلمه یونانی است به معنای «بشارت» و در قرآن 12 بار این واژه به کار رفته است و همه جا به صورت مفرد آمده و نزول آن را از طرف خدا معرفی می کند.[1]

3. عهد جدید یا همان «اناجیل» بسیاری که بین مسیحیان و عهد قدیم و یا همان تورات که بین مسیحیان و یهودیان متداول است همانگونه که خود مسیحیان و یهودیان نیز انکار نمی کنند وحی الهی نیستند بلکه مجموع عهدین سال ها بعداز موسی و عیسی توسط شاگردان آنها تهیه و نوشته شده اند.[2] به عنوان نمونه عهد جدید یا همان اناجیل که بیش از یک سوم عهد قدیم است از 27 کتاب و رساله پراکنده در موضوعات کاملا مختلف و توسط افراد گوناگون فراهم آمده است، آن هم در فاصله های مختلف، انجیل متی توسط «متی» در سال 38 میلادی و انجیل مرقس، توسط مرقس در سال 68 میلادی و انجیل لوقا در سال 63، و انجیل یوحنا در اواخر قرن اول نوشته شده اند و همین طور کتاب اعمال رسولان، 14 رساله، رساله یعقوب و بر آن اضافه شدند.[3] با توجه به نکات پیش گفته به ترتیب به نکات زیر پاسخ می دهیم:

1. علت تعدد کتب انجیل و تورات : انجیل های موجود و تورات همان کتاب الهی که وحی آسمانی بوده است نیست بلکه توسط افراد مختلف تهیه و نوشته شده است. هر چند قسمتی از تورات و انجیل واقعی در لابلای همین کتب وجود داشته و هنوز هم مقداری باقی است و گر نه انجیل واقعی و تورات واقعی همانند قرآن یک کتاب بیش نبوده است هر چند تورات مجموعش در الواحی بوده است.

2. علت تحریف این کتب :اولین علت همان بود که این کتب توسط انسان ها نوشته و تهیه شده، آن هم انسان های مختلف با ذوق و سلیقه های متفاوت و در فاصله زمانی که مورد اشاره قرار گرفت، از همه مهمتر این که هیچ یک از نویسندگان معصوم نبودند، لذا مطالب اصلی وحی به صورت واقعی در این کتب منعکس نشده است. دومین علت هوس ها، مقام پرستی ها، رقابت ها و گاه نیازها باعث شده در طول زمان این کتب مورد هجوم تحریفان قرار گیرد، به گونه ای که انجیل های چهار قرن جلوتر با زمان کنونی تفاوت های فراوانی دارد. قرآن در چهار آیه از تحریف اهل کتاب مخصوصا یهودیان نسبت به عهدین پرده برداشته و سخت آنها را مورد سرزنش قرار داده است.[4] شاهد زنده این تحریفات جریان مسلمان شدن «فخر الاسلام» مؤلف کتاب «انیس الاعلام» که خود یکی از کشیشان معروف مسیحی می باشد، جریان مسلمان شدنش مفصل است و خلاصه و عصاره آن این است که با گروهی از علمای مسیحی درباره معنای «فار قلیطا» در زبان عربی و سریانی و «پریکلتوس» به زبان یونانی اختلاف داشتیم. نزد استادم که یکی از کشیشان والا مقام بود رسیدم او مرا به تمام مقدسات سوگند داد که آن چه درباره معنای الفاظ مذکور می گوید فاش نکنم. پس گفت: این اسم از اسماء پیامبر مسلمین) ص (است و به معنی «احمد» و «محمد» است. پس از آن کلید اطاق کوچکی را به من داد و گفت: در فلان صندوق را باز کن و فلان و فلان کتاب ها را نزد من بیاور، کتاب ها را محضر او آوردم. این دو کتاب به خط یونانی و سریانی پیش از ظهور اسلام بر پوست نوشته شده بود در هر دو کتاب لفظ «فار قلیطا» را به معنای «احمد» و «محمد» ترجمه نموده بودند. سپس استاد اضافه کرد: علمای نصارا قبل از ظهور محمد اختلافی نداشتند که «فار قلیطا» به معنای «احمد و محمد» است ولی بعد از ظهور محمد) ص (برای بقای ریاست خود و استفاده مادی، آن را تأویل کردند و معنای دیگری برای آن اختراع نمودند و آن معنی قطعا مورد نظر صاحب انجیل نبوده است.[5]

. آیات مربوط به تورات و انجیل و سائر کتاب در قرآن : فهرست اهم آیات مربوط به این کتب به این شرح است:

الف. آیات مربوط به انجیل:- آل عمران، آیات 3، 48 و 65- مائده، آیات 46، 66، 68، 110 و 47- اعراف، آیه 157- توبه، آیه 111- فتح، 49- حدید، 27.

ب. آیات مربوط به تورات:- آل عمران، آیات 3، 48، 50، 65، 93- مائده، آیات 44، 46، 66، 68 و 110-

اعراف، آیه 157- توبه، آیه 111- فتح، آیه 29- صف، آیه 6- جمعه، آیه 5.

ج. آیات مربوط به صحف ابراهیم و موسی:- نجم، آیه 36- الاعلی، آیه 19 .

برای مطالعه بیشتر ر. ک:- آشنایی با ادیان بزرگ جهان، حسین توفیقی.- تاریخ ادیان جهان، عبدالعظیم رضایی.- کلام مسیحی، توماس میشل، ترجمه حسین توفیقی.

 

[1] تفسیر نمونه، ج 23، ص 391 و ج 2، ص 311.
[2] همان، ج 2، ص 311.

[3] همان، ص 312.

[4] نساء، آیه 46- مائده، آیه 13 و 41- بقره، آیه 75.

[5] همان، ج 1، صص 212- 213، با تلخیص.

منبع: پایگاه حوزه، شماره 18296

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود