چرا سیزده بدر نحس است؟!

0 3,987

مسئله تطیر و فال بد زدن مسئله ای است که در اسلام به هر نام و عنوانی محکوم است و چنین چیزی وجود ندارد.

سوال

آیا ١٣ فروردین روز نحسی است؟

پاسخ

همزمان با سیزدهم فروردین بخشی از سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری پیرامون سنت ١٣ را متذکر می شویم:

مسئله تطیر و فال بد زدن مسئله ای است که در اسلام به هر نام و عنوانی محکوم است و چنین چیزی وجود ندارد. در سراسر تعلیمات اصیل اسلامی شما کلمهای در این موضوع پیدا نمیکنید. ما کلمه نحس و یوم نحس را در دو جای قرآن داریم. خیلی جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها. انّا ارْسَلْنا عَلَیهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ (یا: فَارْسَلْنا عَلَیهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی ایامٍ نَحِساتٍ). کلمه «نحس» در این آیه را مفسرین دو جور معنی کرده اند؛ یکی اینکه مقصود این است که روز سرد و پر باد و غباری بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غباری بوده است قرآن «نحس» گفته است، زیرا کلمه نحس جز سختی و شدت یا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلی دیگری ندارد. بعضی گفتهاند (این به نظر من جالبتر است) مقصود این است که در یک روز شومی [چنین کردیم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام میکند این مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغیانهایشان در مقابل امر الهی. آن روزی که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پیدا میکنند و دچار نکبت و بدبختی میشوند، قرآن آن روز را روز نحس میداند. آن روز، دیگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه … و نه اول نه دوم نه سیزده … هر روزی که مردمی به کیفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسی گرفتارند. خود قرآن توضیح میدهد: قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أنْ یبْعَثَ عَلَیکمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ ارْجُلِکمْ أوْ یلْبِسَکمْ شِیعاً

ممکن است شما بگویید الحمدللَّه ما که معذب نیستیم، پس ما در هیچ روز نحسی قرار نگرفته ایم؛ اتفاقاً ما الآن باید بفهمیم تمام روزهای ما نحس است؛ روز اول فروردین ما هم نحس است؛ چون ما به نص قرآن مجید مردم معذبی هستیم، مردمی هستیم که خودمان به جان یکدیگر افتادهایم. ما تمام ملل مسلمان، امروز در ایام نحسات بسر میبریم. آن عذاب الهی که میبینید، مظهر اعلایش اسرائیل است، چرا؟ اعمال خودمان. ما که قرنها جز در راه جدایی و دشمنی و تحریک اعصاب علیه یکدیگر قدم برنداشتهایم طبیعی است که دشمن مسلط شود.

ما اگر بخواهیم از این نحس خارج شویم چه باید بکنیم؟ آیا برویم بیرون شهر، سبزه ها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟! با سمنو پختن از نحسی خارج میشویم؟! با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج میشویم؟! بیچاره! از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو، از این ملکات کثیف و پلیدی که گرفتارش هستی خارج شو. آیا تو با آن کارها از نحوست بیرون میآیی؟! 13 چه گناهی دارد؟ خانه و زندگیت چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است؟! از سبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! به خدا ننگ این مردم است که روز سیزده را به عنوان سیزده بدر [بیرون] میروند؟ من نمی فهمم آنهایی که اسم تنویر افکار و پرورش افکار روی کار خودشان میگذارند چرا یک کلمه نمیگویند. بعضی برعکس، ترویج و تشویق می کنند! بدانید این مسائل مال اسلام نیست، ابداً، نه 13 صَفَر نه غیر صفر. من حتی به تمام مدارک و اخبارش مراجعه کردم.

منبع: مطهری، مرتضی، یادداشت ها، ج6، ص131

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود