محل قبر حضرت زینب علیها السلام

0 3,923

بسیاری از مورخان و عالمان با توجه به دلایل فراوانی که دارند، معتقدند مرقد مطهر زینب کبری (س) در روستای «راویه» شام و در منطقه «غوطه» دمشق است.

سوال

چرا حرم حضرت زینب در شام است؟

پاسخ

در این خصوص چند نقل وجود دارد

اولا یک تذکر بدهم؛ در زمان قدیم یعنی زمان اهل بیت علیهم السلام مرسوم نبوده است که سال تولد و وفات و مکان دفن زنان را دقیق ذکر کنند

از این رو همیشه در این موضوع اختلافاتی وجود دارد و این امر سبب شده که اقوال مختلفی نقل شود.

در خصوص مزار حضرت زینب سلام الله چندین دیدگاه وجود دارد مثل:

دیدگاه سنجار

دیدگاه مدینه

دید گاه مصر

دیدگاه شام

که هر کدام از این دیدگاه ها بنا به ادله ای که علما مطرح کردند رد شده یا از آن دفاع شده است.

ولی دو دیدگاه به واسطه ادله بسیار مشهور است؛ یک: دیدگاه شام و دوم: دیدگاه مصر

مهم ترین دلایل موافقان مصر، در کتاب کوچک و رساله مانند «اخبار الزینبیات» عُبیدلی آمده است.

در این رساله شش روایت نقل شده که هر یک گویای سفر هجرت گونه حضرت زینب (س) به مصر و رحلت و دفن آن بانوی بزرگوار در محله «قناطر السباع» شهر قاهره است.

که یک بحث علمی بسیار مفصلی بین علمایی که از این نظریه دفاع میکنند و اونهایی که ردش می کنند صورت گرفته که در نهایت اجماع علما بر دیدگاه شام قوی تر از اجماع ایشان بر دیدگاه مصر قرار گرفته است.

بسیاری از مورخان و عالمان با توجه به دلایل فراوانی که دارند، معتقدند مرقد مطهر زینب کبری (س) در روستای «راویه» شام و در منطقه «غوطه» دمشق است.

مهم ترین طرفدار این دیدگاه که زحمات بسیار برای اثبات آن کشیده و سعی کرده تا با ارائه دلایل مختلف، آن را ثابت کند، صاحب کتاب ارزشمند «مرقد العقیله زینب» است. در این کتاب مطرح شده که چرا حضرت زینب سلام الله به شام امده اند

مثلا یکی از این ادله این هست که در مدینه قحطی شدیدی واقع می شود و چون عبد الله همسر حضرت زینب سلام الله تاجر بودند و به شهرهای مختلفی سفر میکردند حضرت زینب را برای مصون بودن از این قحطی در شام ساکن نمودند و.. .

یا نقل قول برخی تاریخ نویسان مشهور اسلامی همانند ابن بطوطه و ابن طیفور گفته اند: بانویی که در راویه شام دفن است، «ام کلثوم» فرزند امام علی (ع) است

که منظور از ام کلثوم همان زینب کبری است.

از طرفی کشف و کراماتی که در این منطقه روی داده و همه ثبت و ضبط است سبب شده است بیشتر علما اطمینان حاصل کنند که این موضوع مدفن و مزار خانم زینب کبری سلام الله است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود